Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Rogier van de Hoef is sinds november 2023 head of digital bij Jaarbeurs. Hij is verantwoordelijk voor het verbeteren van onze digitale producten zoals de Jaarbeurs app, beurswebsites en registratie- en matchmaking applicaties. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Rogier en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling digital.
Het geheime recept
Rogier is al meer dan 35 jaar actief in de digitale wereld. Met zijn uitgebreide ervaring, onder andere als voormalig directeur digital bij kookzender 24Kitchen en National Geographic, weet hij precies ‘het geheime recept’ van hoe je technologie omzet in toegevoegde waarde voor organisaties. Afgelopen jaar was het voor Rogier tijd voor een nieuwe uitdaging. Hij zag de vacature bij Jaarbeurs en dacht meteen: ‘deze vacature is op mijn lijf geschreven!’ Na het gesprek bleken Rogier en Jaarbeurs dé perfecte match. “Het dynamische karakter van de evenementenwereld spreekt mij aan. Het merk Jaarbeurs is een autoriteit, het past binnen Utrecht. Voor mij voelt Utrecht als thuiskomen.”
“Jaarbeurs voelt als een familiebedrijf en een warm bad”
Het moment dat Rogier binnenstapte bij Jaarbeurs, was de organisatie volop bezig met een digitale transitie. “In mijn sollicitatie zeiden ze dat ik er niet vanuit moest gaan dat ik in een gespreid bed terecht zou komen. Maar ik houd juist van bouwen dus dat klonk voor mij als muziek in de oren. Het uitdokteren van nieuwe digitale snufjes in samenwerking met mijn team is hetgeen waar ik enorm blij van wordt.”
Dynamisch karakter
Eén van de redenen waarom Rogier voor Jaarbeurs koos, is de digitale transformatie waar de organisatie volop inzit. “Jaarbeurs heeft meerdere merken en platformen, en het idee om daaraan bij te dragen vind ik ontzettend interessant. Denk onder andere aan beurswebsites, hubs, online community’s, apps, registratie- en matchmaking applicaties, customer data platform en marketing automation tooling. Er zijn zoveel verschillende platformen, dat maakt mijn werk lekker dynamisch.”
“Ik ben in hart en nieren digital”
Rogiers persoonlijke missie: 4J’s principe
Rogier probeert met het 4J’s principe de ambitie van Jaarbeurs te bereiken: de most smart venue van Europa te zijn. “Ik heb een persoonlijke missie, die ik het '4J’s-principe’ noem. De juiste content aanbieden bij de juiste persoon, op de juiste plaats, op het juiste moment. Dit vormt de kern van wat we bij Jaarbeurs vanuit het digitale team willen bereiken. Mijn collega's kunnen de 4J's inmiddels ook wel dromen.” De grootste uitdaging voor Rogier is om mensen te motiveren de content van Jaarbeurs te blijven absorberen. “Bij 24Kitchen deelden we dagelijks recepten met onze doelgroep. Maar in de evenementenwereld heb je alleen contact met de doelgroep voor, tijdens en na het evenement. Het maakt het voor ons dan ook extra uitdagend om onze doelgroep te blijven binden.”
Rogier en zijn team, bestaande uit acht collega’s, zijn constant bezig met het verbeteren van de digitale klantbeleving. Rogier: “Eén van de belangrijke dingen die we doen, is het ontwikkelen van tools die helpen bij het verbeteren van de klantbeleving. Zo werken we bijvoorbeeld aan de optimalisatie van ons registratiesysteem en het verbeteren van marketing automation. Met marketing automation kun je klanten benaderen met geautomatiseerde berichten via e-mail, internet en social media.”
Nieuwe Jaarbeurs App: indoor floorplan
Het digital team van Jaarbeurs heeft onlangs de Jaarbeurs App ontwikkeld. Dit is de opvolging van de Jaarbeurs Live app, waarmee bezoekers tijdens beurzen en evenementen zich konden ‘indoor laten navigeren’. Wat is er zo anders aan deze app? “De app ziet er nu veel strakker uit en we hebben een dynamisch floorplan waar je jezelf kunt volgen. Het is een vervanging met een aantal nieuwe features. Momenteel werken we nog aan de verdere ontwikkeling van de app. Zo hebben we de wens om parkeertickets en notificaties van exposanten in de app op te nemen.”
“Ondernemen binnen Jaarbeurs”
Digital speelt een steeds grotere rol bij traditionele beursconcepten. Zo zijn hybride evenementen (evenementen die zowel online als offline plaatsvinden) volgens Rogier een grote stap vooruit: “Digitale ontmoetingen zijn een waardevolle aanvulling op onze live-evenementen. Hierdoor kan iedereen, ongeacht locatie, deelnemen en verbinden. Dit maakt onze events toegankelijker en relevanter. Ik merk dat ik hier met mijn team een belangrijke bijdrage aan kan leveren. Met al deze digitale ontwikkelingen voel ik me samen met mijn team als een ware ondernemer binnen Jaarbeurs.”