Heroes Dutch Comic Con Jaarbeurs 2022

Heroes Dutch Comic Con ging van 'een succes' naar 'zéér succesvol' in Jaarbeurs

Grote publiekstrekkers met maar liefst 40.000 te verwachten bezoekers, kiezen overtuigd voor Jaarbeurs. In 2019 mocht Heroes Dutch Comic Con zich weer tot een van die grote evenementen in Utrecht rekenen. Volgens organisator Boet Havenaar is Heroes Dutch Comic Con met name de laatste jaren in Jaarbeurs doorgegroeid ‘van succesvol naar zéér succesvol’. 

Waar komt het succes van Heroes Dutch Comic Con vandaan?

“Populaire series als Game of Thrones en The 100 dragen bij aan nóg meer animo voor evenementen als Heroes Dutch Comic Con. Fantasy en science fiction staan meer dan ooit op de kaart, ook media besteden er steeds meer aandacht aan. De film Avengers; Endgame van dit jaar was na Avatar (2009) de beste bioscoopfilm ooit. Dat zegt alles over wat mensen willen, waarom het zo populair is. Over belangstelling hoeven wij ons geen zorgen te maken. We zijn de grootste comic con in Nederland.

Voorgaande edities waren op zaterdag al volledig uitverkocht, maar nu stevenen we af op een volledig uitverkocht evenement al in de voorverkoop. We hopen dat deze trend zich in de komende edities gaat voortzetten.”

Wat kunnen bezoekers verwachten tijdens het event?

“Op Heroes Dutch Comic Con komt het allemaal samen. Er is een gevarieerd programma op het gebied van films, series, strips, cosplay, games, superhelden, fantasy, science fiction en anime. Er zijn workshops, Q&A’s met bekende acteurs, er is een bioscoop, in de Game Area vinden live wedstrijden plaats en in de dealerhal zijn alle grote merken aanwezig.”

Kun je meer vertellen over de aankleding?

“De inrichting van het evenement is in Jaarbeurs elke keer weer 'een kunststukje op zich, of eigenlijk: een spectaculaire uitdaging'."

"De wintereditie van Heroes Dutch Comic Con vindt plaats in vijf hallen van het Event & Exhibition Centre met maar liefst 44.655 m2 aan alles wat pop-culture te bieden heeft. En: elke hal heeft een ander thema waar tal van partners bij betrokken zijn. Een goede en professionele samenwerking tussen beursorganisator en Jaarbeurs is dan cruciaal.”

Welke ambities heb je voor de toekomst?

“We zouden graag de stad Utrecht er meer bij betrekken. In de aanloop naar het evenement, themafeesten, restaurants met een comic con menu en comic karakters die in de stad lopen. De locatie en ligging biedt ons kansen, qua logistiek is het ook mogelijk en niet in de laatste plaats, er is vanuit Jaarbeurs een team dat professioneel met ons meedenkt.

Door meer draagvlak te creëren in de stad is de verwachting dat het bereik en de populariteit nog meer zullen toenemen. Naar Amerikaans voorbeeld ervoor zorgen dat ons evenement als platform wordt ingezet om nieuwe en exclusieve content te lanceren, wat wij de fans als eerste kunnen bieden. We zitten met Heroes Dutch Comic Con echt nog niet aan onze grenzen.”

 

TEKST DOOR DE ONDERNEMER. FOTO’S DOOR HEROES DUTCH COMIC CON EN MICHIEL TON

Cases

Fjuze Microsoft
Case

Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles

Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft...
Lees meer
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs hosten hét groene internationale congres Future Green City

Eind september was Utrecht het kloppende hart van het Future Green City World Congress, dé internationale ontmoetingsplek voor experts op het gebied van duurzame steden. Met meer dan 200 specialisten en 1400 deelnemers vormde dit congres een unieke kans om dieper in te duiken op de steden van morgen...
Lees meer
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs en partners verzorgen Royal Trip to Utrecht

Als je de handen ineenslaat kun je hele toffe dingen organiseren, dat weten we bij Koninklijke Jaarbeurs als geen ander. Tijdens IBTM 2023 verlootte Jaarbeurs, in samenwerking met Utrecht Marketing, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Centraal Museum, KLM en Crowne Plaza...
Lees meer
Scherm Power BI in zaal
Case

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.
Lees meer
Selfie van twee mensen
Case

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’
Lees meer
Padel 1
Case

Jaarbeurs omgetoverd tot indoor padelbaan

Koninklijke Jaarbeurs is deze zomer de hotspot voor de fervente padelliefhebber. Een beurshal is omgetoverd tot indoor padelbaan met zes wedstrijdbanen. Samen met Rekré Sport, Majesty Padel, The HEINEKEN Company en Ondernemersfonds Utrecht is een sportieve droom werkelijkheid geworden. Twee maanden lang kunnen zowel recreatieve als competitieve padelspelers in Utrecht hun hart ophalen en is de stad nog een faciliteit van het populaire padellen rijker. We blikken met de betrokken partijen terug op de totstandkoming van dit unieke initiatief.
Lees meer