Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

Online events: 6 tips om de aandacht vast te houden

KLIK! En met één simpele druk op de knop is een online kijker vertrokken. Bij een online event is de drempel om weg te ‘lopen’ nou eenmaal een stuk lager dan bij een fysiek event. Aan jou, als organisator, de taak om hen geboeid te houden achter dat scherm.

Met deze 6 tips trek je die online deelnemers het scherm in en blijven ze kijken tot de laatste minuut. 

online event organiseren - aandacht vasthouden

Een webinar, talkshow of awarduitreiking; de coronatijd liet zien dat het ook online mogelijk is. En eigenlijk verschilt het organiseren van een online event niet veel met televisie maken. Maar net als bij televisie, is de uitstap groot. Of in ieder geval, veel groter (en makkelijker) dan bij een fysiek event.

Fysieke bezoekers hebben namelijk niet het lef om tijdens een presentatie op te staan en naar de deur te lopen. Maar ze hebben er geen moeite mee om tijdens een online sessie met de muis bewegen naar het rode kruisje in de hoek op het scherm. Tijd om dat te voorkomen met deze tips:  

TIP 1: Geef een voorproefje met een goodie  

Bij fysieke events gebeurt het al regelmatig; van tevoren iets opsturen dat de deelnemer op de dag zelf kan gebruiken. Een opschrijfboekje, bedrukte pennen of vouchers voor de catering. Zeker dat laatste is onlosmakelijk verbonden met events. Mensen vinden het fijn om even niet na te denken over de lunch. Die catering kan thuis natuurlijk ook. Want zeg nou eerlijk: een voucher van Thuisbezorgd of een opgestuurd lunchpakket smaakt bovendien veel lekker dan die zelfgesmeerde boterham uit eigen keuken. Het triggert iets bij de deelnemer en zorgt voor een positief gevoel.  

TIP 2: Gebruik een goede warming-up  

Een event begint nooit op de dag zelf. Je kunt deelnemers alvast sfeer laten proeven door eerder met je communicatie te beginnen. Net zoals je van tevoren aankondigingen stuurt voor de kaartverkoop, kun je ook alvast tipjes van de sluier lichten. Dat kan in tekstvorm, maar video’s zijn natuurlijk stukken leuker. Laat die spreker zich alvast voorstellen, deel een tip uit een inspiratiesessie of neem een filmpje op met de registratiebalie waar de deelnemer alvast een badge krijgt.   

 

“Vooraf interessante tips delen, verhoogt de aandacht van de bezoeker” 

 

TIP 3: Verwen die oren of laat die mondhoeken krullen 

Waarom we wel blijven kijken naar een hooggeleerde wetenschapper in die talkshow op televisie? Waarschijnlijk omdat het programma continu wisselt van vorm. Vaak is het gevuld met entertainment. Wisseling van de spijs, zeg maar. En zo is het ook met je online event. Zet bijvoorbeeld muzikanten in de schijnwerpers of geef het podium een paar minuten aan een cabaretier. Een luchtige pauze doet het altijd goed. Daarover gesproken... pauzes!  

Jaarbeurs Online event organiseren interactie

TIP 4: Stop de tijd!  

Klinkt gek voor een online event, maar mensen moeten even weg van dat scherm. Niemand is immers gemaakt om uren achter elkaar stil te zitten. Las dus op tijd pauzes in. Zo kunnen de deelnemers even rustig die gemiste oproep terugbellen of een koffietje halen. Of beter nog: dat opgestuurde lunchpakketje van tip 1 openmaken. En dat allemaal zonder dat ze belangrijke content van je event hoeven te missen.  

 

“Iedereen snakt op den duur naar een pauze. Ongeacht hoe interessant het event is.” 

 

TIP 5: Iedereen is wel in voor een spelletje

Cliché of niet, maar van een goede pub quiz wordt iedereen blij. En al helemaal als er iets te winnen valt. Een 1-op-1-sessie met de keynote speaker doet het bijvoorbeeld altijd goed. Een quiz is een leuke afwisseling bij lange events. En ideaal om iedereen weer even bij de les te krijgen. Het schudt ingedutte deelnemers weer op een creatieve manier wakker.  

interactie online event organiseren

TIP 6: Pas matchmaking toe 

Een doorslaggevende factor om een event bij te wonen, heeft vaak te maken met wel of niet kunnen netwerken. Het is namelijk hét moment om andere mensen en bedrijven te ontmoeten met dezelfde interesses. Bied daarom ook online de mogelijkheid om te netwerken toe. Maak je geen zorgen, je hoeft niet iedereen in een chatfunctie te stoppen, of zelf vooraf alle deelnemers aan elkaar te koppelen. Er zijn verschillende softwareaanbieders die online netwerken mogelijk maken. Het is vaak een kwestie van een simpele integratie met jouw website of systeem.  

 

"Netwerken is doorslaggevende factor voor een deelname aan een event

 

Met deze zes tips zorg je ervoor dat jouw deelnemer geboeid blijft bij een online event. Uiteraard zijn er nog meer creatieve trucs om hen bij de les te houden. Heb jij dé tip? Vertel het ons! Zo zorgen we samen voor de mooiste events met de meeste impact.  

Bas Sterrenburg

Meer weten? We helpen je graag

Bas Sterrenburg - Accountmanager congressen en studio events

Meer weten over Jaarbeurs Studio? Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden!

events@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 58 81

 

Blogs

Eten
Blog

In de startblokken voor 2025

We staan in de startblokken voor 2025. Zo hebben we een vernieuwd foodbook, zijn de nieuwe tarieven voor 2025 bekend en de webshop staat live.

Lees meer
Sprekers tijdens Nationaal Waterstofcongres
Blog

Dé congreslocatie van Nederland, ook internationaal

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd op internationaal gebied. En ook dit jaar verwachten we weer veel mooie projecten. In een eerdere nieuwsbrief kon je al lezen dat de Utrecht Congres Alliantie succes boekt.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie. Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer
Foodcourt Moments
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn inmiddels omgetoverd tot culinaire hotspots die zorgen voor een verfijnde eetervaring voor alle bezoekers. De eerste reacties van onze bezoekers zijn zeer positief. Het aanbod van onze catering is vernieuwd en internationaler geworden, en dat is ook te proeven bij de Moments-punten.
Lees meer
Audrey 10
Blog

Audrey: "Een on(der)wijs feest vieren!"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Audrey Wilschut werkt al ruim twintig jaar bij Jaarbeurs. Zij is een bevlogen beursmanager voor onder andere de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), het grootste onderwijsevent voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en het primair en voortgezet onderwijs. De NOT vindt komend jaar plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. We stappen in de wereld van Audrey en nemen een kijkje achter de schermen bij de NOT waarbij Audrey alle kneepjes van het onderwijsvak toelicht.
Lees meer
MOTORbeurs
Blog

Jezelf een spiegel voorhouden: hoe Jaarbeurs omgaat met klantfeedback

Bij Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. We doen dat onder andere door klantarena’s te organiseren. Bart de Keijzer, beursmanager bij de FJR-club deed mee en vertelde ons over zijn ervaring als exposant bij MOTORbeurs Utrecht. Wij gingen vervolgens met zijn feedback aan de slag.
Lees meer