Online impact maken

Online event organiseren? Hieruit kun je kiezen

De een vindt het een fantastisch alternatief, de ander noemt het noodzakelijk kwaad. Hoe dan ook: een online event is een veilige manier om elkaar te ontmoeten. Overweeg je een online event te organiseren, maar weet je niet precies in welke vorm? Ontdek de verschillende mogelijkheden. 

Verschil hybride event en online event

Laten we beginnen met het verschil tussen een online event en een hybride event. Zelfs in de industrie worden deze termen namelijk nog door elkaar gebruikt. Binnen Jaarbeurs bedoelen we een hybride event wanneer we te maken hebben met zowel fysieke deelnemers, als mensen die (live) achter een scherm meedoen. Hier komen online en offline als het ware samen.

Bij een online event zijn er enkel online deelnemers. Dit type event kent verschillende vormen. Uiteraard lopen er mensen op de productievloer of in de studio, maar dit zijn geen deelnemers. Zij horen bij het productieteam of vervullen een gastrol binnen het programma.  

Dus in het kort: 

  • Een online event heeft online deelnemers
  • Een hybride event heeft online én fysieke deelnemers
hybride evenement organiseren bij Jaarbeurs Studios - live en online komen samen

Soorten online events

Er zijn verschillende soorten events die je online kunt organiseren. Denk aan een online meeting via Zoom of Teams. Deze organiseer je simpelweg vanuit je luie stoel. Je kunt het echter ook wat groter aanpakken.

Dit zijn de 7 meest gebruikte online events: 

  • Hybride
  • Talkshow
  • Webinar
  • Keynote
  • Online congres
  • Awarduitreiking 
  • Online show

Hybride 

Een hybride evenement slaat een brug tussen online en offline deelnemers. Hoewel het eenvoudig klinkt, is het organiseren van een hybride vorm vrij intensief. We horen je denken: ‘Gewoon een livestream van het event maken, toch?’ Maar het tegenovergestelde is waar.

Bij een hybride event maak je namelijk niet één, maar twee programma’s. En dat vraagt veel tijd en energie. Enkel het aanbieden van een livestream via een camera in de hoek, is een dooddoener voor online deelnemers. Tegelijkertijd is het voor live deelnemers storend als ze continu tegen camera’s aankijken. Spannend en nieuw, maar wat ons betreft wel absoluut het event van de toekomst. 

 

“Hybride is meer dan alleen een livestream aanbieden”

Talkshow

Een talkshow is – de naam zegt het al – een praatprogramma. Denk hierbij aan een dagvoorzitter of presentator met gasten rondom een tafel. Je kunt de hele talkshow vooraf opnemen. Maar: wil je van de kijkers, deelnemers maken? Dan moet je interactie met hen aangaan.  En dat kan natuurlijk makkelijker in een live-uitzending. Geef hen bijvoorbeeld mogelijkheid om vragen in te sturen die je direct aan de gasten stelt. 

De truc van een goede talkshow is afwisseling. Varieer eens met: 

  • Muziek
  • Cabaret
  • Een artiest
  • Vooraf opgenomen reportages 
  • Pauzes
Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

Webinar

Wil je een presentatie, lezing of workshop geven? Dan past een webinar het best bij je wensen. Het woord webinar is een samenvoeging van de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Webinars worden vaak gebruikt voor interne communicatie, productlanceringen, leadgeneratie of een e-learning. Vaak wordt er gezegd dat er bij een webinar geen interactie mag zijn tussen spreker en deelnemers. Dat is niet waar. Bij een webinar is interactie weliswaar niet het hoofddoel, maar het is zeker wel mogelijk. 
 

Keynote

Bij een keynote spreekt of presenteert er één iemand. Het is mogelijk om meerdere sprekers aan het woord te laten binnen een uitzending, maar nooit tegelijkertijd. Bij een keynote event draait het echt om een podium te geven aan een expert. Denk bijvoorbeeld aan de TEDtalks, waarbij mensen een persoonlijke boodschap overdragen aan een groot publiek. Een keynote event wordt gebruikt om kijkers wakker te schudden en te inspireren.   

Online congres

Een congres is een grootschalige bijeenkomst met een thema. Vaak vakinhoudelijk, en met een duidelijk hoofddoel: informatie verspreiden. Congressen kenmerken zich door plenaire sessies, break-outs, een beursvloer en bijvoorbeeld een netwerkmogelijkheid. Het is dé manier om gelijkgestemden te ontmoeten en informatie te ontvangen. En dat kan ook gewoon allemaal online – zelfs tot aan een digitale beursvloer aan toe!

De mogelijkheden bij een online congres zijn net zo uitgebreid als bij een fysiek congres. Dus ben je op zoek naar een goed alternatief voor een fysiek congres en ben je bang dat je moet inleveren op bepaalde onderdelen? Dat hoeft niet. Je kunt het hele congres online organiseren. 

“Congressen kunnen van A tot Z online plaatsvinden."

online evennement organiseren - congres online in opnamestudio van Jaarbeurs Studios

Awarduitreiking

Door de coronamaatregelen zijn er veel awarduitreikingen geannuleerd. Hoewel een vakjury vaak nog steeds de prijs toekent, wordt het daadwerkelijke uitreiken uitgesteld. En dat is zonde, want juist in tijden van crisis is het goed om iemand een schouderklopje of waardering te geven. Toch kan een awarduitreiking ‘gewoon’ online. Vaak is het als onderdeel van een groter geheel, maar het leent zich ook goed als een opzichzelfstaande uitzending. Het kan als volledige show met entertainment, maar ook in een talkshowsetting waarbij genomineerden geïnterviewd worden.

Online show

Een online show is als het ware een televisieshow, maar dan online. Bij een online show trek je álles uit de kast. Zie het als een filmachtige set, waarbij je eventueel schakelt tussen live materiaal en vooraf opgenomen content. Sprekers, muziek, interviews, talkshow en/of een awarduitreiking: het kan allemaal in één uitzending. Eigenlijk zijn er geen regels, zolang het maar barst van de interactie, beleving en creativiteit. Kort gezegd: alles wat je niet in een hokje kan plaatsen, kan dus een online show zijn. Leef je uit! 

online show event organiseren bij Jaarbeurs Studio

Wil jij binnenkort ook een online event organiseren?

Neem eens een kijkje bij Jaarbeurs Studio: dé professionele basis om een online event op te nemen of live te streamen.

Blogs

Leger des heils
Blog

Elsje: "Een klein gebaar met heel veel impact"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Elsje van Vuuren (37) werkt twee jaar als senior communicatieadviseur in het team corporate communicatie bij Jaarbeurs. Onlangs liep ze in het kader van de Goede Doelendagen bij Jaarbeurs een dagje mee als vrijwilliger bij het Leger des Heils. Hoe is het eigenlijk om als Jaarbeursmedewerker uit je dagelijkse routine te stappen en een dagje mee te lopen als vrijwilliger? We lopen een ochtend met Elsje mee terwijl ze brood staat te smeren voor dak- en thuislozen bij het Leger des Heils op de Nieuwegracht in Utrecht.
Lees meer
Arno 6
Blog

Arno: " Van 0 naar 100 in één seconde"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Arno van der Linden (57) werkt al 28 jaar bij de afdeling beveiliging bij Jaarbeurs. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Arno en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling veiligheid van beurzen en evenementen.
Lees meer
Nicola 2
Blog

Nicola: "Nieuwe culturen maken mij nieuwsgierig"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicola Alliney (26), geboren en getogen in Italië, werkt als sales- en accountmanager in het internationale Jaarbeurs team dat onder andere vakbeurzen organiseert in Thailand, Vietnam, Indonesië, de Verenigde Arabische Emiraten en Rwanda. Nieuwe mensen en culturen leren kennen, daar krijgt hij energie van. Hoe is het eigenlijk om als Italiaan bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Nicola en ontdekken samen verschillende smaken en culturen bij Jaarbeurs.
Lees meer
Nikki
Blog

Nikki: "Padel en recruitment hebben meer gemeen dan je denkt"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Nikki de Coole (29) werkt nu een jaar als corporate recruiter in het People & Sustainability team van Jaarbeurs. Zodra haar werkdag is afgelopen is ze bloedfanatiek aan het padellen op onze indoor pop-up padelbaan. We spelen een potje padel met Nikki terwijl zij vertelt over het belang van vitaliteit op de werkvloer.
Lees meer
Twan
Blog

Twan: "Mijn voltijd studie is Jaarbeurskunde"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Twan Bakker (21) werkt naast zijn studie economie en bedrijfseconomie aan de Universiteit Utrecht als assistent-supervisor bij Jaarbeurs. Als geschiedenisliefhebber met een passie voor Jaarbeurs, verraste hij zijn collega’s met een ware ‘Jaarbeurstentoonstelling’.
Lees meer
OR
Blog

Mathijs & Frank: "We zijn een soort brug tussen de directie en onze medewerkers”

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Mathijs de Vries is accountmanager gastevenementen en Frank van Hal is senior contentmarketeer van de vakbeurzen BouwBeurs en VSK. Beide gepassioneerde collega’s nemen naast hun werkzaamheden ook zitting in de Ondernemingsraad (OR) bij Jaarbeurs.
Lees meer