Utrecht, 12 maart 2024 – Vandaag opent Koninklijke Jaarbeurs haar deuren van de vakbeurs ESEF Maakindustrie. Met het thema ‘De Maakbaarheid van Morgen’ laten ruim 175 exposanten de komende dagen zien hoe de maakindustrie omgaat met onderwerpen als digitalisering, robotisering en verduurzaming. Deze editie is er een primeur op de beursvloer van een Nederlandse brandweerdrone. De Almelose machinefabriek Boessenkool wil met mega-drones de wereld veroveren en introduceert de zogeheten FireFighting-drone. Hiermee kunnen branden op slecht bereikbare plekken geblust worden. Eigenaar Eelco Osse van Boessenkool: “Daar waar we met technologie, in dit geval drones, menselijk gevaar kunnen voorkomen en kunnen oplossen, moeten we dat zeer zeker niet nalaten. Technologie maakt onze toekomst.”
Primeur Nederlandse brandweerdrone op vakbeurs ESEF Maakindustrie 2024
Ricardo Vivas, beursmanager ESEF Maakindustrie: “De ontwikkelingen op het gebied van drones volgen elkaar snel op, met innovatie en technologische vooruitgang als sleutelwoorden. We zijn enorm trots dat we de geweldige innovatie, de FireFighting-drone, op onze beursvloer mogen tonen. De drone hangt bij de hoofdingang en is te vinden op ons Innovatie Plein.”
Branden blussen op slecht bereikbare plekken
De FireFighting-drone van machinefabriek Boessenkool heeft een groter bereik dan een blussende brandweerauto en zijn broertje Drone4Logistics kan medicijnen afleveren op afgelegen gebieden. Eelco Osse: “De roep om brandveiligheid en ultra snelle inzet groeit. Denk bijvoorbeeld aan hoge flatgebouwen en zonnepaneelparken waar brandweerauto’s en -ladders slecht of helemaal niet bij kunnen komen. Door de Drone4-oplossing kunnen we snel, precies en krachtig blussen op de juiste plek. We kunnen de waterdruk zelfs tot 15 bar ophogen.” Ook is deze nieuwste drone interessant voor andere logistieke toepassingen, zoals het plaatsen van airco’s op daken waar je normaliter alleen met een mobiele kraan uit de voeten kunt. Osse vervolgt: “Met succes hebben we onlangs de test afgerond waarmee we met 150 kilo payload hebben gevlogen.”
Waterstofaangedreven drones
Bij Drone4 hebben de elektrisch aangedreven drones een kritiek punt bereikt. Met elke extra batterij wordt het totale gewicht groter, wat resulteert in een kortere vliegtijd. Eelco Osse: “Om dit probleem aan te pakken, bereiden wij ons voor op de introductie van de eerste drone met een waterstof range-extender.” Een punt van aandacht is dat de ontwikkelingen op het gebied van drones veel sneller gaan dan de regelgeving met betrekking tot veiligheidsnormen en -eisen. Osse vervolgt: “Op Europees niveau is er weliswaar duidelijke regelgeving, welke tot 25 kg bruikbaar is, maar boven de 25 kg is het allemaal heel erg moeizaam, zoniet onmogelijk. In Nederland worden daar nog extra eisen aan toegevoegd, waardoor het onduidelijk is of bepaalde toepassingen zijn toegestaan. De beste oplossing is dat er voor elke sector met zijn eigen specifieke omstandigheden aparte regelgeving komt, om zo alles overzichtelijk te houden. Er wordt aan gewerkt, maar de voortgang verloopt helaas trager dan gewenst.”