MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Claire van Berkum
Claire van Berkum
26 augustus 2024
4 min

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’

Speciaal voor aangesloten partners organiseert MVO Nederland al jaren op rij een terugkerend netwerkevent. Vroeger in de vorm van een nieuwjaarsborrel, inmiddels doorontwikkeld naar de Dag voor DoenDenkers. Een uniek festival waar partners zich laten inspireren door bijzondere optredens over duurzaamheid, samen concrete uitdagingen aangaan en met elkaar netwerken. Marije: ‘Het event staat vooral in het teken van dóen. Minder praten, en juist meer interactieve sessies waar je zelf aan de slag kunt met duurzaamheid.’

Duurzame ambities
Net als vorig jaar, was Jaarbeurs weer de gastheer van het groene event. Een logische keuze volgens Marije: ‘Sowieso wilden we graag het event bij een partner van MVO Nederland hosten, en Jaarbeurs is dat. Maar vooral het duurzame karakter vinden we essentieel. Jaarbeurs is zeer actief bezig met duurzaamheid, iets wat voor ons uitermate belangrijk is bij het organiseren van dit event.’

‘Een duurzaam karakter van een evenementenlocatie is voor ons essentieel

Evenementenlocatie aan het station
Ook de locatie was belangrijk, want MVO Nederland heeft partners door heel Nederland. Een evenementenlocatie naast het station én in het midden van het land biedt daarom uitkomst. Marije: ‘We stimuleren onze bezoekers om echt met het ov te komen. We benoemen bijvoorbeeld ook bewust niet dat er parkeerplekken zijn. Je hoeft echt de auto niet te pakken, want Jaarbeurs ligt op loopafstand van het station.’

Selfie van twee mensen

Slimme catering
Duurzame catering moet lekker zijn én impact maken, vindt MVO Nederland. Marije: ‘Dat is soms best een uitdaging, maar Jaarbeurs heeft ons daar goed mee geholpen. Ze kwamen met leuke ideeën, bijvoorbeeld door een broodje Knakwortel te serveren. Ook werden er zoveel mogelijk lokale, biologische producten gebruikt.

“We hebben 70 kilo aan glas bespaard door geen frisdranken te schenken”
 

Glas besparen
Heerlijke gerechten dus, maar zónder sinas of colaatje. Want dat was een andere verrassende keuze van MVO Nederland op het gebied van duurzame catering. Marije: ‘Voor ons voelde het gek om geen vlees te serveren en zoveel mogelijk biologische en lokale producten te gebruiken, maar wél frisdranken te schenken met weet ik hoeveel klontjes suiker erin. We kozen daarom voor mocktails en sappen. Een bijkomend voordeel was de besparing van afval; de mocktails werden ter plekke bereid en in afwasbare glazen geschonken. Ten opzichte van vorig jaar bespaarden we hierdoor ongeveer 70 kilo aan glasafval!’ Op het gebied van dranken noemt Marije wel één ontwikkelpuntje voor Jaarbeurs: de koffie is niet duurzaam. Marije: ‘Die hebben we nu extern ingekocht, maar we hopen dat we dat volgend jaar direct bij Jaarbeurs kunnen afnemen. Want dat betekent ook dat alle andere events dan duurzame koffie schenken!’

3 meiden met glazen jus d'orange lachend naar de camera

Spraakmakende optredens als gespreksstarter
Impact maken kan op verschillende manieren. Een daarvan is door het gesprek met elkaar aan te gaan. Maar hoe doe je dat goed op een event? Hoe zorg je dat tongen loskomen en mensen erover praten? De truc van MVO Nederland: verrassende elementen toevoegen. Denk aan een VR-game van Renewi waar je afval kon scheiden en een heuse stormbaan die de nieuwe economie weerspiegelde. De baan symboliseerde de weg die je moet nemen als je wil verduurzamen; het is moeilijk, maar je kunt echt de finish halen.

Een andere manier is door inspirerende optredens te boeken die je niet snel op andere duurzaamheidsevents ziet. Bijvoorbeeld door keynotespeaker Milan Meyberg uit te nodigen die met AI letterlijk een stem gaf aan de natuur. En ook de afsluiter van de dag bleef niet onbesproken. De tragikomische klimaatmusical ‘Wie de f*ck heeft dit gedaan?!’ zette bezoekers aan het denken over hun eigen rol in de klimaatcrisis. Een vingerwijsspektakel met voor- en tegenstanders die ervoor zorgde dat bezoekers genoeg stof hadden om over te praten.

Op naar de volgende editie
Marije kijkt terug op een geslaagd event: ‘Er zit veel creativiteit in ons team. En die creativiteit kan daadwerkelijk een plek vinden bij Jaarbeurs. Er is hier veel mogelijk, zeker als we weer op de proppen komen met iets nieuws. En elke keer kan het gewoon. Dat maakt het een hele fijne samenwerking. Bij Jaarbeurs is er echt ruimte om te programmeren wat we willen. Volgend jaar komen we zeker terug!’ 

Fotografie door Marco de Swart

Aantal bezoekers/deelnemers: 700
Bezoekers/deelnemers zijn partners van MVO Nederland
Gebruikte locatie + sessiezalen: Theaterzaal, Stage Entertainment Lounge, Queen’s Club, Royal Bar, Mies Bouwmanfoyer en de Expozaal
Doel van de bijeenkomst: de partners uit het netwerk bijeenbrengen en inspireren
Tevredenheidscijfer bezoekers/deelnemers: 8.1 gemiddeld
Bijzonder element om extra te benoemen: maar 900 gram restafval (!)

Account- en eventmanager Corry

Heb jij een gaaf idee voor een evenement of beurs? Wij hebben de ruimte, kennis en passie voor jouw evenement. Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden in onze evenementenlocatie in Utrecht.

Mail naar eec@jaarbeurs.nl of neem contact op via +31(0)30 295 5023.

corry neggers beatrix theater

Gerelateerde artikelen