HKU

Koninklijke Jaarbeurs en HKU maken winnaars posterwedstrijd 2024 bekend

Utrecht, 15 april 2024 – De winnaars van de jaarlijkse Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 zijn bekend. Vanuit ruim 50 inzendingen is Jonas van Son, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), door de jury als winnaar beoordeeld. De tweede prijs is gewonnen door Julia Penning en op de derde plek eindigde Dewi van der Meulen. Aanmoedigingsprijzen waren er voor Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen. Ieder jaar organiseert Koninklijke Jaarbeurs een posterwedstrijd voor HKU-studenten. Dit jaar was het thema gekoppeld aan de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. Sinds 1917 heeft Jaarbeurs een traditie van affiches gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om deze traditie hoog te houden vraagt zij jaarlijks aanstormende Nederlandse ontwerpers van HKU om een nieuwe jaarposter te maken.

Winnende poster: HKU-student ontwerpt kleurrijke levenslijn van Jaarbeurs
Jaarbeurs heeft in samenwerking met HKU studenten uitgedaagd om een poster te maken rondom de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. In deze campagne geeft Jaarbeurs met bijzondere verhalen van klanten, bezoekers en medewerkers de diversiteit aan mogelijkheden die Jaarbeurs biedt weer. Esther Driessen, juryvoorzitter en hoofd corporate communicatie van Koninklijke Jaarbeurs: “We hebben fantastische inzendingen mogen beoordelen van aanstormende Nederlandse ontwerpers. Jonas van Son heeft een kleurrijke poster ontworpen waarop de levenslijn van Jaarbeurs in verschillende kleuren is verwikkeld. De kleuren staan synoniem voor de verhalen van ‘De wereld van Jaarbeurs’. Het ontwerp vormt een duidelijk geheel, dus wat ons betreft is Jonas een terechte winnaar.” Jonas van Son: "Om hier te mogen staan was al een eer, maar dat ik heb gewonnen is helemaal fantastisch." De winnende poster is de komende periode op verschillende plekken binnen en buiten Jaarbeurs te zien.

Aanstormende Nederlandse ontwerpers vallen in prijzen
De tweede prijs werd gewonnen door Julia Penning. Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving van het Centraal Museum, is als jurylid onder de indruk: “Een prachtige grafische poster dat tot een mooi geheel leidt. Door het gradiënt gebruik en de lichte tinten gebeurt er veel, maar is het toch rustig om naar te kijken.” De derde prijs ging naar Dewi van der Meulen. “Deze illustratieve poster is een bom van creativiteit. Elke letter geeft een ander verhaal van de wereld van Jaarbeurs weer”, vertelt jurylid Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs.

Jitkse Hirs, relatiemanager HKU, benadrukt de goede samenwerking: “Jaarbeurs biedt onze talentvolle studenten een prachtig podium. De kruisbestuiving tussen het talent van HKU en onze samenwerkingspartner Jaarbeurs leidt ook dit jaar weer tot een geweldig resultaat.”

Aanmoedigingsprijzen: explosie van kleuren
De jury reikte ook aanmoedigingsprijzen uit. Zo vallen Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen in de prijzen. Peter Roeleveld, winnaar HKU posterwedstrijd 2021, begeleidde deze editie: “De explosie van kleuren die Rebecca Stroeven gebruikte voor haar poster waarmee zij oude affiches van de afgelopen jaren gebruikte, maakt dat we haar een aanmoedigingsprijs geven. Ook Tobias Muller is een terechte tweede winnaar van de aanmoedigingsprijs. Op een speelse illustratieve wijze heeft hij het thema ‘De wereld van Jaarbeurs’ perfect weergegeven in een wereldbol. Ook Marileen Janssen ontwierp een poster die visueel fijn is om naar te kijken. Zij verdient ook een terechte aanmoedigingsprijs. Haar poster laat de levenslijn van Jaarbeurs goed zien. Er is geen begin en er is geen eind. Een constant veranderend pad maar wel met een visie die hetzelfde blijft.”

De jury van de Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 bestond uit Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving Centraal Museum, Esther Driessen, hoofd corporate communicatie Koninklijke Jaarbeurs, Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs en Roos van Laer, conservator in opleiding. De wedstrijd werd begeleid door de winnaar van de editie van 2021, Peter Roeleveld.

Nieuws

ILO
Nieuws

Vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next: succesvolle editie met kwaliteit en innovatie in overvloed

Utrecht, 12 november 2024 – ICT&Logistiek en Logistica Next, georganiseerd door Koninklijke Jaarbeurs, hebben afgelopen week opnieuw hun waarde bewezen als toonaangevende vakbeurzen voor de logistieke sector. De vakbeurzen brachten de nieuwste innovaties samen en boden een platform voor professionals om te netwerken en om de markt vooruit te helpen. Een hoogtepunt was de uitreiking van de prestigieuze Logistica Award aan Essensium voor de meest baanbrekende innovatie in de sector. Ook tekenden logistieke ketenhouders een intentieverklaring voor een standaard kernset voor primaire data. De grootste logistieke vakbeurzen van de Benelux trokken gezamenlijk 10.500 bezoekers, dit zijn er 10 procent meer dan de vorige editie. In 2025 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats van 4 tot en met 6 november.
Cybersec
Nieuws

Vakbeurs Cybersec Netherlands fors gegroeid

Utrecht, 12 november 2024 – De tweede editie van vakbeurs Cybersec Netherlands heeft alle verwachtingen overtroffen met ruim 3.000 bezoekers en een vernieuwd en internationaal programma. Cybersec Netherlands wordt georganiseerd door Koninklijke Jaarbeurs en vond op 6 en 7 november plaats. De vakbeurs bevestigt opnieuw haar rol als toonaangevend cybersecurity-event in Europa door zowel de inhoudelijke verdieping als nieuwe, interactieve manieren om cybersecurity te ervaren. Mick den Dijker, beursmanager: “Cybersec Netherlands 2024 heeft op alle fronten groei laten zien, met een internationaal programma, internationale partners én unieke manieren waarop bezoekers zelf de wereld van cybersecurity konden ervaren.”
KreaDoe
Nieuws

35ste editie DIY-festival KreaDoe overtreft verwachtingen met ruim 53.000 bezoekers

Utrecht, 5 november 2024 – Afgelopen week stond Koninklijke Jaarbeurs volledig in het teken van creatief hobbyen tijdens KreaDoe. Het grootste do-it-yourself (DIY)-festival van de Benelux is buitengewoon succesvol afgerond met bijna 20 procent meer bezoekers dan de vorige editie. Met een...
Tom van Kuyk
Nieuws

Koninklijke Jaarbeurs zet in op radicale innovatie met head of innovation & experience

Utrecht, 5 november 2024 – Koninklijke Jaarbeurs kondigt met trots aan dat Tom van Kuyk is gestart als head of innovation & experience. In deze nieuwe rol zal hij een cruciale bijdrage leveren aan de strategische koers van het bedrijf, waarbij vernieuwing en duurzaamheid als belangrijke pijlers...
DigiBouw
Nieuws

Digitalisering in bouwwereld noodzaak: nieuw vakevent DigiBouw focust op digitaal gedreven bouwproces

Utrecht, 23 oktober 2024 – Koninklijke Jaarbeurs en digiGO, het platform voor digitaal samenwerken in de gebouwde omgeving, lanceren een nieuw vakevent DigiBouw. DigiBouw 2024 heeft als doel de digitale adoptie binnen de bouw- en installatiesector te bevorderen. Tom van der Zwaag: “ Digitalisering...
Impressie 100 procent circulaire beursstand
Nieuws

Primeur: eerste 100 procent circulaire beursstand op vakbeurs Logistica Next in Koninklijke Jaarbeurs

Utrecht, 22 oktober 2024 – Met trots kondigt Koninklijke Jaarbeurs, de organisator van de vakbeurzen Logistica Next en ICT&Logistiek, aan dat de eerste 100 procent circulaire beursstand van Nederland op haar beursvloer gepresenteerd wordt. De stand van exposant Sweco, architecten- en...