Elsje 6

Dagje meelopen als vrijwilliger bij Leger des Heils

Goede Doelendagen bij Koninklijke Jaarbeurs door de ogen van Elsje van Vuuren 

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Elsje van Vuuren (37) werkt twee jaar als senior communicatieadviseur in het team corporate communicatie bij Jaarbeurs. Onlangs liep ze in het kader van de Goede Doelendagen bij Jaarbeurs een dagje mee als vrijwilliger bij het Leger des Heils. Hoe is het eigenlijk om als Jaarbeursmedewerker uit je dagelijkse routine te stappen en een dagje mee te lopen als vrijwilliger? We lopen een ochtend met Elsje mee terwijl ze brood staat te smeren voor dak- en thuislozen bij het Leger des Heils op de Nieuwegracht in Utrecht. 

Voordat we Elsje spreken over haar rol als vrijwilliger, vertelt ze vol trots over haar functie in het team corporate communicatie van Jaarbeurs. “Iedere Nederlander kent Jaarbeurs. Van een evenement, een beurs, een congres, een vergadering of een ander spektakel. Jaarbeurs is veel meer dan een beurslocatie. Om die boodschap over te brengen, moeten we blijven communiceren en onze doelgroep vertellen wat er allemaal mogelijk is bij ons. Zo willen we vooral aan eventorganisatoren en eventmanagers laten zien dat we naast (vak)beurzen ook grootschalige en kleinschalige congressen, evenementen en vergaderingen organiseren. Echt alles is mogelijk.”

Eigen PR-bureau binnen Jaarbeurs
“Soms zeg ik wel eens tegen mensen dat ik bij een pr-bureau binnen Jaarbeurs werk. Zo maak ik een op maat gemaakt pr-plan per beurs, waar ik me de ene keer richt op creatieve hobbyisten, motormuizen of kampeergangers en de andere keer op wielerfans en logistieke- en bouwprofessionals. Samen met onze beursmanagers duiken we in de wereld van de doelgroep en spelen we in op hun behoefte. Ieder jaar zorgen we voor nieuwe nieuwshaakjes. Zo hebben we bijvoorbeeld afgelopen jaar tijdens BouwBeurs ingespeeld op vrouwen die bouwen. En dat werd echt een hot topic dat het heel goed heeft gedaan in de media.

Als betrokken inwoner van Utrecht doet Jaarbeurs iets terug voor de eigen stad
In het kader van de Jaarbeurs Goede Doelendagen draait Elsje een dag mee bij het Leger des Heils. “Als trotse en betrokken inwoner van Utrecht doet Jaarbeurs graag iets terug voor haar eigen stad. Als onderdeel van ons duurzaamheidsprogramma krijgt iedere medewerker de gelegenheid om zich twee dagdelen per jaar in te zetten voor een goed doel. Ik vind dat echt een fantastisch initiatief! Als werknemer krijg je de kans om je op een andere manier te ontwikkelen en iets waardevols bij te dragen. Zo kregen we de keuze om onder andere pannenkoeken te bakken voor ouderen met dementie, te helpen bij de Voedselbank of een dienst mee te draaien bij het Leger des Heils.”

“Een klein gebaar met heel veel impact”

Bij aankomst werd Elsje hartelijk verwelkomd door het team van Leger des Heils. “De sfeer was warm en open en ik voelde meteen dat ik deel uitmaakte van iets groters. Het was indrukwekkend om te zien hoe toegewijd de medewerkers en vrijwilligers hier zijn aan hun missie: het helpen van de meest kwetsbaren in onze maatschappij. De dag begon met een rondleiding door het gebouw op de nieuwegracht. We kregen een overzicht van de verschillende activiteiten die ze organiseren, van het verstrekken van voedsel en kleding tot het bieden van onderdak en hulp bij re-integratie. Wat mij vooral raakte was hoe persoonlijk de benadering van het Leger des Heils is. Ze kijken niet alleen naar de basisbehoeften, maar zien de mens achter elk verhaal en bieden op maat gemaakte ondersteuning.”

Alle kleine beetjes helpen
Elsjes taak die dag was om brood te smeren voor dak- en thuislozen en hen voorzien van kleding en douchemunten. “Het lijkt misschien simpel maar de impact van deze werkzaamheden is enorm. Ik ontmoette mensen die afhankelijk zijn van het Leger des Heils om de eindjes aan elkaar te knopen.” Wat Elsje vooral bijbleef was het gesprek met een mede-vrijwilliger die ochtend. Hij vertelde hoe het Leger des Heils hem jaren geleden had geholpen om zijn leven weer op de rails te krijgen na jaren van dakloosheid. Zijn verhaal was aangrijpend en het was inspirerend om te zien hoe hij zijn leven nu positief vormgeeft en zelfs lesgeeft op middelbare scholen.”

“Vrijwilligersdagen zijn een mooie kans om uit je dagelijkse routine te stappen en je bewust te worden van de wereld om je heen”

Dat Jaarbeurs als werkgever dit vrijwilligerswerk mogelijk maakt, is iets waar Elsje heel dankbaar voor is. “In de drukte van alledag vergeten we soms hoe belangrijk het is om iets terug te geven aan de maatschappij. Deze vrijwilligersdagen zijn een mooie kans om uit je dagelijkse routine te stappen en je bewust te worden van de wereld om je heen, en om te helpen waar dat nodig is.” Wat Elsje ook nog aanstipt is dat dit soort initiatieven niet alleen de band tussen collega’s versterkt, maar er ook voor zorgt dat we met een frisse blik naar onze eigen rol in de maatschappij kijken. Ik vind het een win-win situatie: ik heb iets kunnen bijdragen aan een belangrijk doel, en tegelijkertijd heeft het mij persoonlijk verrijkt.”

Verrijkende ervaring
De dag bij het Leger des Heils heeft Elsje diep geraakt en geïnspireerd. “Het was een intense, maar bovenal mooie ervaring. Ik ben dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken en ik kijk nu al uit naar de volgende keer dat ik mijn handen uit de mouwen mag steken. Dat Jaarbeurs dit aanmoedigt maakt mij trots. Ik hoop dat meer bedrijven dit voorbeeld volgen en hun medewerkers de ruimte geven om op deze manier iets terug te doen voor de samenleving. Want uiteindelijk, als we allemaal een beetje helpen, maken we samen een groot verschil.”