Trends in online events 2022 - Jaarbeurs Blog

Online events in 2022: dit zijn de trends om in de gaten te houden

Wel of niet door laten gaan...een maximaal aantal mensen op locatie of toch maar alles online? 2021 was een verwarrend jaar waar we continu aan het puzzelen waren met mogelijkheden. Online events schoten als paddenstoelen uit de grond. We werden massaal gedwongen buiten de gebaande paden te treden en bedachten nieuwe oplossingen. Wat heeft 2022 voor ons in petto? 

Als er iets duidelijk werd de afgelopen jaren was het wel de drang naar contact. Pandemie of niet, we blijven mensen die met elkaar zoeken naar verbinding.

Corona dwong ons om alternatieven te vinden om toch met elkaar te communiceren. Juist in tijden van crisis. Maar ook als het wel weer kan, we gaan nooit meer terug naar het oude normaal.

Online events are here to stay. En ze worden groter, mooier en creatiever. Dit zijn de trends voor online events in 2022. 

online show event organiseren bij Jaarbeurs Studios

1.    Maximaliseer beleving

In 2020 kwam je er misschien nog mee weg: een livestream vanuit de woonkamer, haperend beeld of ontbrekend geluid. Daar kwam al snel een einde aan. Bedrijven gingen experimenteren met mogelijkheden en de trukendoos werd volledig opengetrokken. Events werden beter opgezet, meer uitgedacht en online was veel meer mogelijk. In 2022 zal de focus nóg meer op beleving liggen. Audiovisuele concepten, complete filmsets of een talkshow met intermezzo’s van improviserende artiesten; het is allemaal geoorloofd. Als het maar bijdraagt aan de beleving van de online deelnemer. Bigger. Better. Bolder. 

2.    Maak je event hybride

Toen de maatregelen voorschreven dat er een maximaal aantal mensen bij elkaar mocht komen, opende dat de ogen van eventorganisatoren. Het betekende namelijk dat ze deelnemers moesten teleurstellen. De oplossing: hun fysieke event streamen. En wat bleek? Het werkte. Sterker nog, er gingen deuren open die eerder gesloten bleven. Wij verwachten dat hybride events de norm worden in 2022. Je zit immers niet meer vast aan een capaciteit en iedereen kan altijd en overal een event bijwonen. Ideaal voor de twijfelaars. 

 

Maximale capaciteit is geen issue meer bij een hybride event  

hybride evenement organiseren bij Jaarbeurs Studios - live en online komen samen

3.    Neem je content van tevoren op

Online events is net als televisie maken. Dus het is niet gek dat ook hier een deel van tevoren wordt gefilmd, terwijl een ander deel live plaatsvindt. Bijvoorbeeld het tonen van een korte reportage tijdens een plenaire sessie. Of een interview dat al op de plank ligt. Voor de bezoeker lijkt het of alles verloopt via een liveverbinding. In werkelijkheid is het interview van tevoren opgenomen en stelt de presentator de vragen nogmaals tegen een scherm. Het maakt je event meer planbaar.

 

Vooraf content opnemen = inspelen op onverhoopte omstandigheden 

 

4.    Trigger de community

Toegegeven, dit is meer een kans voor evenementen die niet online kunnen. Bijvoorbeeld dance-events met een grote achterban. Door de crisis mogen deze groepen niet samenkomen. Maar een community moet wel getriggerd blijven, anders valt deze om. Thunderdome besloot de merchandise, die normaal gesproken alleen tijdens het event te koop is, online aan te bieden op vaste tijdstippen. Leden konden op volgorde van membership aansluiten in een digitale wachtrij en zo toch de merchandise kopen. 

Thunderdome ging online de engagement met hun fans aan

Thunderdome 2019 in Jaarbeurs

Hulp nodig met het uitvoeren van trends voor online events? 

Bij Jaarbeurs houden we alle trends nauwlettend in de gaten. Elke dag gaan we op zoek naar nieuwe manieren om mensen met elkaar te verbinden. Zo kunnen we evenementen nog mooier en beter maken. Neem contact op voor de mogelijkheden. We helpen je graag!  

Blogs

Leger des heils
Blog

Elsje: "Een klein gebaar met heel veel impact"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Elsje van Vuuren (37) werkt twee jaar als senior communicatieadviseur in het team corporate communicatie bij Jaarbeurs. Onlangs liep ze in het kader van de Goede Doelendagen bij Jaarbeurs een dagje mee als vrijwilliger bij het Leger des Heils. Hoe is het eigenlijk om als Jaarbeursmedewerker uit je dagelijkse routine te stappen en een dagje mee te lopen als vrijwilliger? We lopen een ochtend met Elsje mee terwijl ze brood staat te smeren voor dak- en thuislozen bij het Leger des Heils op de Nieuwegracht in Utrecht.
Lees meer
Arno 6
Blog

Arno: " Van 0 naar 100 in één seconde"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Arno van der Linden (57) werkt al 28 jaar bij de afdeling beveiliging bij Jaarbeurs. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Arno en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling veiligheid van beurzen en evenementen.
Lees meer
Nicola 2
Blog

Nicola: "Nieuwe culturen maken mij nieuwsgierig"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicola Alliney (26), geboren en getogen in Italië, werkt als sales- en accountmanager in het internationale Jaarbeurs team dat onder andere vakbeurzen organiseert in Thailand, Vietnam, Indonesië, de Verenigde Arabische Emiraten en Rwanda. Nieuwe mensen en culturen leren kennen, daar krijgt hij energie van. Hoe is het eigenlijk om als Italiaan bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Nicola en ontdekken samen verschillende smaken en culturen bij Jaarbeurs.
Lees meer
Nikki
Blog

Nikki: "Padel en recruitment hebben meer gemeen dan je denkt"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Nikki de Coole (29) werkt nu een jaar als corporate recruiter in het People & Sustainability team van Jaarbeurs. Zodra haar werkdag is afgelopen is ze bloedfanatiek aan het padellen op onze indoor pop-up padelbaan. We spelen een potje padel met Nikki terwijl zij vertelt over het belang van vitaliteit op de werkvloer.
Lees meer
Twan
Blog

Twan: "Mijn voltijd studie is Jaarbeurskunde"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Twan Bakker (21) werkt naast zijn studie economie en bedrijfseconomie aan de Universiteit Utrecht als assistent-supervisor bij Jaarbeurs. Als geschiedenisliefhebber met een passie voor Jaarbeurs, verraste hij zijn collega’s met een ware ‘Jaarbeurstentoonstelling’.
Lees meer
OR
Blog

Mathijs & Frank: "We zijn een soort brug tussen de directie en onze medewerkers”

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Mathijs de Vries is accountmanager gastevenementen en Frank van Hal is senior contentmarketeer van de vakbeurzen BouwBeurs en VSK. Beide gepassioneerde collega’s nemen naast hun werkzaamheden ook zitting in de Ondernemingsraad (OR) bij Jaarbeurs.
Lees meer