Vaccineren.jpg

Vaccineren is een feestje bij Jaarbeurs

‘Een aaneenschakeling van mooie samenwerkingen’ zo omschrijft Heleen Glazema de afgelopen periode. Als projectleider COVID-19 vaccinatielocaties bij de GGD regio Utrecht (GGDrU), had ze nog nooit van de woorden ‘lean’ of ‘crowd management’ gehoord. En toch moest ze dit toepassen bij het XL-testpaviljoen  en de vaccinatielocatie bij Jaarbeurs. We spreken haar over een intense periode van pionieren en de mooie kanten van een dramatische situatie.

Geschikte locatie vinden
Glazema werkt al 15 jaar bij de GGDrU. Ze is onder andere verantwoordelijk voor het opzetten van klantcontactcentra en het begeleiden van projecten rondom de vaccinatiegraad. Toen bleek dat testen op grotere schaal nodig was, ging ze samen met gemeente Utrecht op zoek naar een geschikte locatie: ‘We zochten een plek waar we een flink paviljoen konden neerzetten en wat groot genoeg is om makkelijk afstand te houden. Een plek waar je zowel met de fiets of auto makkelijk naartoe kunt. Voor het vaccineren was daarnaast goede bereikbaarheid met het OV een pré. Jaarbeurs vinkte alle boxen aan.’

Doen wat goed is
Tijdens de onderhandelingen blijkt dat Jaarbeurs ook haar steentje wil bijdragen. Glazema: ‘Natuurlijk stonden de hallen en parkeerterreinen van Jaarbeurs leeg en lag alles stil. Maar ze gaven vooral aan dat ze zich hier hard voor willen maken en willen bijdragen aan de maatschappij. We hebben echt gekeken hoe we goed konden samenwerken en wat het beste was voor iedereen. Dat vind ik iets heel moois en bijzonders.’

We hebben echt gekeken hoe we goed konden samenwerken en wat het beste was voor iedereen. Dat vind ik iets heel moois en bijzonders.

Samenwerken
Die samenwerking resulteerde in een XL-testpaviljoen op P2 en een indoor vaccinatielocatie. Glazema is heel tevreden: ‘We gingen heel praktisch aan de slag. In het kader van verantwoording dienen we als GGD verschillende offertes aan te vragen voor leveranciers. Het was enorm fijn dat Jaarbeurs ook partijen kon aandragen waar ze een goede ervaring mee hebben.

Je kunt het niet alleen
‘Learning by doing’ noemt Glazema het opzetten van de events. ‘Het was in het begin echt pionieren voor ons. We begonnen iets om het vervolgens steeds beter of aangenamer te maken. Hoewel de coronacrisis natuurlijk een dramatische situatie is, heeft het ook mooie kanten. Het werd heel snel duidelijk: we kunnen dit niet alleen. En het leuke, we kregen hulp aangeboden vanuit alle hoeken van het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld van lean-experts die ons hielpen met het optimaliseren van processen om test- en priksnelheid te bevorderen.’

Andere mindset
Hoewel de twee activiteiten op dezelfde manier worden opgezet, is de benadering totaal anders. ‘Het testen doe je uit nut en noodzaak. Daar is niks leuks aan.’ zegt Glazema. ‘Het vaccineren daarentegen, is voor veel mensen toch een klein feestje. Ze zijn blij dat ze gevaccineerd worden. Maar door de grote afstanden die ze afleggen en de 15 minuten wachttijd na de prik, kan het minder aangenaam zijn. Het idee ontstond om de afgelegde afstand juist te op te nemen in het promoten van een gezonde leefstijl. Nu staan er in de wachtkamer beeldschermen die bewegen stimuleren en zijn er stickers geplakt die vertellen hoeveel stappen je al hebt gezet. En alsof het zo had moeten zijn, bood ook Tivoli zich aan. Nu hebben we een wachtruimte met livemuziek. Zo bieden we artiesten de kans om te spelen én maken we het wachten na een vaccinatie een stuk leuker. Het zijn maar kleine dingen, maar het is een mooie manier van omdenken.’

Begin klein en vraag hulp
Glazema sluit haar verhaal af: ‘Het is een bizarre tijd. Maar het heeft ons als GGDrU veel gebracht. Niet van tevoren alles op papier willen uitdenken, maar beginnen met de grote lijnen. Vanuit daar kun je finetunen. En als je dan werkt met bedrijven zoals Jaarbeurs, dan kun je samen iets moois neerzetten.’

 

Tekst door > Claire van Berkum

We helpen je graag

Key Accountmanager Jannemarije

Zoek je ook een grote centraal gelegen evenementenlocatie? In ons beurs- en congresgebouw hebben wij de expertise en ruimte voor jouw evenement in Utrecht.

Neem contact met mij op. Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden in onze evenementenlocatie in Utrecht.

eec@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 58 81

Cases

Fjuze Microsoft
Case

Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles

Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft...
Lees meer
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs hosten hét groene internationale congres Future Green City

Eind september was Utrecht het kloppende hart van het Future Green City World Congress, dé internationale ontmoetingsplek voor experts op het gebied van duurzame steden. Met meer dan 200 specialisten en 1400 deelnemers vormde dit congres een unieke kans om dieper in te duiken op de steden van morgen...
Lees meer
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs en partners verzorgen Royal Trip to Utrecht

Als je de handen ineenslaat kun je hele toffe dingen organiseren, dat weten we bij Koninklijke Jaarbeurs als geen ander. Tijdens IBTM 2023 verlootte Jaarbeurs, in samenwerking met Utrecht Marketing, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Centraal Museum, KLM en Crowne Plaza...
Lees meer
Scherm Power BI in zaal
Case

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.
Lees meer
Selfie van twee mensen
Case

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’
Lees meer
Padel 1
Case

Jaarbeurs omgetoverd tot indoor padelbaan

Koninklijke Jaarbeurs is deze zomer de hotspot voor de fervente padelliefhebber. Een beurshal is omgetoverd tot indoor padelbaan met zes wedstrijdbanen. Samen met Rekré Sport, Majesty Padel, The HEINEKEN Company en Ondernemersfonds Utrecht is een sportieve droom werkelijkheid geworden. Twee maanden lang kunnen zowel recreatieve als competitieve padelspelers in Utrecht hun hart ophalen en is de stad nog een faciliteit van het populaire padellen rijker. We blikken met de betrokken partijen terug op de totstandkoming van dit unieke initiatief.
Lees meer