Een webinar, talkshow of awarduitreiking; de coronatijd liet zien dat het ook online mogelijk is. En eigenlijk verschilt het organiseren van een online event niet veel met televisie maken. Maar net als bij televisie, is de uitstap groot. Of in ieder geval, veel groter (en makkelijker) dan bij een fysiek event.
Fysieke bezoekers hebben namelijk niet het lef om tijdens een presentatie op te staan en naar de deur te lopen. Maar ze hebben er geen moeite mee om tijdens een online sessie met de muis bewegen naar het rode kruisje in de hoek op het scherm. Tijd om dat te voorkomen met deze tips:
TIP 1: Geef een voorproefje met een goodie
Bij fysieke events gebeurt het al regelmatig; van tevoren iets opsturen dat de deelnemer op de dag zelf kan gebruiken. Een opschrijfboekje, bedrukte pennen of vouchers voor de catering. Zeker dat laatste is onlosmakelijk verbonden met events. Mensen vinden het fijn om even niet na te denken over de lunch. Die catering kan thuis natuurlijk ook. Want zeg nou eerlijk: een voucher van Thuisbezorgd of een opgestuurd lunchpakket smaakt bovendien veel lekker dan die zelfgesmeerde boterham uit eigen keuken. Het triggert iets bij de deelnemer en zorgt voor een positief gevoel.
TIP 2: Gebruik een goede warming-up
Een event begint nooit op de dag zelf. Je kunt deelnemers alvast sfeer laten proeven door eerder met je communicatie te beginnen. Net zoals je van tevoren aankondigingen stuurt voor de kaartverkoop, kun je ook alvast tipjes van de sluier lichten. Dat kan in tekstvorm, maar video’s zijn natuurlijk stukken leuker. Laat die spreker zich alvast voorstellen, deel een tip uit een inspiratiesessie of neem een filmpje op met de registratiebalie waar de deelnemer alvast een badge krijgt.
“Vooraf interessante tips delen, verhoogt de aandacht van de bezoeker”
TIP 3: Verwen die oren of laat die mondhoeken krullen
Waarom we wel blijven kijken naar een hooggeleerde wetenschapper in die talkshow op televisie? Waarschijnlijk omdat het programma continu wisselt van vorm. Vaak is het gevuld met entertainment. Wisseling van de spijs, zeg maar. En zo is het ook met je online event. Zet bijvoorbeeld muzikanten in de schijnwerpers of geef het podium een paar minuten aan een cabaretier. Een luchtige pauze doet het altijd goed. Daarover gesproken... pauzes!