Selfie van twee mensen

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’

Speciaal voor aangesloten partners organiseert MVO Nederland al jaren op rij een terugkerend netwerkevent. Vroeger in de vorm van een nieuwjaarsborrel, inmiddels doorontwikkeld naar de Dag voor DoenDenkers. Een uniek festival waar partners zich laten inspireren door bijzondere optredens over duurzaamheid, samen concrete uitdagingen aangaan en met elkaar netwerken. Marije: ‘Het event staat vooral in het teken van dóen. Minder praten, en juist meer interactieve sessies waar je zelf aan de slag kunt met duurzaamheid.’

Duurzame ambities
Net als vorig jaar, was Jaarbeurs weer de gastheer van het groene event. Een logische keuze volgens Marije: ‘Sowieso wilden we graag het event bij een partner van MVO Nederland hosten, en Jaarbeurs is dat. Maar vooral het duurzame karakter vinden we essentieel. Jaarbeurs is zeer actief bezig met duurzaamheid, iets wat voor ons uitermate belangrijk is bij het organiseren van dit event.’

‘Een duurzaam karakter van een evenementenlocatie is voor ons essentieel

Evenementenlocatie aan het station
Ook de locatie was belangrijk, want MVO Nederland heeft partners door heel Nederland. Een evenementenlocatie naast het station én in het midden van het land biedt daarom uitkomst. Marije: ‘We stimuleren onze bezoekers om echt met het ov te komen. We benoemen bijvoorbeeld ook bewust niet dat er parkeerplekken zijn. Je hoeft echt de auto niet te pakken, want Jaarbeurs ligt op loopafstand van het station.’

Selfie van twee mensen

Slimme catering
Duurzame catering moet lekker zijn én impact maken, vindt MVO Nederland. Marije: ‘Dat is soms best een uitdaging, maar Jaarbeurs heeft ons daar goed mee geholpen. Ze kwamen met leuke ideeën, bijvoorbeeld door een broodje Knakwortel te serveren. Ook werden er zoveel mogelijk lokale, biologische producten gebruikt.


“We hebben 70 kilo aan glas bespaard door geen frisdranken te schenken”
 

Glas besparen
Heerlijke gerechten dus, maar zónder sinas of colaatje. Want dat was een andere verrassende keuze van MVO Nederland op het gebied van duurzame catering. Marije: ‘Voor ons voelde het gek om geen vlees te serveren en zoveel mogelijk biologische en lokale producten te gebruiken, maar wél frisdranken te schenken met weet ik hoeveel klontjes suiker erin. We kozen daarom voor mocktails en sappen. Een bijkomend voordeel was de besparing van afval; de mocktails werden ter plekke bereid en in afwasbare glazen geschonken. Ten opzichte van vorig jaar bespaarden we hierdoor ongeveer 70 kilo aan glasafval!’ Op het gebied van dranken noemt Marije wel één ontwikkelpuntje voor Jaarbeurs: de koffie is niet duurzaam. Marije: ‘Die hebben we nu extern ingekocht, maar we hopen dat we dat volgend jaar direct bij Jaarbeurs kunnen afnemen. Want dat betekent ook dat alle andere events dan duurzame koffie schenken!’

3 meiden met glazen jus d'orange lachend naar de camera

Spraakmakende optredens als gespreksstarter
Impact maken kan op verschillende manieren. Een daarvan is door het gesprek met elkaar aan te gaan. Maar hoe doe je dat goed op een event? Hoe zorg je dat tongen loskomen en mensen erover praten? De truc van MVO Nederland: verrassende elementen toevoegen. Denk aan een VR-game van Renewi waar je afval kon scheiden en een heuse stormbaan die de nieuwe economie weerspiegelde. De baan symboliseerde de weg die je moet nemen als je wil verduurzamen; het is moeilijk, maar je kunt echt de finish halen.

Een andere manier is door inspirerende optredens te boeken die je niet snel op andere duurzaamheidsevents ziet. Bijvoorbeeld door keynotespeaker Milan Meyberg uit te nodigen die met AI letterlijk een stem gaf aan de natuur. En ook de afsluiter van de dag bleef niet onbesproken. De tragikomische klimaatmusical ‘Wie de f*ck heeft dit gedaan?!’ zette bezoekers aan het denken over hun eigen rol in de klimaatcrisis. Een vingerwijsspektakel met voor- en tegenstanders die ervoor zorgde dat bezoekers genoeg stof hadden om over te praten.

Op naar de volgende editie
Marije kijkt terug op een geslaagd event: ‘Er zit veel creativiteit in ons team. En die creativiteit kan daadwerkelijk een plek vinden bij Jaarbeurs. Er is hier veel mogelijk, zeker als we weer op de proppen komen met iets nieuws. En elke keer kan het gewoon. Dat maakt het een hele fijne samenwerking. Bij Jaarbeurs is er echt ruimte om te programmeren wat we willen. Volgend jaar komen we zeker terug!’ 

Fotografie door Marco de Swart

Facts & Figures

Aantal bezoekers/deelnemers: 700
Bezoekers/deelnemers zijn partners van MVO Nederland
Gebruikte locatie + sessiezalen: Theaterzaal, Stage Entertainment Lounge, Queen’s Club, Royal Bar, Mies Bouwmanfoyer en de Expozaal
Doel van de bijeenkomst: de partners uit het netwerk bijeenbrengen en inspireren
Tevredenheidscijfer bezoekers/deelnemers: 8.1 gemiddeld
Bijzonder element om extra te benoemen: maar 900 gram restafval (!)

corry neggers beatrix theater

Ook een congres of evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Account- en eventmanager Corry

Heb jij een gaaf idee voor een evenement of beurs? Wij hebben de ruimte, kennis en passie voor jouw evenement. Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden in onze evenementenlocatie in Utrecht.

Mail naar eec@jaarbeurs.nl of neem contact op via +31(0)30 295 5023.

Cases

yves saint laurent ysl product launch event case
Case

Yves Saint Laurent unveils new men's fragrance at Jaarbeurs Supernova convention center

Completely dressed in black, 200 perfumery owners gathered at Royal Jaarbeurs's convention center Supernova. They were invited to immerse themselves in the world of MYSLF; Yves Saint Laurent's new refillable perfume. Jannick Warnier, Project Manager at UC Belgium beams as he talks about the...
Read more
Enactus Wolrd Cup Koninklijke Jaarbeurs
Case

Olympics for young impact makers at Jaarbeurs

In the beautiful Beatrix Theatre, where the stage is normally the place for musical stars to shine, young impact makers from all over the world gathered for the festive opening of the Enactus World Cup conference in October 2023. For three days, 1,500 international students pitched their most impactful sustainability idea to inspiring leaders from business and civil society organizations. The Enactus World Cup is not just any event; it's a platform where young impact makers get to share their ideas and projects with the world and where innovation and passion go hand in hand with a sustainable future.
Read more
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs and Partners Organize the Royal Trip to Utrecht

When you join forces, you can organize truly amazing things—something we at Koninklijke Jaarbeurs know well. During IBTM 2023, Jaarbeurs, in collaboration with Utrecht Marketing, the Netherlands Board of Tourism & Conventions (NBTC), the Centraal Museum, KLM, and Crowne Plaza Utrecht Central Station...
Read more
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs host Future Green City World Congress

At the end of September 2024, Utrecht was the epicentre of the Future Green City World Congress. This event, an international meeting point for experts in sustainable cities, provided over 200 specialists and 1,400 participants with a unique opportunity to delve deeper into the cities of tomorrow.
Read more
Carend palliatieve zorg congres maart 2023 jaarbeurs beatrixtheater
Case

Carend organizes a palliative care conference at Royal Jaarbeurs that's different than usual

It wasn't Inge van Drongelens first time to organize an event. But to organize such a large conference, with almost none other than Carend owner Sander de Hosson, was not what she had expected. Together, we look back and discuss her experiences during the preparation and the day itself: 'We had high expectations and it was a huge success. It gave us such a rush!'
Read more
Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie
Case

Rabobank organises festival for 10,000 employees at Royal Jaarbeurs

Organising a complete event for 10,000 employees in just three weeks may sound impossible, but that is precisely what Rabobank did. To celebrate its 125-year anniversary, the company pulled out all the stops to realise a large-scale event at Royal Jaarbeurs. How did they make this happen in such a short timeframe? “It all boils down to mutual trust,” says Rabobank event manager Hester Wilms.
Read more