Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs

The Digital Dutch 2021: 6.000 virtuele deelnemers in Jaarbeurs

‘Go big, or go home’ moet KPN hebben gedacht. De vorige editie van The Digital Dutch was al een sensatie die de boeken inging als ongekend spectaculair. Dit jaar ging de organisatie nóg een stapje verder. Alle Welling, organisator van het event en vakmanager KPN: ‘We hebben de lat voor volgend jaar wel héél hoog gelegd.’

Flexibele plug & play audiovisuele technologie licht geluid event

Keuze voor online

Klaas Rohde, eigenaar van het evenementenbureau Fjuze, organiseert al meerdere jaren in samenwerking met communicatiebureau Steam het event. Hij vertelt over de productieaanpak van dit jaar: ‘Vorig jaar moesten we noodgedwongen onze productie binnen een maand omkatten naar een digitale variant. Dit jaar wisten we: we houden het digitaal met Jaarbeurs als uitgangspunt. Waarom? Omdat het succes van vorig jaar zat in de grootte van het event. We hadden gewoon een kleine studio kunnen huren. Door corona is iedereen immers teruggevallen op de inhoud. Maar inhoud komt niet tot z’n recht als de vorm niet goed is. The Digital Dutch staat voor beleving: groot, intens en relevant. Een flinke set dus.’

 

The Digital Dutch bij Jaarbeurs Utrecht

Go big, or go home

En zo het geschiedde: Jaarbeurs werd omgebouwd tot The Digital Dutch-control room en er kwam een podium van maar liefst 30 bij 80 meter. Welling vult aan: ‘Ik geloof zelf niet zo in een digitale beurs waar je virtueel doorheen loopt als bezoeker. We wilden dus liever een soort film maken en daarom kozen we voor een studio met een immens podium met diepte en warmte. Daarnaast hebben we ons netwerk door Nederland fysiek nagebouwd. Om dat in beeld te brengen ben je niet alleen afhankelijk van vierkante meters, je moet ook over de hoogte beschikken.

"Ik denk dat we misschien wel de grootste studio van Europa hebben gebouwd."

Digitale kansen en innovaties

Wie The Digital Dutch een beetje kent, weet dat het event draait om digitale kansen en innovaties. De innovatievloer van het fysieke event is daar een mooie weerspiegeling van: hier laat KPN zien wat ze wat ze samen met haar klanten en technology partners bereikt op het gebied van innovatie. Maar bij gebrek aan een fysieke vloer, werd de organisatie gedwongen buiten de gebaande paden te treden.


Een geniale wending tot gevolg: de deelnemers keken live mee met drones die vanuit Jaarbeurs naar allerlei plekken vlogen waar nú digitale transformatie plaatsvindt. Ze vlogen onder andere naar Zaandam, waar deelnemers het ‘geheim’ van Albert Heijn te horen kregen: het bouwen van een ‘digital twin’. Ze kregen een kijkje in de keuken van het Solar Team in Eindhoven en bij Brekr, een e-brommer uit de Achterhoek. De reis eindigde bij de Politie. Het publiek mocht hier meekijken met een cyberspecialiste bij een digitale opsporing.

Live of online?

Met meer dan 6.000 kijkers, was The Digital Dutch dit jaar weer een groot succes. Beide mannen kijken er enorm positief op terug. Toch is er iets wat Rohde mist: de live feedback van bezoekers: ‘De reactie van je publiek terugkrijgen, daar doe je het voor. Er gaat niks boven de fysieke ervaring. Je voelt de bas door je lijf trillen, ervaart de diepte van zo’n zaal en de grootsheid van het event. Dat kennen filmmakers niet. Eventmanagers wel. Ik kan niet wachten om die beleving en emotie weer bij mensen naar binnen te brengen.'

Welling haakt hierop in: ‘We willen dit succes absoluut niet loslaten. Maar Rohde heeft gelijk; de waarde van het gesprek en de ervaring, is groter in het echte leven. We worstelen dus stiekem al met volgend jaar, we hebben de lat heel hoog gelegd.’ Ook Rohde is het hiermee eens: ‘In 2019 hebben we een fantastisch event neergezet. En dit jaar een complete online editie. Die twee moeten nu in elkaar vloeien. Vooralsnog hebben we de intentie om het weer in Jaarbeurs te houden. Het wordt een krachtige fusie van online en fysiek.’

 

Tekst door: Claire van Berkum / Fotografie door: Floris Heuer

Cases

Fjuze Microsoft
Case

Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles

Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft...
Lees meer
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs hosten hét groene internationale congres Future Green City

Eind september was Utrecht het kloppende hart van het Future Green City World Congress, dé internationale ontmoetingsplek voor experts op het gebied van duurzame steden. Met meer dan 200 specialisten en 1400 deelnemers vormde dit congres een unieke kans om dieper in te duiken op de steden van morgen...
Lees meer
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs en partners verzorgen Royal Trip to Utrecht

Als je de handen ineenslaat kun je hele toffe dingen organiseren, dat weten we bij Koninklijke Jaarbeurs als geen ander. Tijdens IBTM 2023 verlootte Jaarbeurs, in samenwerking met Utrecht Marketing, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Centraal Museum, KLM en Crowne Plaza...
Lees meer
Scherm Power BI in zaal
Case

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.
Lees meer
Selfie van twee mensen
Case

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’
Lees meer
Padel 1
Case

Jaarbeurs omgetoverd tot indoor padelbaan

Koninklijke Jaarbeurs is deze zomer de hotspot voor de fervente padelliefhebber. Een beurshal is omgetoverd tot indoor padelbaan met zes wedstrijdbanen. Samen met Rekré Sport, Majesty Padel, The HEINEKEN Company en Ondernemersfonds Utrecht is een sportieve droom werkelijkheid geworden. Twee maanden lang kunnen zowel recreatieve als competitieve padelspelers in Utrecht hun hart ophalen en is de stad nog een faciliteit van het populaire padellen rijker. We blikken met de betrokken partijen terug op de totstandkoming van dit unieke initiatief.
Lees meer