Online impact maken

Online event organiseren? Hieruit kun je kiezen

De een vindt het een fantastisch alternatief, de ander noemt het noodzakelijk kwaad. Hoe dan ook: een online event is een veilige manier om elkaar te ontmoeten. Overweeg je een online event te organiseren, maar weet je niet precies in welke vorm? Ontdek de verschillende mogelijkheden. 

Verschil hybride event en online event

Laten we beginnen met het verschil tussen een online event en een hybride event. Zelfs in de industrie worden deze termen namelijk nog door elkaar gebruikt. Binnen Jaarbeurs bedoelen we een hybride event wanneer we te maken hebben met zowel fysieke deelnemers, als mensen die (live) achter een scherm meedoen. Hier komen online en offline als het ware samen.

Bij een online event zijn er enkel online deelnemers. Dit type event kent verschillende vormen. Uiteraard lopen er mensen op de productievloer of in de studio, maar dit zijn geen deelnemers. Zij horen bij het productieteam of vervullen een gastrol binnen het programma.  

Dus in het kort: 

  • Een online event heeft online deelnemers
  • Een hybride event heeft online én fysieke deelnemers
hybride evenement organiseren bij Jaarbeurs Studios - live en online komen samen

Soorten online events

Er zijn verschillende soorten events die je online kunt organiseren. Denk aan een online meeting via Zoom of Teams. Deze organiseer je simpelweg vanuit je luie stoel. Je kunt het echter ook wat groter aanpakken.

Dit zijn de 7 meest gebruikte online events: 

  • Hybride
  • Talkshow
  • Webinar
  • Keynote
  • Online congres
  • Awarduitreiking 
  • Online show

Hybride 

Een hybride evenement slaat een brug tussen online en offline deelnemers. Hoewel het eenvoudig klinkt, is het organiseren van een hybride vorm vrij intensief. We horen je denken: ‘Gewoon een livestream van het event maken, toch?’ Maar het tegenovergestelde is waar.

Bij een hybride event maak je namelijk niet één, maar twee programma’s. En dat vraagt veel tijd en energie. Enkel het aanbieden van een livestream via een camera in de hoek, is een dooddoener voor online deelnemers. Tegelijkertijd is het voor live deelnemers storend als ze continu tegen camera’s aankijken. Spannend en nieuw, maar wat ons betreft wel absoluut het event van de toekomst. 

 

“Hybride is meer dan alleen een livestream aanbieden”

Talkshow

Een talkshow is – de naam zegt het al – een praatprogramma. Denk hierbij aan een dagvoorzitter of presentator met gasten rondom een tafel. Je kunt de hele talkshow vooraf opnemen. Maar: wil je van de kijkers, deelnemers maken? Dan moet je interactie met hen aangaan.  En dat kan natuurlijk makkelijker in een live-uitzending. Geef hen bijvoorbeeld mogelijkheid om vragen in te sturen die je direct aan de gasten stelt. 

De truc van een goede talkshow is afwisseling. Varieer eens met: 

  • Muziek
  • Cabaret
  • Een artiest
  • Vooraf opgenomen reportages 
  • Pauzes
Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

Webinar

Wil je een presentatie, lezing of workshop geven? Dan past een webinar het best bij je wensen. Het woord webinar is een samenvoeging van de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Webinars worden vaak gebruikt voor interne communicatie, productlanceringen, leadgeneratie of een e-learning. Vaak wordt er gezegd dat er bij een webinar geen interactie mag zijn tussen spreker en deelnemers. Dat is niet waar. Bij een webinar is interactie weliswaar niet het hoofddoel, maar het is zeker wel mogelijk. 
 

Keynote

Bij een keynote spreekt of presenteert er één iemand. Het is mogelijk om meerdere sprekers aan het woord te laten binnen een uitzending, maar nooit tegelijkertijd. Bij een keynote event draait het echt om een podium te geven aan een expert. Denk bijvoorbeeld aan de TEDtalks, waarbij mensen een persoonlijke boodschap overdragen aan een groot publiek. Een keynote event wordt gebruikt om kijkers wakker te schudden en te inspireren.   

Online congres

Een congres is een grootschalige bijeenkomst met een thema. Vaak vakinhoudelijk, en met een duidelijk hoofddoel: informatie verspreiden. Congressen kenmerken zich door plenaire sessies, break-outs, een beursvloer en bijvoorbeeld een netwerkmogelijkheid. Het is dé manier om gelijkgestemden te ontmoeten en informatie te ontvangen. En dat kan ook gewoon allemaal online – zelfs tot aan een digitale beursvloer aan toe!

De mogelijkheden bij een online congres zijn net zo uitgebreid als bij een fysiek congres. Dus ben je op zoek naar een goed alternatief voor een fysiek congres en ben je bang dat je moet inleveren op bepaalde onderdelen? Dat hoeft niet. Je kunt het hele congres online organiseren. 

“Congressen kunnen van A tot Z online plaatsvinden."

online evennement organiseren - congres online in opnamestudio van Jaarbeurs Studios

Awarduitreiking

Door de coronamaatregelen zijn er veel awarduitreikingen geannuleerd. Hoewel een vakjury vaak nog steeds de prijs toekent, wordt het daadwerkelijke uitreiken uitgesteld. En dat is zonde, want juist in tijden van crisis is het goed om iemand een schouderklopje of waardering te geven. Toch kan een awarduitreiking ‘gewoon’ online. Vaak is het als onderdeel van een groter geheel, maar het leent zich ook goed als een opzichzelfstaande uitzending. Het kan als volledige show met entertainment, maar ook in een talkshowsetting waarbij genomineerden geïnterviewd worden.

Online show

Een online show is als het ware een televisieshow, maar dan online. Bij een online show trek je álles uit de kast. Zie het als een filmachtige set, waarbij je eventueel schakelt tussen live materiaal en vooraf opgenomen content. Sprekers, muziek, interviews, talkshow en/of een awarduitreiking: het kan allemaal in één uitzending. Eigenlijk zijn er geen regels, zolang het maar barst van de interactie, beleving en creativiteit. Kort gezegd: alles wat je niet in een hokje kan plaatsen, kan dus een online show zijn. Leef je uit! 

online show event organiseren bij Jaarbeurs Studio

Wil jij binnenkort ook een online event organiseren?

Neem eens een kijkje bij Jaarbeurs Studio: dé professionele basis om een online event op te nemen of live te streamen.

Blogs

Sprekers tijdens Nationaal Waterstofcongres
Blog

Dé congreslocatie van Nederland, ook internationaal

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd op internationaal gebied. En het komende jaar verwachten we weer veel moois te mogen doen. In een eerdere nieuwsbrief kon je al lezen dat de Utrecht Congres Alliantie succes boekt.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie.  Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer
Foodcourt Moments
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn inmiddels omgetoverd tot culinaire hotspots die zorgen voor een verfijnde eetervaring voor alle bezoekers. De eerste reacties van onze bezoekers zijn zeer positief. Het aanbod van onze catering is vernieuwd en internationaler geworden, en dat is ook te proeven bij de Moments-punten.
Lees meer
Audrey 10
Blog

Audrey: "Een on(der)wijs feest vieren!"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Audrey Wilschut werkt al ruim twintig jaar bij Jaarbeurs. Zij is een bevlogen beursmanager voor onder andere de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), het grootste onderwijsevent voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en het primair en voortgezet onderwijs. De NOT vindt komend jaar plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. We stappen in de wereld van Audrey en nemen een kijkje achter de schermen bij de NOT waarbij Audrey alle kneepjes van het onderwijsvak toelicht.
Lees meer
MOTORbeurs
Blog

Jezelf een spiegel voorhouden: hoe Jaarbeurs omgaat met klantfeedback

Bij Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. We doen dat onder andere door klantarena’s te organiseren. Bart de Keijzer, beursmanager bij de FJR-club deed mee en vertelde ons over zijn ervaring als exposant bij MOTORbeurs Utrecht. Wij gingen vervolgens met zijn feedback aan de slag.
Lees meer
Rogier
Blog

Rogier: "Ik ben in hart en nieren digital"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Rogier van de Hoef is sinds november 2023 head of digital bij Jaarbeurs. Hij is verantwoordelijk voor het verbeteren van onze digitale producten zoals de Jaarbeurs app, beurswebsites en registratie- en matchmaking applicaties. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Rogier en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling digital.
Lees meer