MVO Nederland - Dag voor DoenDenkers Jaarbeurs Beatrix Theater Utrecht (47).jpg

Een duurzaam evenement organiseren: waar houd je rekening mee?

Een event organiseren wanneer duurzaamheid een belangrijke focus heeft binnen je bedrijf: hoe pak je dat aan? Het vraagt enkel wat voorbereiding en aandacht voor de details. Er zijn verschillende manieren waarop je duurzaamheid integreert in je event. Dit zijn zes belangrijke aspecten waar je als organisator rekening mee kunt houden. 

1. Kies voor een duurzame locatie

Uiteraard begint het met de locatie. Kies bij voorkeur voor een locatie met het Green Key Certificaat. Let erop dat de evenementenlocatie goed bereikbaar is met openbaar vervoer of kijk of er alternatieven zijn, zoals voldoende laadpalen voor elektrische auto’s. Daarnaast is het belangrijk dat de locatie duurzaamheid zelf ook hoog op de agenda heeft staan. Dit vergroot de kans dat men energiezuinig werkt en (zoveel mogelijk) hernieuwbare energiebronnen gebruikt. Bij Jaarbeurs zit je sowieso goed, wij hebben onszelf een doel gesteld: de meest duurzame congres- en evenementenlocatie van Europa worden. 

Catering

2. Ga voor lokaal en vega(n)

Heb je al nagedacht over de hapjes en drankjes? Hier kan je een flinke slag slaan namelijk. Heel leuk al die exclusieve hapjes, overgevlogen vanuit alle hoeken van de wereld… maar niet zo duurzaam. Kies als alternatief eens voor lokale producten, bij voorkeur biologisch en seizoensgebonden. Dit scheelt een hoop vervoer en daarmee ook een heleboel co2. Overweeg daarnaast om vegetarische en veganistische opties aan te bieden, dit is beter is voor het milieu én voor de gezondheid. Win-win dus.

Eventsummit beurslocatie evenement locatie Jaarbeurs U trecht

3. Duik in het afval

Dit is een hele belangrijke: een event krijgt immers al snel een hoop afval. Je denkt als eerste waarschijnlijk aan wegwerpservies- en bestek. Maar er is meer. Véél meer. Door hier secuur naar te kijken, maak je een enorme duurzame stap. Vermijd het gebruik van papier (brochures, plattegronden etc); ga zoveel mogelijk digitaal. Bij Jaarbeurs gebruiken we bijvoorbeeld de Jaarbeurs Live App om digitaal te navigeren en communiceren met bezoekers.

En wat dacht van al die verpakkingen, badges, bloemen, tapijt, decors etc.? Kijk wat je nodig hebt en vraag jezelf dan af hoeveel afval dit oplevert. Kan dit anders? Is er een duurzaam alternatief?   

live app

4. Minimaliseer voedselverspilling

Bereid eten en drinken pas als het besteld wordt. Het betekent weliswaar dat mensen eventjes moeten wachten op hun hapje of drankje, maar zo weet je zeker dat er zo min mogelijk overblijft. Toch voorkom je het nooit helemaal. Het is immers lastig te plannen en je weet niet of je met grote of kleine eters te maken hebt. Denk daarom ook na over wat je na het event gaat doen. Doneer het overgebleven voedsel bijvoorbeeld aan de voedselbank of bied aan het via de app Too Good To Go.    

5. Vermijd energie slurpende apparatuur

Zonder audiovisuele middelen, geen volwaardig event. Maar helaas staat deze apparatuur meestal niet bekend om het energiezuinige label. Let erop dat je zoveel mogelijk draadloze apparatuur gebruikt. Zo bespaar je meters kabels, vervoer, verpakking etc. Vraag jezelf daarnaast wat snelle quick fixes af om je apparatuur te verduurzamen: 

  • Werk je met ledverlichting? 
  • Gebruik je oplaadbare batterijen waar het kan? 
  • Zijn er bewegingssensoren voor lampen die niet de hele dag aan hoeven? 
Plug&Play

6. Inspireer anderen

Spread the word! Een duurzame ambitie wordt nog duurzamer als je anderen ermee inspireert. Zorg dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de duurzame doelen en hoe je die wil bereiken. Maak van duurzaamheid een prominent thema binnen het event. Stimuleer bijvoorbeeld medewerkers en bezoekers om met het openbaar vervoer te komen. Zet uitleg neer bij de catering en vertel op de app welke duurzame keuzes jullie hebben gemaakt tijdens de organisatie van het event. 

duurzaam event organiseren hoe doe je dat

Zet ook de eerste stap naar een duurzamer event

Als je het ons vraagt, hoort duurzaamheid op iedereens agenda te staan. Zo beschermen we het milieu en kunnen we onze negatieve impact hierop verminderen. Er zijn nog veel meer redenen om duurzaamheid te integreren in je event.

Alleen al de kosten die je bespaart: door voor duurzame maatregelen te kiezen, zoals het hergebruiken van materialen, bespaar je op de lange termijn geld. Ook draagt het bij aan een positief imago, want zo ziet jouw doelgroep ook dat je bewust omgaat met het milieu. Dit kan leiden tot betere branding en een grotere loyaliteit van je bezoekers. En tot slot draag je bij aan bewustwording. 

'Alleen samen bouwen we aan een duurzame toekomst.'

Samen maken we het verschil

Zoek je een locatie die duurzaamheid net zo belangrijk vindt als jouw organisatie? Heb je hulp nodig bij het verduurzamen van een event? Wij zijn er voor je. Neem contact op via de onderstaande gegevens. Of kom langs en laat je inspireren door onze duurzame mogelijkheden.  
 

Fleur van den Berg

We helpen je graag

Accountmanager Fleur

Op zoek naar een duurzame congreslocatie in Utrecht? We helpen je graag!

Meer weten? Neem contact met mij op voor alle mogelijkheden. Of kom langs en ervaar zelf de vele mogelijkheden van ons congrescentrum.

events@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 58 81

Blogs

Leger des heils
Blog

Elsje: "Een klein gebaar met heel veel impact"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Elsje van Vuuren (37) werkt twee jaar als senior communicatieadviseur in het team corporate communicatie bij Jaarbeurs. Onlangs liep ze in het kader van de Goede Doelendagen bij Jaarbeurs een dagje mee als vrijwilliger bij het Leger des Heils. Hoe is het eigenlijk om als Jaarbeursmedewerker uit je dagelijkse routine te stappen en een dagje mee te lopen als vrijwilliger? We lopen een ochtend met Elsje mee terwijl ze brood staat te smeren voor dak- en thuislozen bij het Leger des Heils op de Nieuwegracht in Utrecht.
Lees meer
Arno 6
Blog

Arno: " Van 0 naar 100 in één seconde"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Arno van der Linden (57) werkt al 28 jaar bij de afdeling beveiliging bij Jaarbeurs. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Arno en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling veiligheid van beurzen en evenementen.
Lees meer
Nicola 2
Blog

Nicola: "Nieuwe culturen maken mij nieuwsgierig"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicola Alliney (26), geboren en getogen in Italië, werkt als sales- en accountmanager in het internationale Jaarbeurs team dat onder andere vakbeurzen organiseert in Thailand, Vietnam, Indonesië, de Verenigde Arabische Emiraten en Rwanda. Nieuwe mensen en culturen leren kennen, daar krijgt hij energie van. Hoe is het eigenlijk om als Italiaan bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Nicola en ontdekken samen verschillende smaken en culturen bij Jaarbeurs.
Lees meer
Nikki
Blog

Nikki: "Padel en recruitment hebben meer gemeen dan je denkt"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Nikki de Coole (29) werkt nu een jaar als corporate recruiter in het People & Sustainability team van Jaarbeurs. Zodra haar werkdag is afgelopen is ze bloedfanatiek aan het padellen op onze indoor pop-up padelbaan. We spelen een potje padel met Nikki terwijl zij vertelt over het belang van vitaliteit op de werkvloer.
Lees meer
Twan
Blog

Twan: "Mijn voltijd studie is Jaarbeurskunde"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Twan Bakker (21) werkt naast zijn studie economie en bedrijfseconomie aan de Universiteit Utrecht als assistent-supervisor bij Jaarbeurs. Als geschiedenisliefhebber met een passie voor Jaarbeurs, verraste hij zijn collega’s met een ware ‘Jaarbeurstentoonstelling’.
Lees meer
OR
Blog

Mathijs & Frank: "We zijn een soort brug tussen de directie en onze medewerkers”

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Mathijs de Vries is accountmanager gastevenementen en Frank van Hal is senior contentmarketeer van de vakbeurzen BouwBeurs en VSK. Beide gepassioneerde collega’s nemen naast hun werkzaamheden ook zitting in de Ondernemingsraad (OR) bij Jaarbeurs.
Lees meer