Busines Case A State Of Trance 2019

A State Of Trance 2019 - Zo groeit je event van 4.000 naar 35.000 bezoekers

In februari verzamelden tienduizenden fans zich om hun passie voor trancemuziek te delen in Jaarbeurs. Ook dit jaar was het jaarlijkse ‘feestje’ van Armin van Buuren een groot succes. Ruim 35.000 bezoekers uit maar liefst 100 verschillende landen, gingen los op hun favoriete muziek. De organisatie vertelt ons hoe ze zo’n groot event elk jaar weer succesvol kunnen realiseren en hoe je meegroeit met de groei van je event.

De hoofdshow in Nederland
Al 12 jaar is Dennis de Bruin (COO van evenementenbureau ALDA) betrokken bij de organisatie van A State Of Trance. Het event, dat oorspronkelijk begon als celebration van elke 50ste gelijknamige radio-uitzending van Armin van Buuren, is inmiddels een  wereldwijde tour geworden. Omdat de roots van de dj in Nederland liggen, vindt ook hier de hoofdshow plaats. En met succes: jaarlijks reizen duizenden fans uit alle landen van de wereld naar Jaarbeurs om de show bij te wonen. Hoe dat gelukt is? Hij tipt ons drie van zijn geheimen.

Tip 1: Kies een mega-centrale locatie
Hoewel het evenementenbureau ook de Ziggo Dome of Ahoy kan afhuren, kiest ALDA bewust voor Jaarbeurs. ‘Toen we jaren geleden begonnen met het eerste grote event in Nederland, trokken we zo’n 4000 bezoekers.’ zegt De Bruin. ‘We hebben allerlei locaties gehad, van de Maassilo in Rotterdam tot de Brabanthallen in Den Bosch. Maar we groeiden steeds uit ons jasje, inmiddels hebben we een locatie nodig die meer vijfendertig duizend mensen kan verwelkomen. En laten we eerlijk zijn: Jaarbeurs is een top venue qua indeling én bereikbaarheid. Het ligt op een mega-centrale locatie met goede uitvalswegen én de trein stopt voor de deur.’

Tip 2: Creëer iets vertrouwds voor de fans
Dankzij de verhuizing naar een grotere locatie, kon A State of Trance aanzienlijk groeien. Niet alleen schaalde het event op van 20.000 bezoekers naar 35.000 fans, maar werd Jaarbeurs ook een ‘huis van de show’ voor onze bezoekers.

De Bruin: ‘A State of Trance is niet zomaar een festival of event, het is een fan based community event. Onze fans zijn allemaal nauw betrokken met elkaar en de respons op onze communicatie is enorm hoog. We hebben een trouwe doelgroep en meer dan de helft van de bezoekers komt jaarlijks terug. Je moet dan ook iets doen voor deze mensen. Daarom hebben we bijvoorbeeld speciale ontmoetingsplekken en vijf muziekzalen gecreëerd waar mensen elkaar konden opzoeken om bij te praten. En bezoekers maken een live radio-uitzending mee in Jaarbeurs, waarbij Armin van Buuren 12 uur lang te volgen is.’

Tip 3: Denk vooruit
Dat een organisatiebureau het event evalueert, is niks nieuws. ALDA gaat een stapje verder en doet dit al voordat het event begint. Een slimme truc om eventuele problemen voor te zijn. De Bruin: ‘Vooraf stellen we bezoekers wat vragen. Denk aan: hoe ga je naar de venue toe, hoe laat kom je? Koop je een kluisje vooraf of regel je dat op het moment zelf? Zo kunnen we meten waar de piekmomenten liggen en hoe druk het ergens wordt. We kijken samen met Jaarbeurs hoe we deze grote groep mensen zo soepel mogelijk kunnen begeleiden, zonder dat er lange wachtrijen ontstaan.’

Ook de afgelopen editie was weer een gigantisch succes. Niet alleen verliep de samenwerking met Jaarbeurs vrijwel vlekkeloos, ook de fans waren weer te spreken over hun thuisbasis in Utrecht. Een goed teken volgens De Bruin: ‘In 2021 is de duizendste aflevering van Armin. Vooralsnog gaan we ervanuit dat het weer in Jaarbeurs is, maar ik doe er nog geen echte uitspraken over. Wat ik wel kan beloven is dat we met iets groots bezig zijn. Dit wordt een heel bijzondere celebration!’ 

Cases

Fjuze Microsoft
Case

Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles

Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft...
Lees meer
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs hosten hét groene internationale congres Future Green City

Eind september was Utrecht het kloppende hart van het Future Green City World Congress, dé internationale ontmoetingsplek voor experts op het gebied van duurzame steden. Met meer dan 200 specialisten en 1400 deelnemers vormde dit congres een unieke kans om dieper in te duiken op de steden van morgen...
Lees meer
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs en partners verzorgen Royal Trip to Utrecht

Als je de handen ineenslaat kun je hele toffe dingen organiseren, dat weten we bij Koninklijke Jaarbeurs als geen ander. Tijdens IBTM 2023 verlootte Jaarbeurs, in samenwerking met Utrecht Marketing, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Centraal Museum, KLM en Crowne Plaza...
Lees meer
Scherm Power BI in zaal
Case

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.
Lees meer
Selfie van twee mensen
Case

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’
Lees meer
Padel 1
Case

Jaarbeurs omgetoverd tot indoor padelbaan

Koninklijke Jaarbeurs is deze zomer de hotspot voor de fervente padelliefhebber. Een beurshal is omgetoverd tot indoor padelbaan met zes wedstrijdbanen. Samen met Rekré Sport, Majesty Padel, The HEINEKEN Company en Ondernemersfonds Utrecht is een sportieve droom werkelijkheid geworden. Twee maanden lang kunnen zowel recreatieve als competitieve padelspelers in Utrecht hun hart ophalen en is de stad nog een faciliteit van het populaire padellen rijker. We blikken met de betrokken partijen terug op de totstandkoming van dit unieke initiatief.
Lees meer