Elsbeth

Elsbeth: "Aan de slag met klantfeedback"

Aan de slag met klantfeedback

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.

Elsbeth Kottelenberg is data & insights manager bij Jaarbeurs en houdt zich bezig met het markt- en klantonderzoek. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het feedbackproces en de bijbehorende evaluaties met klanten en stakeholders. Elsbeth: “Onze klanten en bezoekers staan bij ons centraal, daarom is het essentieel om erachter te komen wat hun ervaringen zijn met beursdeelname aan een van onze eigen beurzen. Onlangs interviewden we mystery shoppers die Kampeer & Caravan Jaarbeurs onder de loep namen. Daarnaast organiseerden we een klantarena waarbij we inzicht kregen in wat er leeft en speelt bij onze exposanten. Ook verzorgden we de eerste focusgroep waarbij we meer aan de weet zijn gekomen over de online customer journey van onze exposanten. Door onszelf scherp te houden en goed te luisteren, kunnen we blijven vernieuwen en verbeteren.” 

Verwachtingen van klanten in aanloop naar beursdeelname
Samen met exposanten van verschillende (vak)beurzen dook Jaarbeurs dieper in de beursvoorbereiding van exposanten via het MyJaarbeurs portaal. Eén van de deelnemers aan de focusgroep gaf aan: “Eén keer per twee jaar richt ik de stand in van 80 m2 op TechniShow. Hier komt heel veel bij kijken en ik doe dit als het ware ‘erbij’ naast mijn eigen werkzaamheden. Ik hoop dat ik in MyJaarbeurs alles van A tot Z kan vinden over wanneer ik mijn stand mag opbouwen, waar ik elektra aan kan vragen en hoe ik een watertappunt kan krijgen op mijn stand. Waar ik naar op zoek ben is een tijdlijn waar ik in één oogopslag mijn to-do’s kan zien.” Constructieve feedback voor Jaarbeurs. 

“We zijn direct aan de slag gegaan en hebben de eerste verbeteringen uitgewerkt in een testomgeving. Deze nieuwe opzet zullen wij toetsen bij de focusgroep en daarna verder optimaliseren en uitrollen. Wij blijven dus in contact met de deelnemers”, licht Elsbeth toe. 

Aan de slag: stoppen, houden en verbeteren
De exposanten gingen ook daadwerkelijk aan de slag. “Hun feedback staat centraal, dus wat is er nu fijner dan direct op post-its te lezen waar we binnen MyJaarbeurs direct mee moeten stoppen, wat behouden of moeten verbeteren. Deze feedback hebben we secuur onderzocht en op korte termijn hebben we een aantal verbeteringen door kunnen voeren. Zo was er kennelijk behoefte aan een duidelijke navigatie en een chronologische tijdlijn. We hebben dit direct aan kunnen passen. De standinformatie is nu veel makkelijker te vinden en we hebben een tijdlijn gemaakt voor waar in het proces een exposant zich bevindt.” Komende periode gaat Jaarbeurs aan de slag met de overige feedback, waar achter de schermen iets meer tijd voor nodig is. 

Focusgroep verwerken en analyseren: ‘keep it simple’
De belangrijkste conclusie is dat MyJaarbeurs dé plek moet zijn waar alle praktische informatie en communicatie op één platform samenkomt. Exposanten gaven aan dat men meer regie wil hebben op de organisatie en dat ze geen losse informatie willen ontvangen. Eén van de exposanten meldde dat ze soms met verschillende Jaarbeurscollega’s contact heeft en dat ze daardoor te veel verschillende input krijgt. “Ik wil alle belangrijke documenten in één platform op een simpele manier terug kunnen vinden. Keep it simple!” gaf ze ons mee.

Elsbeth kijkt terug op een waardevolle klantfocusgroep. “Het is fijn dat onze exposanten ons een spiegel voorhouden tijdens een focusgroep. We hebben zoveel geleerd en veel feedback ontvangen waar we concreet mee aan de slag gaan. Wat me het meest is bijgebleven is dat de groep unaniem aangaf dat wat er ook gebeurt, alles altijd wordt opgelost door één van onze collega’s. Ik blik tevreden terug en kijk ernaar uit om samen met mijn collega’s alle verbeteringen door te voeren.” 

Focusgroep

Nieuws

Impressie 100 procent circulaire beursstand
Nieuws

Primeur: eerste 100 procent circulaire beursstand op vakbeurs Logistica Next in Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 22 oktober 2024 – Met trots kondigt Koninklijke Jaarbeurs, de organisator van de vakbeurzen Logistica Next en ICT&Logistiek, aan dat de eerste 100 procent circulaire beursstand van Nederland op haar beursvloer gepresenteerd wordt. De stand van exposant Sweco, architecten- en...
KCJ
Nieuws

Kamperen onverminderd populair: Kampeer & Caravan Jaarbeurs trekt weer meer bezoekers

Utrecht, 9 oktober 2024 – De 59ste editie van Kampeer & Caravan Jaarbeurs trok dit jaar 4 procent meer bezoekers dan vorig jaar. Met bijna 42.000 bezoekers is het grootste kampeerevent van Nederland zeer succesvol afgerond. Dit jaar was er bijzondere aandacht voor duurzaamheid, technologie en innovatie. Op de beursvloer werden dan ook vele primeurs en innovaties gepresenteerd. Het evenement heeft de verwachtingen van zowel exposanten als bezoekers overtroffen. Ook de organisatie van Kampeer & Caravan Jaarbeurs kijkt trots terug.
FMIR
Nieuws

FMIR congres voor zorgprofessionals verhuist naar Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 1 oktober 2024 - Het toonaangevende FMIR congres (Future of Medical Imaging and Radiotherapy) maakt een belangrijke stap in haar ontwikkeling. Het evenement, dat zich richt op zorginnovaties in medische beeldvorming en radiotherapie, vindt in 2025 voor het eerst plaats in Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Deze verhuizing markeert een cruciale fase in de ambitie van KALCIO Healthcare, de organisator van het congres.
NTCC
Nieuws

VNU Asia Pacific, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, wint prestigieuze internationale award

Utrecht, 30 september 2024 – Jaarlijks worden in Thailand door de Nederlands-Thaise Kamer van Koophandel (NTCC) de NTCC Business Awards uitgereikt. Onder acht genomineerden kwam dit jaar VNU Asia Pacific, gevestigd in Thailand en onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, als winnaar uit de bus in de categorie ‘International Trade Services: Integrated Solutions’. De prijs werd afgelopen vrijdag 27 september uitgereikt tijdens het 25ste NTCC galadiner ter ere van 420 jaar handelsrelaties tussen Nederland en Thailand.
FHI
Nieuws

Techbeurzen WoTS en Electronics & Applications de komende vier jaar in Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 27 september 2024 – Gisteren werd op de vakbeurs World of Industry, Technology & Science (WoTS) in Koninklijke Jaarbeurs een feestelijk moment gevierd met de ondertekening van een meerjarenovereenkomst tussen Jaarbeurs en FHI, federatie van technologiebranches (FHI). Hiermee is vastgelegd dat de toonaangevende vakbeurzen WoTS en Electronics & Applications de komende vier jaar in Jaarbeurs georganiseerd worden. WoTS 2024 loopt nog tot en met vandaag.
Moulin Rouge
Nieuws

Vernieuwd Beatrix Theater in Utrecht klaar voor spectaculaire première Moulin Rouge! De Musical

Utrecht, 18 september 2024 - Het Beatrix Theater in Utrecht van Koninklijke Jaarbeurs maakt zich op voor de grootse première van Moulin Rouge! De Musical op 19 september. Voor de komst van de extravagante musical moest het theater een grote aanpassing ondergaan. De theaterzaal is voorzien van een imposante set boordevol opvallende visuele elementen, zoals de iconische rode windmolen en een vijf meter hoge blauwe olifant. Hiervoor moesten het plafond en de muren van de theaterzaal gedeeltelijk verwijderd worden. Daarnaast is de zaal rijk gedetailleerd met weelderige stoffen en glinsterende kristallen kroonluchters, waardoor het publiek zich volledig zal wanen in de beroemde Parijse nachtclub.