Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie. Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award.
UFI Sustainable Development Award
Met het thema ‘Best example of sustainability integration into business proposals’ presenteerde Jaarbeurs een case over hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd bij VSK, de vakbeurs voor de installatiebranche. Duurzaamheid was hét thema op de beurs. Er was een duurzaamheidsroute van exposanten met duurzame producten of diensten, awards werden uitgereikt voor de beste circulaire en duurzame initiatieven en bezoekers konden kiezen uit ruim 130 sessies over een onderwerp gerelateerd aan duurzaamheid. Een primeur was de Sustainability Pledge. Hiermee beloven Jaarbeurs en exposanten om duurzamer deel te nemen aan de beurs. Exposanten kunnen bijvoorbeeld initiatief nemen in het hergebruik van standbouwmaterialen, kiezen voor duurzamer vervoer en zich richten op het verbeteren van diversiteit en inclusie. Met deze verscheidenheid aan initiatieven op de beurs werd Jaarbeurs finalist bij de Sustainable Development Award 2024 van UFI, de wereldwijde associatie van evenementenlocaties en -organisatoren.
Bijdragen aan een betere toekomst
Voor elk congres, evenement, beurs of vergadering doneert Jaarbeurs een boom aan Trees for All. Over de hele wereld heeft Trees for All projecten voor het aanplanten van bossen ten behoeve van een beter klimaat, meer biodiversiteit en gezonde leefomstandigheden. Dit jaar zijn de ruim 3.000 gedoneerde bomen van Jaarbeurs geplant in het jubileumbos in Brabant ter ere van het 25-jarig bestaan van Trees for All.
Sinds 2018 is Jaarbeurs partner van het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Bij de aankoop van tickets voor consumentenbeurzen bieden we bezoekers de mogelijkheid om een donatie te doen. Verder organiseren we diverse fondsenwervingsacties, zoals het Prijzenfestival tijdens de Vakantiebeurs en doneren we al het statiegeld aan het Utrechtse ziekenhuis en onderzoekscentrum.
Ook bij gastevenementen ontstaan mooie initiatieven. Tijdens Momentus Illuminate Conference kregen bezoekers, in plaats van een pen en notitieboekje, vijf tokens waar een donatie aan was gekoppeld. Ze konden de tokens verdelen onder drie partners van Jaarbeurs: Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie, JINC en Academie Spelderholt. Het bedrag dat voorheen werd besteed aan merchandise werd nu gedoneerd. Minder spullen en een goed doel steunen: win-winsituatie dus!
Voor oude materialen zoeken wij een tweede leven. Zo is het Beatrix Theater het afgelopen jaar vernieuwd en zijn alle stoelen in de zaal vervangen. Meer dan 350 van deze stoelen waren nog in goede staat en hebben we gedoneerd aan het Beatrix Theater in Moengo in Suriname.
Duurzame initiatieven tijdens evenementen
Tijdens onze vakbeurzen Logistica Next en ICT&Logistiek werd de eerste 100 procent circulaire beursstand van Nederland gepresenteerd. De stand van exposant Sweco, architecten- en ingenieursadviesbureau, bouwde haar circulaire stand in samenwerking met standbouwbedrijf Tausch. Het ontwerp maakt gebruik van herbruikbare en recyclebare materialen, waardoor de footprint van stand aanzienlijk wordt verkleind. Daarnaast maakte bijna 20 procent van alle exposanten tijdens Logistica Next gebruik van de duurzame deelnamepakketten die Jaarbeurs aanbiedt.
Ook bij consumentenbeurzen krijgt duurzaamheid steeds meer aandacht. Tijdens MOTORbeurs Utrecht werd het symposium Duurzaamheid & Innovatie georganiseerd. Importeurs, brancheorganisaties, elektrische pioniers en andere voor- en tegenstanders van elektrisch motorrijden gingen met elkaar het gesprek aan over hoe de motorbranche verder verduurzaamd kan worden.
Jaarbeurs in actie in Utrecht
Voor medewerkers van Jaarbeurs organiseerden we de allereerste diversiteitsweek. Het doel van de week was om nieuwe ervaringen op te doen en met elkaar het gesprek aan te gaan over diversiteit en inclusie. We kregen onder andere een rondleiding door Utrecht waarin werd verteld over de queergeschiedenis van de stad, er was een spreker over generatieverschillen en we bezochten de Utrechtse Ulu moskee.
Op zondag 5 oktober liepen medewerkers van Jaarbeurs mee met de Utrechtse Singelloop om geld op te halen voor het Helen Dowling Instituut. Dit instituut biedt psychologische hulp aan mensen met kanker en hun naasten. In totaal hebben collega’s ruim 42.000 euro opgehaald.
Een inspirerend 2024, met een duurzaam 2025 in het vooruitzicht
Ook volgend jaar staan er al mooie evenementen op de planning waar duurzaamheid een rol speelt. Wij kijken er naar uit om de handen in een te slaan. Laten we samen werken aan een duurzame toekomst!