Meerlaagse distributiecentra oplossing voor verdozing
Waarom is het nog steeds toegestaan om in stedelijke gebieden enkellaagse distributiecentra te bouwen? Dit is één van de vele vraagstukken die centraal staan tijdens de vakbeurzen ICT & Logistiek en Logistica Next die van 8 tot en met 10 november bij Koninklijke Jaarbeurs plaatsvindt. Nederland laat kansen liggen door in stedelijke gebieden vrijwel uitsluitend enkellaagse distributiecentra te bouwen. Door logistieke functies te combineren, te stapelen en slim te automatiseren is het mogelijk om meerlaagse gebouwen te realiseren die minder ruimtegebruik vragen, minder verkeersdruk opleveren, minder energie verbruiken en minder inbreuk maken op het landschap. Tijdens ICT & Logistiek en Logistica Next leggen drie gerenommeerde consultants en een vastgoedontwikkelaar uit hoe deze distributiecentra van de toekomst eruit kunnen zien.
De hoogte in
In stedelijke gebieden in het buitenland worden ze al gebruikt: de distributiecentra van de toekomst. Logistiek consultant Eric Hereijgers is betrokken bij de bouw van een ruim veertig meter hoog distributiecentrum in Istanbul. Het gebouw bestaat in feite uit vier op elkaar gestapelde magazijnen: twee met een vrije hoogte van acht meter en twee met een vrije hoogte van dertien meter. Eric Hereijgers, logistiek consultancy- en engineersbureau St. Onge: “De onderste laag is ingericht als sorteercentrum van een pakketvervoerder. Daar worden de pakketten verzonden die in de bovenste drie lagen worden klaargemaakt. Door deze verticale integratie hoeven ze niet zoals in Nederland eerst naar een extern sorteercentrum te worden getransporteerd. Dat scheelt heel wat vrachtverkeer.”
Klusteren, stapelen en automatiseren
In samenwerking met de Top Sector Logistiek, pleiten René Geujen (Next Level Development), Radboud olde Scheper (Riverland Supply Chain Consultancy), Raymond Tukker (TICM) en Eric Hereijgers (St. Onge Company) voor een andere kijk op distributiecentra. Door verschillende logistieke functies slim te clusteren, te stapelen en te automatiseren, is het mogelijk om oplossingen te vinden voor verschillende maatschappelijke vraagstukken. “Neem een normaal handmatig magazijn met reachtrucks zoals we die overal in Nederland langs de snelwegen zien. In een dergelijk magazijn wordt hooguit 10 procent van het aantal kubieke meters gebruikt voor de opslag van goederen. In een volledig geautomatiseerd magazijn is de opslagdichtheid minstens drie keer zo groot, waardoor we minder vierkante meters nodig hebben. En dan hebben we nog niet meegerekend dat we een geautomatiseerd magazijn drie keer zo hoog kunnen bouwen”, betoogt Eric Hereijgers.
Rol van overheden
Lokale overheden kunnen meer doen om het clusteren en stapelen van logistieke functies te stimuleren. “Het op elkaar stapelen van magazijnen is niet alleen duurder dan het naast elkaar plaatsen van magazijnen, maar ook enorm complex qua opzet en regelgeving. Daardoor wordt het voor projectontwikkelaars op dit moment niet interessant gemaakt om te investeren in een meerlaags distributiecentrum”, stelt Eric Hereijgers. Wat volgens hem niet helpt, is dat overheden rigide en achterhaalde grenzen stellen aan de maximale hoogte van distributiecentra. “Een hoogte van twaalf of vijftien meter is misschien zinvol voor de gebouwen aan de rand van een bedrijventerrein. Als je dan in het midden van het terrein een gebouw van veertig meter plaatst, valt dat van een afstand niet of nauwelijks meer op. Daarmee kan meerlaags bouwen ook een antwoord bieden op discussie over verdozing van het landschap.”