Trends in online events 2022 - Jaarbeurs Blog

Online events in 2022: dit zijn de trends om in de gaten te houden

Wel of niet door laten gaan...een maximaal aantal mensen op locatie of toch maar alles online? 2021 was een verwarrend jaar waar we continu aan het puzzelen waren met mogelijkheden. Online events schoten als paddenstoelen uit de grond. We werden massaal gedwongen buiten de gebaande paden te treden en bedachten nieuwe oplossingen. Wat heeft 2022 voor ons in petto? 

Als er iets duidelijk werd de afgelopen jaren was het wel de drang naar contact. Pandemie of niet, we blijven mensen die met elkaar zoeken naar verbinding.

Corona dwong ons om alternatieven te vinden om toch met elkaar te communiceren. Juist in tijden van crisis. Maar ook als het wel weer kan, we gaan nooit meer terug naar het oude normaal.

Online events are here to stay. En ze worden groter, mooier en creatiever. Dit zijn de trends voor online events in 2022. 

online show event organiseren bij Jaarbeurs Studios

1.    Maximaliseer beleving

In 2020 kwam je er misschien nog mee weg: een livestream vanuit de woonkamer, haperend beeld of ontbrekend geluid. Daar kwam al snel een einde aan. Bedrijven gingen experimenteren met mogelijkheden en de trukendoos werd volledig opengetrokken. Events werden beter opgezet, meer uitgedacht en online was veel meer mogelijk. In 2022 zal de focus nóg meer op beleving liggen. Audiovisuele concepten, complete filmsets of een talkshow met intermezzo’s van improviserende artiesten; het is allemaal geoorloofd. Als het maar bijdraagt aan de beleving van de online deelnemer. Bigger. Better. Bolder. 

2.    Maak je event hybride

Toen de maatregelen voorschreven dat er een maximaal aantal mensen bij elkaar mocht komen, opende dat de ogen van eventorganisatoren. Het betekende namelijk dat ze deelnemers moesten teleurstellen. De oplossing: hun fysieke event streamen. En wat bleek? Het werkte. Sterker nog, er gingen deuren open die eerder gesloten bleven. Wij verwachten dat hybride events de norm worden in 2022. Je zit immers niet meer vast aan een capaciteit en iedereen kan altijd en overal een event bijwonen. Ideaal voor de twijfelaars. 

 

Maximale capaciteit is geen issue meer bij een hybride event  

hybride evenement organiseren bij Jaarbeurs Studios - live en online komen samen

3.    Neem je content van tevoren op

Online events is net als televisie maken. Dus het is niet gek dat ook hier een deel van tevoren wordt gefilmd, terwijl een ander deel live plaatsvindt. Bijvoorbeeld het tonen van een korte reportage tijdens een plenaire sessie. Of een interview dat al op de plank ligt. Voor de bezoeker lijkt het of alles verloopt via een liveverbinding. In werkelijkheid is het interview van tevoren opgenomen en stelt de presentator de vragen nogmaals tegen een scherm. Het maakt je event meer planbaar.

 

Vooraf content opnemen = inspelen op onverhoopte omstandigheden 

 

4.    Trigger de community

Toegegeven, dit is meer een kans voor evenementen die niet online kunnen. Bijvoorbeeld dance-events met een grote achterban. Door de crisis mogen deze groepen niet samenkomen. Maar een community moet wel getriggerd blijven, anders valt deze om. Thunderdome besloot de merchandise, die normaal gesproken alleen tijdens het event te koop is, online aan te bieden op vaste tijdstippen. Leden konden op volgorde van membership aansluiten in een digitale wachtrij en zo toch de merchandise kopen. 

Thunderdome ging online de engagement met hun fans aan

Thunderdome 2019 in Jaarbeurs

Hulp nodig met het uitvoeren van trends voor online events? 

Bij Jaarbeurs houden we alle trends nauwlettend in de gaten. Elke dag gaan we op zoek naar nieuwe manieren om mensen met elkaar te verbinden. Zo kunnen we evenementen nog mooier en beter maken. Neem contact op voor de mogelijkheden. We helpen je graag!  

Blogs

Sprekers tijdens Nationaal Waterstofcongres
Blog

Dé congreslocatie van Nederland, ook internationaal

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd op internationaal gebied. En het komende jaar verwachten we weer veel moois te mogen doen. In een eerdere nieuwsbrief kon je al lezen dat de Utrecht Congres Alliantie succes boekt.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie.  Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer
Foodcourt Moments
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn inmiddels omgetoverd tot culinaire hotspots die zorgen voor een verfijnde eetervaring voor alle bezoekers. De eerste reacties van onze bezoekers zijn zeer positief. Het aanbod van onze catering is vernieuwd en internationaler geworden, en dat is ook te proeven bij de Moments-punten.
Lees meer
Audrey 10
Blog

Audrey: "Een on(der)wijs feest vieren!"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Audrey Wilschut werkt al ruim twintig jaar bij Jaarbeurs. Zij is een bevlogen beursmanager voor onder andere de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), het grootste onderwijsevent voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en het primair en voortgezet onderwijs. De NOT vindt komend jaar plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. We stappen in de wereld van Audrey en nemen een kijkje achter de schermen bij de NOT waarbij Audrey alle kneepjes van het onderwijsvak toelicht.
Lees meer
MOTORbeurs
Blog

Jezelf een spiegel voorhouden: hoe Jaarbeurs omgaat met klantfeedback

Bij Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. We doen dat onder andere door klantarena’s te organiseren. Bart de Keijzer, beursmanager bij de FJR-club deed mee en vertelde ons over zijn ervaring als exposant bij MOTORbeurs Utrecht. Wij gingen vervolgens met zijn feedback aan de slag.
Lees meer
Rogier
Blog

Rogier: "Ik ben in hart en nieren digital"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Rogier van de Hoef is sinds november 2023 head of digital bij Jaarbeurs. Hij is verantwoordelijk voor het verbeteren van onze digitale producten zoals de Jaarbeurs app, beurswebsites en registratie- en matchmaking applicaties. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Rogier en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling digital.
Lees meer