WOCODA brengt hele sector volkshuisvesting bij elkaar in Jaarbeurs

Claire van Berkum
Claire van Berkum
29 april 2025
4 min

Wie op 30 januari de WOCODA bij Jaarbeurs binnenstapte, kwam terecht in een bruisende wereld van kennisdeling en laagdrempelige ontmoetingen. Een dag lang stond alles in het teken van een van de grootste maatschappelijke uitdagingen van het moment, namelijk: het woningtekort. We blikken terug met oprichter John Kerkhoven op een succesvolle tweede editie van WOCODA: ‘Achter de komma is iedereen hier gelijk.”

“WOCODA is een platform dat iedereen samenbrengt die een link met volkshuisvesting heeft,” zegt John Kerkhoven, oprichter van de WOCODA Volkshuisvestingbeurs. “We brengen overheden, coöperaties en marktpartijen samen rondom één gemeenschappelijk doel. Hier onderzoeken we de vraag hoe we met bepaalde werkwijzen de verhuisvestigingsopgave beter op gang kunnen krijgen. Makkelijker gezegd: hoe kunnen we meer woningen creëren?”

Ruimte om te groeien
In 2024 vond de eerste editie van WOCODA plaats: met ongeveer 1000 bezoekers, in een (te klein) congreshotel. Voor tweede editie verhuisde WOCODA daarom naar Jaarbeurs. Een logische keuze, vertelt John: “We hebben de ambitie om een CO2-arme beurs te zijn. Bovendien komt 70% van onze bezoekers uit de publieke sector. Dan moet je eigenlijk een locatie hebben waar je zo dicht mogelijk op het openbaar vervoer zit. In mijn optiek kom je dan al snel uit bij Jaarbeurs. Je zit hier nog net niet op het perron. De keuze was snel gemaakt om in gesprek te gaan. Daarnaast hadden we een klik met de accountmanager; het voelde goed. En niet onbelangrijk, de zalen hadden de juiste formaten. We hadden ruimte nodig om te groeien.”

En groeien deden ze. De beurs werd namelijk maar liefst 2,5 keer groter! Van 1000 bezoekers in 2024 naar 2500 in 2025. De eerste twee afdelingen van het congrescentrum in het Beatrixgebouw werden optimaal benut, inclusief een volledig ingerichte Expozaal.

Geen glitterstands, wel gelijke kansen
Wat opvalt bij WOCODA is de uniforme standbouw. Geen torenhoge stands of podiumachtige kamers, wel presentatietafels langs de gangpaden. Voor iedereen geldt hetzelfde. John: “Achter de komma is iedereen hier gelijk. Dat is ook een teken van het gelijkheidsbeginsel. We willen niet dat grote partijen met miljardenomzet de boventoon voeren. Ons doel is dat alle partijen in Nederland binnen de volkshuisvesting aanwezig kunnen zijn. Ongeacht het marketingbudget.”

De organisatie trok het uitgangspunt zo ver mogelijk door: uniforme standbouw, paviljoens per doelgroep (zoals coöperaties en overheden) en een opstelling die letterlijk de drempel verlaagt. Bezoekers konden makkelijk aanschuiven, netwerken en kennis opdoen. En dat gebeurde massaal.

Zero waste
Een ander opvallend element: WOCODA was vrijwel zero waste. John: “We gebruiken geen flyers en programmaboekjes, alles is digitaal. En door de uniforme standbouw hadden we voor de op- en afbouw maar twee vrachtwagens aan materiaal nodig. Standhouders mochten anderhalf uur van tevoren naar binnen, usb-stick in het scherm stoppen en beginnen met de beurs. Een ultiem plug-and-playconcept.”

Van minister tot wethouder
Volkshuisvesting is een belangrijk onderwerp. Dat het zo leeft, bleek onder andere uit het indrukwekkende bezoekersprofiel. Van minister Mona Keijzer tot tientallen gedeputeerden, burgemeesters en wethouders: iedereen was aanwezig. Niet alleen om te netwerken, want juist de behoefte aan meer kennis was een gemene deler. In de 60 (!) bomvolle congressen werd gesproken over versnelling van woningbouw, industrialisatie, renovatie en verduurzaming.

Succesvolle editie
John kijkt terug op een fijn voortraject en een geslaagde beurs: “De samenwerking met Jaarbeurs – en met accountmanager Corry Neggers-Huygen in het bijzonder – was heel prettig. Het team van Jaarbeurs communiceert duidelijk, schakelt snel en denkt goed met je mee.”

Sluit aan bij visie van Jaarbeurs
Ook Corry deelt deze mening en is trots om WOCODA te mogen hosten: “Het past perfect bij onze missie om innovatie en samenwerking te bevorderen. De dynamiek en vooruitstrevende aard van WOCODA sluiten goed aan bij de waarden en visie van Jaarbeurs. De samenwerking met WOCODA was een waar feestje. Ik had een hele fijne communicatie met het gehele team en werd overal in meegenomen. Het was erg leuk om onderdeel te zijn van zo’n impactvol evenement. Daarnaast was het geweldig om nieuwe verbindingen te maken tussen onze eigen beurzen en projecten, zoals de Bouwbeurs en Ouder worden 2024. Hiermee laten we zien dat we niet alleen een locatie zijn, maar waardevolle verbindingen maken voor opdrachtgevers om hun event en kennis te laten groeien.”

Op naar 2026
Dat de samenwerking van beide kanten bevalt, zie je terug op de agenda. De volgende editie staat alweer gepland. Maar dan groter: meer verdiepingen, thematische opsplitsing tussen nieuwbouw en bestaande bouw én uitbreiding van het aantal stands. En bovendien met nog meer ruimte voor kennis en ontmoeting. Maar, zo belooft John: “Het gelijkheidsbeginsel blijft heilig.”

Hulp nodig bij jouw evenement?

Wij denken graag met je mee! Mail naar events@jaarbeurs.nl of neem contact op via +31(0)30 295 5881.

Gerelateerde artikelen