Elsbeth

Elsbeth: "Aan de slag met klantfeedback"

Aan de slag met klantfeedback

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.

Elsbeth Kottelenberg is data & insights manager bij Jaarbeurs en houdt zich bezig met het markt- en klantonderzoek. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het feedbackproces en de bijbehorende evaluaties met klanten en stakeholders. Elsbeth: “Onze klanten en bezoekers staan bij ons centraal, daarom is het essentieel om erachter te komen wat hun ervaringen zijn met beursdeelname aan een van onze eigen beurzen. Onlangs interviewden we mystery shoppers die Kampeer & Caravan Jaarbeurs onder de loep namen. Daarnaast organiseerden we een klantarena waarbij we inzicht kregen in wat er leeft en speelt bij onze exposanten. Ook verzorgden we de eerste focusgroep waarbij we meer aan de weet zijn gekomen over de online customer journey van onze exposanten. Door onszelf scherp te houden en goed te luisteren, kunnen we blijven vernieuwen en verbeteren.” 

Verwachtingen van klanten in aanloop naar beursdeelname
Samen met exposanten van verschillende (vak)beurzen dook Jaarbeurs dieper in de beursvoorbereiding van exposanten via het MyJaarbeurs portaal. Eén van de deelnemers aan de focusgroep gaf aan: “Eén keer per twee jaar richt ik de stand in van 80 m2 op TechniShow. Hier komt heel veel bij kijken en ik doe dit als het ware ‘erbij’ naast mijn eigen werkzaamheden. Ik hoop dat ik in MyJaarbeurs alles van A tot Z kan vinden over wanneer ik mijn stand mag opbouwen, waar ik elektra aan kan vragen en hoe ik een watertappunt kan krijgen op mijn stand. Waar ik naar op zoek ben is een tijdlijn waar ik in één oogopslag mijn to-do’s kan zien.” Constructieve feedback voor Jaarbeurs. 

“We zijn direct aan de slag gegaan en hebben de eerste verbeteringen uitgewerkt in een testomgeving. Deze nieuwe opzet zullen wij toetsen bij de focusgroep en daarna verder optimaliseren en uitrollen. Wij blijven dus in contact met de deelnemers”, licht Elsbeth toe. 

Aan de slag: stoppen, houden en verbeteren
De exposanten gingen ook daadwerkelijk aan de slag. “Hun feedback staat centraal, dus wat is er nu fijner dan direct op post-its te lezen waar we binnen MyJaarbeurs direct mee moeten stoppen, wat behouden of moeten verbeteren. Deze feedback hebben we secuur onderzocht en op korte termijn hebben we een aantal verbeteringen door kunnen voeren. Zo was er kennelijk behoefte aan een duidelijke navigatie en een chronologische tijdlijn. We hebben dit direct aan kunnen passen. De standinformatie is nu veel makkelijker te vinden en we hebben een tijdlijn gemaakt voor waar in het proces een exposant zich bevindt.” Komende periode gaat Jaarbeurs aan de slag met de overige feedback, waar achter de schermen iets meer tijd voor nodig is. 

Focusgroep verwerken en analyseren: ‘keep it simple’
De belangrijkste conclusie is dat MyJaarbeurs dé plek moet zijn waar alle praktische informatie en communicatie op één platform samenkomt. Exposanten gaven aan dat men meer regie wil hebben op de organisatie en dat ze geen losse informatie willen ontvangen. Eén van de exposanten meldde dat ze soms met verschillende Jaarbeurscollega’s contact heeft en dat ze daardoor te veel verschillende input krijgt. “Ik wil alle belangrijke documenten in één platform op een simpele manier terug kunnen vinden. Keep it simple!” gaf ze ons mee.

Elsbeth kijkt terug op een waardevolle klantfocusgroep. “Het is fijn dat onze exposanten ons een spiegel voorhouden tijdens een focusgroep. We hebben zoveel geleerd en veel feedback ontvangen waar we concreet mee aan de slag gaan. Wat me het meest is bijgebleven is dat de groep unaniem aangaf dat wat er ook gebeurt, alles altijd wordt opgelost door één van onze collega’s. Ik blik tevreden terug en kijk ernaar uit om samen met mijn collega’s alle verbeteringen door te voeren.” 

Focusgroep

Nieuws

HM Koningin Máxima
Nieuws

Koningin Máxima opent Nationale Onderwijstentoonstelling 2025 in Koninklijke Jaarbeurs

17 december, 2024 - Op dinsdag 21 januari 2025 opent Hare Majesteit Koningin Máxima de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) in Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Dit grootste evenement voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang, en het primair en voortgezet onderwijs, is een bron van inspiratie en innovatie en vindt plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. Tijdens de NOT maken bezoekers kennis met de nieuwste trends en ontwikkelingen in de onderwijsbranche. Actuele thema’s zoals AI, diversiteit en kansengelijkheid, mentaal welbevinden, werkgeluk en technologische innovaties staan tijdens de NOT centraal.
VKB
Nieuws

Minister van Buitenlandse Zaken Veldkamp en burgemeester Dijksma openen 54ste editie Vakantiebeurs in Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 17 december 2024 – Op woensdag 8 januari 2025 openen minister van Buitenlandse Zaken Caspar Veldkamp en burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma de 54ste editie van Vakantiebeurs. De opening vindt plaats in aanwezigheid van ruim honderd internationale ambassadeurs en relaties uit de reisbranche. Samen geven zij het startschot voor Vakantiebeurs 2025 en het nieuwe toeristische seizoen. Vakantiebeurs, georganiseerd door Koninklijke Jaarbeurs, vindt plaats van woensdag 8 januari tot en met zondag 12 januari 2025 en is vanaf donderdag voor het publiek toegankelijk. Op woensdag 8 januari en donderdag 9 januari komt de reisbranche samen voor de Travel Trade Days. Deze dagen staan volop in het teken van kennisdeling, inkoop- en netwerkmogelijkheden.
Travel & Tech
Nieuws

Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech

Utrecht, 16 december 2024 – Op woensdag 8 januari 2025 opent de eerste mens-robot van Europa het nieuwe vakevent Travel & Tech. Travel & Tech, georganiseerd door Koninklijke Jaarbeurs, heeft als doel de reisbranche te inspireren op het gebied van de digitale transformatie in de reisbranche. Marleen Rompen, beursmanager: “Nu digitalisering en innovatie de reisbranche blijven hervormen, is het cruciaal om voorop te blijven lopen om veiliger, efficiënter en duurzamer reizen te garanderen. Onze missie is het verbinden van experts en professionals die vastbesloten zijn om de manier waarop we reizen te vernieuwen.” Travel & Tech vindt plaats tijdens de Vakantiebeurs en vindt plaats op woensdag 8 en donderdag 9 januari 2025 in Koninklijke Jaarbeurs.
Nieuws

Reactie Koninklijke Jaarbeurs op uitspraak Raad van State ‘Bestemmingsplan voor Utrechtse stadswijk Beurskwartier nog niet definitief’

Naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State d.d. 27 november 2024 over het bestemmingsplan voor de Utrechtse stadswijk ‘Beurskwartier 1’, verklaart Koninklijke Jaarbeurs het volgende.
Digibouw
Nieuws

Koninklijke Jaarbeurs kijkt terug op succesvolle eerste editie vakevent DigiBouw

Utrecht, 27 november 2024 – De eerste editie van DigiBouw, georganiseerd door Koninklijke Jaarbeurs in samenwerking met DigiGo, het platform voor digitaal samenwerken in de gebouwde omgeving, was een groot succes. Tom van der Zwaag, beursmanager: “We hebben met de lancering van DigiBouw een grote stap gezet naar digitale adoptie in de bouw-, ontwerp,- techniek- en installatiesector. In totaal lieten 950 professionals zich afgelopen week inspireren op het gebied van digitale transformatie in de sectoren. Met een rijk scala aan exposanten, sprekers en workshops bood deze allereerste editie een schat aan informatie en inzichten over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitalisering in de bouw.” DigiBouw 2025 vindt plaats op woensdag 19 en donderdag 20 november in Koninklijke Jaarbeurs.
ILO
Nieuws

Vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next: succesvolle editie met kwaliteit en innovatie in overvloed

Utrecht, 12 november 2024 – ICT&Logistiek en Logistica Next, georganiseerd door Koninklijke Jaarbeurs, hebben afgelopen week opnieuw hun waarde bewezen als toonaangevende vakbeurzen voor de logistieke sector. De vakbeurzen brachten de nieuwste innovaties samen en boden een platform voor professionals om te netwerken en om de markt vooruit te helpen. Een hoogtepunt was de uitreiking van de prestigieuze Logistica Award aan Essensium voor de meest baanbrekende innovatie in de sector. Ook tekenden logistieke ketenhouders een intentieverklaring voor een standaard kernset voor primaire data. De grootste logistieke vakbeurzen van de Benelux trokken gezamenlijk 10.500 bezoekers, dit zijn er 10 procent meer dan de vorige editie. In 2025 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats van 4 tot en met 6 november.