Selfie van twee mensen

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’

Speciaal voor aangesloten partners organiseert MVO Nederland al jaren op rij een terugkerend netwerkevent. Vroeger in de vorm van een nieuwjaarsborrel, inmiddels doorontwikkeld naar de Dag voor DoenDenkers. Een uniek festival waar partners zich laten inspireren door bijzondere optredens over duurzaamheid, samen concrete uitdagingen aangaan en met elkaar netwerken. Marije: ‘Het event staat vooral in het teken van dóen. Minder praten, en juist meer interactieve sessies waar je zelf aan de slag kunt met duurzaamheid.’

Duurzame ambities
Net als vorig jaar, was Jaarbeurs weer de gastheer van het groene event. Een logische keuze volgens Marije: ‘Sowieso wilden we graag het event bij een partner van MVO Nederland hosten, en Jaarbeurs is dat. Maar vooral het duurzame karakter vinden we essentieel. Jaarbeurs is zeer actief bezig met duurzaamheid, iets wat voor ons uitermate belangrijk is bij het organiseren van dit event.’

‘Een duurzaam karakter van een evenementenlocatie is voor ons essentieel

Evenementenlocatie aan het station
Ook de locatie was belangrijk, want MVO Nederland heeft partners door heel Nederland. Een evenementenlocatie naast het station én in het midden van het land biedt daarom uitkomst. Marije: ‘We stimuleren onze bezoekers om echt met het ov te komen. We benoemen bijvoorbeeld ook bewust niet dat er parkeerplekken zijn. Je hoeft echt de auto niet te pakken, want Jaarbeurs ligt op loopafstand van het station.’

Selfie van twee mensen

Slimme catering
Duurzame catering moet lekker zijn én impact maken, vindt MVO Nederland. Marije: ‘Dat is soms best een uitdaging, maar Jaarbeurs heeft ons daar goed mee geholpen. Ze kwamen met leuke ideeën, bijvoorbeeld door een broodje Knakwortel te serveren. Ook werden er zoveel mogelijk lokale, biologische producten gebruikt.


“We hebben 70 kilo aan glas bespaard door geen frisdranken te schenken”
 

Glas besparen
Heerlijke gerechten dus, maar zónder sinas of colaatje. Want dat was een andere verrassende keuze van MVO Nederland op het gebied van duurzame catering. Marije: ‘Voor ons voelde het gek om geen vlees te serveren en zoveel mogelijk biologische en lokale producten te gebruiken, maar wél frisdranken te schenken met weet ik hoeveel klontjes suiker erin. We kozen daarom voor mocktails en sappen. Een bijkomend voordeel was de besparing van afval; de mocktails werden ter plekke bereid en in afwasbare glazen geschonken. Ten opzichte van vorig jaar bespaarden we hierdoor ongeveer 70 kilo aan glasafval!’ Op het gebied van dranken noemt Marije wel één ontwikkelpuntje voor Jaarbeurs: de koffie is niet duurzaam. Marije: ‘Die hebben we nu extern ingekocht, maar we hopen dat we dat volgend jaar direct bij Jaarbeurs kunnen afnemen. Want dat betekent ook dat alle andere events dan duurzame koffie schenken!’

3 meiden met glazen jus d'orange lachend naar de camera

Spraakmakende optredens als gespreksstarter
Impact maken kan op verschillende manieren. Een daarvan is door het gesprek met elkaar aan te gaan. Maar hoe doe je dat goed op een event? Hoe zorg je dat tongen loskomen en mensen erover praten? De truc van MVO Nederland: verrassende elementen toevoegen. Denk aan een VR-game van Renewi waar je afval kon scheiden en een heuse stormbaan die de nieuwe economie weerspiegelde. De baan symboliseerde de weg die je moet nemen als je wil verduurzamen; het is moeilijk, maar je kunt echt de finish halen.

Een andere manier is door inspirerende optredens te boeken die je niet snel op andere duurzaamheidsevents ziet. Bijvoorbeeld door keynotespeaker Milan Meyberg uit te nodigen die met AI letterlijk een stem gaf aan de natuur. En ook de afsluiter van de dag bleef niet onbesproken. De tragikomische klimaatmusical ‘Wie de f*ck heeft dit gedaan?!’ zette bezoekers aan het denken over hun eigen rol in de klimaatcrisis. Een vingerwijsspektakel met voor- en tegenstanders die ervoor zorgde dat bezoekers genoeg stof hadden om over te praten.

Op naar de volgende editie
Marije kijkt terug op een geslaagd event: ‘Er zit veel creativiteit in ons team. En die creativiteit kan daadwerkelijk een plek vinden bij Jaarbeurs. Er is hier veel mogelijk, zeker als we weer op de proppen komen met iets nieuws. En elke keer kan het gewoon. Dat maakt het een hele fijne samenwerking. Bij Jaarbeurs is er echt ruimte om te programmeren wat we willen. Volgend jaar komen we zeker terug!’ 

Fotografie door Marco de Swart

Facts & Figures

Aantal bezoekers/deelnemers: 700
Bezoekers/deelnemers zijn partners van MVO Nederland
Gebruikte locatie + sessiezalen: Theaterzaal, Stage Entertainment Lounge, Queen’s Club, Royal Bar, Mies Bouwmanfoyer en de Expozaal
Doel van de bijeenkomst: de partners uit het netwerk bijeenbrengen en inspireren
Tevredenheidscijfer bezoekers/deelnemers: 8.1 gemiddeld
Bijzonder element om extra te benoemen: maar 900 gram restafval (!)

corry neggers beatrix theater

Ook een congres of evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Account- en eventmanager Corry

Heb jij een gaaf idee voor een evenement of beurs? Wij hebben de ruimte, kennis en passie voor jouw evenement. Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden in onze evenementenlocatie in Utrecht.

Mail naar eec@jaarbeurs.nl of neem contact op via +31(0)30 295 5023.

Cases

Fjuze Microsoft
Case

Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles

Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft...
Lees meer
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs hosten hét groene internationale congres Future Green City

Eind september was Utrecht het kloppende hart van het Future Green City World Congress, dé internationale ontmoetingsplek voor experts op het gebied van duurzame steden. Met meer dan 200 specialisten en 1400 deelnemers vormde dit congres een unieke kans om dieper in te duiken op de steden van morgen...
Lees meer
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs en partners verzorgen Royal Trip to Utrecht

Als je de handen ineenslaat kun je hele toffe dingen organiseren, dat weten we bij Koninklijke Jaarbeurs als geen ander. Tijdens IBTM 2023 verlootte Jaarbeurs, in samenwerking met Utrecht Marketing, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Centraal Museum, KLM en Crowne Plaza...
Lees meer
Scherm Power BI in zaal
Case

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.
Lees meer
Selfie van twee mensen
Case

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’
Lees meer
Padel 1
Case

Jaarbeurs omgetoverd tot indoor padelbaan

Koninklijke Jaarbeurs is deze zomer de hotspot voor de fervente padelliefhebber. Een beurshal is omgetoverd tot indoor padelbaan met zes wedstrijdbanen. Samen met Rekré Sport, Majesty Padel, The HEINEKEN Company en Ondernemersfonds Utrecht is een sportieve droom werkelijkheid geworden. Twee maanden lang kunnen zowel recreatieve als competitieve padelspelers in Utrecht hun hart ophalen en is de stad nog een faciliteit van het populaire padellen rijker. We blikken met de betrokken partijen terug op de totstandkoming van dit unieke initiatief.
Lees meer