jaarbeurs studio

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Een goede presentatie of workshop geven op een Live event of beurs is al een vak apart. Wie een sessie presenteert op een hybride of online event heeft ook nog een online publiek dat van achter een scherm geboeid moet blijven. Hoe behoud je de aandacht en zorg je voor voldoende engagement?

De specialisten van Jaarbeurs hebben ruime ervaring met het organiseren van online en hybride evenementen van groot naar klein, en geven je graag wat tips om echt impact te maken met je online event:

Bereid je goed voor

Overleg vooraf aan je online event met de organisatie of locatiehouder goed over de technologische mogelijkheden die geboden worden. Met hoeveel camera’s wordt gefilmd? Hoe staat de belichting ingesteld? Op welke manier kom jij in beeld en hoe zal de online kijker jouw presentatie zien? Zorg er daarna op de locatie voor dat alles goed wordt getest: staan eventuele video’s of slides klaar, doet de chatmogelijkheid het, hoe is de kwaliteit van het beeld?

Link het offline en online publiek met elkaar

Vaak zijn de collega’s of sprekers die een presentatie geven vooral gewend om voor een echt publiek te staan en zo de stemming aan te voelen en contact te maken. Op afstand werkt dit anders. Bespreek daarom hoe het online publiek ook bij de presentatie betrokken kan worden, bijvoorbeeld door ook hen welkom te heten in de introductie. Daarnaast kan het fijn zijn om een moderator alle online interactie via de chat, polls of sociale media te monitoren en deze interactie ook echt aandacht te geven tijdens je programma door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die online gesteld zijn of leuke tweets voor te lezen die met jullie hashtag gedeeld zijn.

Online publiek

Hou je aan het programma

Online bezoekers zijn vaak geïnteresseerd in specifieke sessies en loggen daarom speciaal op een bepaald tijdstip daarvoor in. Als het programma uitloopt dan loop je het risico dat ze voortijds weer uitloggen. Zorg daarom voor een stipte starttijd en beperk de eventuele uitloop. Korte en krachtige presentaties werken bovendien het beste; zowel online als offline. Het grote succes van TED talks - die niet langer duren dan twintig minuten – bewijst dit maar weer.

Entertainment in de pauze

Wanneer de live bezoekers in de koffiepauze met elkaar praten, wil je niet dat je online kijkers naar een zwart scherm of lege stoel moeten kijken. Zorg daarom voor een stream van wat er op de beurs gebeurt of laat bijvoorbeeld interessante interviews of video’s zien.

Hulp nodig met jouw online evenement?

De specialisten van Jaarbeurs hebben ruim een eeuw ervaring met het organiseren van evenementen en congressen. En ook voor hen was het even schakelen naar de juiste methodes om online net zoveel impact te hebben als met offline evenementen. Maar, met een positieve instelling en focus op datgene wat wel (weer) kan, hebben ze de smaak inmiddels goed te pakken, een permanente studio gebouwd voor online evenementen waar al door diverse bedrijven goed gebruik van is gemaakt. En met succes!

Wil je jouw evenement ook volledig of deels online organiseren vanuit een professionele studio, en met de juiste ondersteuning? Jaarbeurs denkt graag met je mee! 

Blogs

Sprekers tijdens Nationaal Waterstofcongres
Blog

Dé congreslocatie van Nederland, ook internationaal

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd op internationaal gebied. En het komende jaar verwachten we weer veel moois te mogen doen. In een eerdere nieuwsbrief kon je al lezen dat de Utrecht Congres Alliantie succes boekt.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie.  Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer
Foodcourt Moments
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn inmiddels omgetoverd tot culinaire hotspots die zorgen voor een verfijnde eetervaring voor alle bezoekers. De eerste reacties van onze bezoekers zijn zeer positief. Het aanbod van onze catering is vernieuwd en internationaler geworden, en dat is ook te proeven bij de Moments-punten.
Lees meer
Audrey 10
Blog

Audrey: "Een on(der)wijs feest vieren!"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Audrey Wilschut werkt al ruim twintig jaar bij Jaarbeurs. Zij is een bevlogen beursmanager voor onder andere de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), het grootste onderwijsevent voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en het primair en voortgezet onderwijs. De NOT vindt komend jaar plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. We stappen in de wereld van Audrey en nemen een kijkje achter de schermen bij de NOT waarbij Audrey alle kneepjes van het onderwijsvak toelicht.
Lees meer
MOTORbeurs
Blog

Jezelf een spiegel voorhouden: hoe Jaarbeurs omgaat met klantfeedback

Bij Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. We doen dat onder andere door klantarena’s te organiseren. Bart de Keijzer, beursmanager bij de FJR-club deed mee en vertelde ons over zijn ervaring als exposant bij MOTORbeurs Utrecht. Wij gingen vervolgens met zijn feedback aan de slag.
Lees meer
Rogier
Blog

Rogier: "Ik ben in hart en nieren digital"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Rogier van de Hoef is sinds november 2023 head of digital bij Jaarbeurs. Hij is verantwoordelijk voor het verbeteren van onze digitale producten zoals de Jaarbeurs app, beurswebsites en registratie- en matchmaking applicaties. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Rogier en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling digital.
Lees meer