Niek: “Hier creëren we herinneringen”

Claire van Berkum
Claire van Berkum
22 april 2025
5 min

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Niek Krebbers bijvoorbeeld. Niek is Head of Sales Guest Events en werkt al vijfentwintig jaar bij Jaarbeurs. Neem een kijkje achter de schermen bij Niek en hoe hij naar Jaarbeurs kijkt.  

De wereld van Jaarbeurs begon voor Niek in 2000. Met… de krant! Hij reageert dan namelijk op een paginagrote advertentie in de Telegraaf: “Bent u op zoek naar Aandacht en Applaus? Jaarbeurs Utrecht biedt u hiervoor het meest geschikte podium!.” Een kop die bleef hangen. En de baan ook, want binnen een jaar ontwikkelt Niek zich van projectmanager naar accountmanager. Vijfentwintig jaar later stuurt hij een team van vijfendertig account- en eventmanagers aan. Als Head of Sales is hij verantwoordelijk voor alle gastevenementen op de verschillende locaties van Jaarbeurs én ondersteunt en adviseert hij het team van eventmanagers voor alle evenementen die bij Jaarbeurs plaatsvinden.

Een opstelsom van elementen

Niek zit hier op z’n plek en gaat, zoals hij zelf zegt, elke dag met plezier aan het werk. “Of het nu een meerdaags internationaal event is, of een directievergadering: hier gebeurt iets,” zegt hij. “Ik vind het super om daar een bijdrage aan te mogen leveren. Het gaat voor ons verder dan een ruimte verhuren aan onze klanten. Het gaat om de totaalbeleving, daarin willen we het verschil maken. Dat gaat door tot in de kleinste details, van de temperatuur in de zaal, akoestiek en techniek tot de warme ontvangst, het kopje koffie of verrassende verlichting. Alles speelt mee. Gasten zijn meer gewend dus minder snel onder de indruk dan vroeger. Dus de uitdaging is om te blijven verrassen. Met creativiteit, met kwaliteit, met beleving op álle zintuigen. Vanuit onze passie voor het vak helpen wij je daar graag je bij. Van locatieadvies tot de juiste opstelling, sfeer en catering. En als dat lukt, dan voel je het meteen: er ontstaat iets bijzonders.”

Live ontmoeting wint altijd

Wat dat bijzondere is? Voor Niek is het de kracht van live ontmoetingen. Zo zegt hij: “Mensen komen hier om te ontmoeten. Om te leren, te vieren. En te groeien. Iedereen heeft wel een Jaarbeurs-moment. Een manager die een inspiratiesessie volgde, een arts die hier de accreditatiepunten heeft gehaald, een ondernemer die waardevolle leads en contacten heeft opgedaan of een stel vriendinnen die een mooie herinneringen hebben gemaakt tijdens een tof event. Een moment bij Jaarbeurs heeft iets betekend. En het mooie: wij mogen dat moment faciliteren.” En hoewel de wereld om ons heen verandert – van boekingsbevestiging per fax, tot lastminute aanvragen per e-mail – blijft het persoonlijke contact het allerbelangrijkste. Want dat wint volgens hem altijd. “Een glimlach en een goed ontvangst. Het gevoel dat iemand echt met je meedenkt. Persoonlijke aandacht. Dát is waarvoor mensen blijven terugkomen naar Jaarbeurs.”

 

“Je moet een beetje gek zijn voor dit werk”

Niek houdt van snelheid en van teamwork. Het gevoel dat ontstaat als alles klopt. Dat vraagt om hard werken. “We zeggen weleens: je moet een beetje gek zijn om dit werk te doen. Je moet pieken leuk vinden. En ik hou daarvan. Want in zo’n piek voel je: ja, hier gebeurt het.” Hij blikt met een glimlach terug naar zijn eerste grote evenement, dat toevallig plaatsvond op de verjaardag van zijn eigen moeder. Het was het jubileumevent van het Apostolisch Genootschap op 7 juni 2001, met 26.000 bezoekers. “Ik werkte pas een paar maanden bij Jaarbeurs en had ongeveer een half jaar om het event voor te bereiden. Daar heb ik zóveel geleerd met mijn collega’s. Die ervaring zit nog steeds in mijn rugzak.”

Sindsdien volgden nog veel unieke events, productintroducties, congressen, fusies, ID&T-feesten, interne mijlpalen en eigen bijeenkomsten. Niek was onder andere betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe locaties zoals de congrescentra Media Plaza en Supernova en vergadercentrum MeetUp. Het kenmerkt zijn groei én die van Jaarbeurs. “Dat pionieren wat we hier elke dag doen… daar krijg ik energie van.”

Meer dan 105 jaar expertise inzetten

Niet alleen het pionieren geeft hem energie, ook de continue zoektocht naar de ideale balans tussen groei en verdieping, maakt dat hij gedreven zijn werk doet. Dat doet hij natuurlijk niet alleen, want hij vertrouwt daarbij ook op zijn gepassioneerde team van experts. Dagelijks houden de account- en eventmanagers zich bezig met het aantrekken van onderscheidende events en proberen ze bestaande en loyale klanten nog beter te ondersteunen. “Samen scoren en groeien,” noemt hij het. “Want Jaarbeurs is niet alleen een locatie, we zijn de verbindende factor in het hele traject. Van voorbereiding tot en met de livegang.” Niek omschrijft het als ‘faciliteren en inspireren’. Zo zegt hij: “We hebben meer dan 105 jaar ervaring in deze branche. Die kennis zetten we in tot op het kleinste detail. Zo kunnen onze klanten profiteren van onze ervaring en visie. Jaarbeurs als thoughtleader, als expert in de wereld van live events.”

“Ik zie Jaarbeurs als een hub voor kennis, ontmoeting, werk en ontspanning”

 

Van beurshal naar levendig ecosysteem

Hoewel hij tijdens dit gesprek graag terugblikt op de afgelopen vijfentwintig jaar, kijkt hij liever vooruit. Met de aankomende ver- en nieuwbouw van Jaarbeurs en een groeiende focus op internationale, duurzame events ziet hij grote kansen. “Jaarbeurs is meer dan een locatie. Ik zie het als een hub. Een hub voor kennis, ontmoeting, werk, ontspanning. We hebben al een eigen theater en een bioscoop op ons terrein. Misschien is er straks ook ruimte om te wonen. Ik zie Jaarbeurs als het Central Park van Utrecht: een plek waar je niet komt voor één specifieke activiteit, maar omdat er áltijd iets te doen of te bevelen valt. Een oase van ontmoeting, van rust en leren. Al die kleine ecosysteempjes maken dat Jaarbeurs in de toekomst nog meer een hotspot is.”

Gas erop en de blik vooruit

Het is een visie die vraagt om een open blik. En dat heeft hij. Lachend voegt Niek tot slot nog een paar metaforen toe om dit te beargumenteren. “Je moet kansen durven laten slagen. Dat betekent in verschillende maten lef hebben en ondernemerschap tonen. Zolang je met je auto een koers hebt, dan ga je wel. Je achterruit is niet voor niks kleiner dan je voorruit. Ik zeg dat ook altijd tegen mijn team. Ik zorg wel dat er links en rechts een vangrail is, zolang we samen maar vooruitgaan en het gaspedaal indrukken. Maar, vergeet nooit: het draait om focus, impact maken en de klant centraal stellen. Dat is de menselijke maat. Dat is wat van Jaarbeurs een plek maakt waar je weer terug wil komen. Voor een event, een herinnering of gewoon voor iets moois.”

Gerelateerde artikelen