Wel of niet door laten gaan…een maximaal aantal mensen op locatie of toch maar alles online? 2021 was een verwarrend jaar waar we continu aan het puzzelen waren met mogelijkheden. Online events schoten als paddenstoelen uit de grond. We werden massaal gedwongen buiten de gebaande paden te treden en bedachten nieuwe oplossingen. Wat heeft 2022 voor ons in petto?Â
Als er iets duidelijk werd de afgelopen jaren was het wel de drang naar contact. Pandemie of niet, we blijven mensen die met elkaar zoeken naar verbinding.
Corona dwong ons om alternatieven te vinden om toch met elkaar te communiceren. Juist in tijden van crisis. Maar ook als het wel weer kan, we gaan nooit meer terug naar het oude normaal.
Online events are here to stay. En ze worden groter, mooier en creatiever. Dit zijn de trends voor online events in 2022.Â
1.   Maximaliseer beleving
In 2020 kwam je er misschien nog mee weg: een livestream vanuit de woonkamer, haperend beeld of ontbrekend geluid. Daar kwam al snel een einde aan. Bedrijven gingen experimenteren met mogelijkheden en de trukendoos werd volledig opengetrokken. Events werden beter opgezet, meer uitgedacht en online was veel meer mogelijk. In 2022 zal de focus nóg meer op beleving liggen. Audiovisuele concepten, complete filmsets of een talkshow met intermezzo’s van improviserende artiesten; het is allemaal geoorloofd. Als het maar bijdraagt aan de beleving van de online deelnemer. Bigger. Better. Bolder.Â
2.   Maak je event hybride
Toen de maatregelen voorschreven dat er een maximaal aantal mensen bij elkaar mocht komen, opende dat de ogen van eventorganisatoren. Het betekende namelijk dat ze deelnemers moesten teleurstellen. De oplossing: hun fysieke event streamen. En wat bleek? Het werkte. Sterker nog, er gingen deuren open die eerder gesloten bleven. Wij verwachten dat hybride events de norm worden in 2022. Je zit immers niet meer vast aan een capaciteit en iedereen kan altijd en overal een event bijwonen. Ideaal voor de twijfelaars.Â
Â
Maximale capaciteit is geen issue meer bij een hybride event Â
3.   Neem je content van tevoren op
Online events is net als televisie maken. Dus het is niet gek dat ook hier een deel van tevoren wordt gefilmd, terwijl een ander deel live plaatsvindt. Bijvoorbeeld het tonen van een korte reportage tijdens een plenaire sessie. Of een interview dat al op de plank ligt. Voor de bezoeker lijkt het of alles verloopt via een liveverbinding. In werkelijkheid is het interview van tevoren opgenomen en stelt de presentator de vragen nogmaals tegen een scherm. Het maakt je event meer planbaar.
Â
Vooraf content opnemen = inspelen op onverhoopte omstandighedenÂ
Â
4.   Trigger de community
Toegegeven, dit is meer een kans voor evenementen die niet online kunnen. Bijvoorbeeld dance-events met een grote achterban. Door de crisis mogen deze groepen niet samenkomen. Maar een community moet wel getriggerd blijven, anders valt deze om. Thunderdome besloot de merchandise, die normaal gesproken alleen tijdens het event te koop is, online aan te bieden op vaste tijdstippen. Leden konden op volgorde van membership aansluiten in een digitale wachtrij en zo toch de merchandise kopen.Â
Thunderdome ging online de engagement met hun fans aan
Hulp nodig met het uitvoeren van trends voor online events?Â
Bij Jaarbeurs houden we alle trends nauwlettend in de gaten. Elke dag gaan we op zoek naar nieuwe manieren om mensen met elkaar te verbinden. Zo kunnen we evenementen nog mooier en beter maken. Neem contact op voor de mogelijkheden. We helpen je graag! Â