‘Go big, or go home’ moet KPN hebben gedacht. De vorige editie van The Digital Dutch was al een sensatie die de boeken inging als ongekend spectaculair. Dit jaar ging de organisatie nóg een stapje verder. Alle Welling, organisator van het event en vakmanager KPN: ‘We hebben de lat voor volgend jaar wel héél hoog gelegd.’
The Digital Dutch 2021: 6.000 virtuele deelnemers in Jaarbeurs
Keuze voor online
Klaas Rohde, eigenaar van het evenementenbureau Fjuze, organiseert al meerdere jaren in samenwerking met communicatiebureau Steam het event. Hij vertelt over de productieaanpak van dit jaar: ‘Vorig jaar moesten we noodgedwongen onze productie binnen een maand omkatten naar een digitale variant. Dit jaar wisten we: we houden het digitaal met Jaarbeurs als uitgangspunt. Waarom? Omdat het succes van vorig jaar zat in de grootte van het event. We hadden gewoon een kleine studio kunnen huren. Door corona is iedereen immers teruggevallen op de inhoud. Maar inhoud komt niet tot z’n recht als de vorm niet goed is. The Digital Dutch staat voor beleving: groot, intens en relevant. Een flinke set dus.’
Go big, or go home
En zo het geschiedde: Jaarbeurs werd omgebouwd tot The Digital Dutch-control room en er kwam een podium van maar liefst 30 bij 80 meter. Welling vult aan: ‘Ik geloof zelf niet zo in een digitale beurs waar je virtueel doorheen loopt als bezoeker. We wilden dus liever een soort film maken en daarom kozen we voor een studio met een immens podium met diepte en warmte. Daarnaast hebben we ons netwerk door Nederland fysiek nagebouwd. Om dat in beeld te brengen ben je niet alleen afhankelijk van vierkante meters, je moet ook over de hoogte beschikken.
"Ik denk dat we misschien wel de grootste studio van Europa hebben gebouwd."
Digitale kansen en innovaties
Wie The Digital Dutch een beetje kent, weet dat het event draait om digitale kansen en innovaties. De innovatievloer van het fysieke event is daar een mooie weerspiegeling van: hier laat KPN zien wat ze wat ze samen met haar klanten en technology partners bereikt op het gebied van innovatie. Maar bij gebrek aan een fysieke vloer, werd de organisatie gedwongen buiten de gebaande paden te treden.
Een geniale wending tot gevolg: de deelnemers keken live mee met drones die vanuit Jaarbeurs naar allerlei plekken vlogen waar nú digitale transformatie plaatsvindt. Ze vlogen onder andere naar Zaandam, waar deelnemers het ‘geheim’ van Albert Heijn te horen kregen: het bouwen van een ‘digital twin’. Ze kregen een kijkje in de keuken van het Solar Team in Eindhoven en bij Brekr, een e-brommer uit de Achterhoek. De reis eindigde bij de Politie. Het publiek mocht hier meekijken met een cyberspecialiste bij een digitale opsporing.
Live of online?
Met meer dan 6.000 kijkers, was The Digital Dutch dit jaar weer een groot succes. Beide mannen kijken er enorm positief op terug. Toch is er iets wat Rohde mist: de live feedback van bezoekers: ‘De reactie van je publiek terugkrijgen, daar doe je het voor. Er gaat niks boven de fysieke ervaring. Je voelt de bas door je lijf trillen, ervaart de diepte van zo’n zaal en de grootsheid van het event. Dat kennen filmmakers niet. Eventmanagers wel. Ik kan niet wachten om die beleving en emotie weer bij mensen naar binnen te brengen.'
Welling haakt hierop in: ‘We willen dit succes absoluut niet loslaten. Maar Rohde heeft gelijk; de waarde van het gesprek en de ervaring, is groter in het echte leven. We worstelen dus stiekem al met volgend jaar, we hebben de lat heel hoog gelegd.’ Ook Rohde is het hiermee eens: ‘In 2019 hebben we een fantastisch event neergezet. En dit jaar een complete online editie. Die twee moeten nu in elkaar vloeien. Vooralsnog hebben we de intentie om het weer in Jaarbeurs te houden. Het wordt een krachtige fusie van online en fysiek.’
Tekst door: Claire van Berkum / Fotografie door: Floris Heuer