Bij Koninklijke Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Een van die manieren is door met onze bezoekers te evalueren over hun bezoek. Dit keer gingen we wat verder: we nodigden 10 mysteryshoppers uit om de Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2023 (KCJ) te testen. Elsbeth Kottelenberg, Data & Insights Manager bij Jaarbeurs, vertelt er meer over.
Als Data & Insights Manager bij Jaarbeurs houdt Elsbeth zich bezig met het markt- en klantonderzoek. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het feedbackproces en de bijbehorende evaluaties met klanten en stakeholders. Zo zegt ze: ‘Ik focus me op de fysieke customer journey van onze bezoekers, maar ik vraag ook naar de digitale (online) journey. Ik probeer me in de schoenen van de klant te verplaatsen. Dit kan een bezoeker zijn, een exposant of een organisator. Zij staan centraal. Door hun feedback secuur te onderzoeken breng ik de klantreis ik kaart en kijk ik waar we verbeteringen kunnen doorvoeren.’
Mysteryshoppers laten testen
Tot voor kort werden eventuele aandachtspunten voornamelijk opgehaald door online feedbackprocessen. Elsbeth: ‘We krijgen daar waardevolle feedback terug waar we vervolgens mee aan de slag gaan. We vinden het bij Jaarbeurs belangrijk om echt te luisteren naar onze klanten en iets te doen met die input. Daarom wilden we nog dieper ingaan op hoe mensen een bezoek aan Jaarbeurs nou écht ervaren. En dus nodigden we voor het eerst 10 mysteryshoppers uit om de KCJ 2023 te bezoeken.’
Opdrachten uitvoeren
Op social media vroegen we of mensen interesse hadden om als mysteryshopper op de KCJ 2023 rond te lopen. Uit de aanmeldingen werden 10 mensen geselecteerd die de beurs mochten bezoeken en testen. Elsbeth: ‘De mysteryshoppers kregen een aantal opdrachten mee die we naderhand samen evalueerden. De opdrachten varieerden van de weg te vinden binnen Jaarbeurs tot een kopje koffie drinken bij een horecapunt. Door naderhand echt het gesprek aan te gaan konden we kwalitatieve data ophalen over een bezoek aan Jaarbeurs. Data die we normaal gesproken niet ontvangen met onlinefeedbackprocessen.’