Trends in  events 2022 post-corona - Jaarbeurs Blog

3 post-corona trends waar je rekening mee moet houden

Een tijdje geleden hebben we met een grote glimlach de coronamaatregelen uitgezwaaid. Wat is het fijn om weer oude routines op te pakken. En toch is niet alles hetzelfde: de afgelopen twee jaar hebben namelijk hun sporen achtergelaten.

Zo merken we bijvoorbeeld dat de voordelen van het (af en toe) thuis werken groot zijn en dat samenkomen een andere betekenis gekregen heeft. Ook bij Jaarbeurs merken we verschil met pre- en post-corona.

Niek Krebbers, Salesmanager Acquisitie en Concepten Derden, vertelt over de ontwikkelingen, verschuivingen en trends die hem opvallen.

Boulevaard

1. Veel last minute beslissingen

We merken bij veel organisatoren en potentiële bezoekers dat ze nog erg voorzichtig en afwachtend zijn, waardoor beslissingen pas op het allerlaatste moment worden genomen. Iedereen houdt rekening met snel veranderende omstandigheden. Zodra de datum dichterbij komt, schieten de aanmeldingen en lastminute wijzigingen omhoog. Dit zorgt ervoor dat veel ophogingen of uitbreidingen pas op het laatste moment worden aangevraagd.

 

“Steeds meer events worden op het laatste moment georganiseerd en vastgelegd”

 

Uiteraard hebben we daar alle begrip voor. Bij Jaarbeurs doen we niet anders dan snel schakelen. We zijn gewend flexibel in te spelen op veranderingen of lastminute aanvragen. We houden hier rekening mee door, waar mogelijk, juist op andere punten al vooruit te plannen. Ook onze partners en leveranciers weten hier goed mee om te gaan en denken met je mee.

Ineens meer vierkante meters nodig? Een totaal andere catering of toch op het laatste moment inrichting wijzigen? Wij regelen het!

2. Alles in het najaar

We hebben vlak na de versoepelingen al veel evenementen kunnen organiseren, faciliteren en ontvangen. Toch zijn de meeste eventorganisatoren pas gaan plannen sinds het land weer open is. Dat betekent ook dat er bepaalde periodes zijn in het najaar waar veel animo voor is en ook je bezoekers al een volle agenda hebben.

Bij Jaarbeurs zijn we flexibel en kunnen we veel regelen en omzetten, maar toch raden we aan om ruim van tevoren een datum veilig te stellen. Zo heb jij de eerste keus en kun je ook ruim op tijd een save de date naar je deelnemers sturen om te zorgen dat mensen deze dag voor jou vrijhouden in hun agenda.

 

“Voorkom keuzestress bij je doelgroep. Organiseer je event in een alternatieve periode.”

 

Nog een tip? Denk ook even na of een andere datum wellicht voor jou een optie is. Kijk eerst naar je hoofddoel en boodschap en bepaal dan wat de daadwerkelijke vereisten zijn voor jouw gekozen dag, datum of periode.

Zijn er ook alternatieven die voor jouw event eigenlijk net zo geschikt zouden zijn? Wat is je boodschap precies, wanneer wil je dat overbrengen en is het ook echt nodig om dat op die ene dag te doen?

Vroeger organiseerde men een zakelijk evenement vaak op dinsdag of donderdag, want dit waren de drukst bezette dagen. Inmiddels zijn mensen anders gaan denken, werken en leven door de pandemie. Misschien is het dus helemaal niet nodig om het event per se op die dag te houden. Stap van de gebaande paden af en kies voor een andere dag in de week of zelfs een andere maand.

Heroes Dutch Comic Con Jaarbeurs 2022

Wanneer dan wel een event organiseren?

We denken graag met je mee over mogelijke alternatieven. Hoe je júist voor die periode of dag interessant kunt zijn, bijvoorbeeld. Want we zien je graag komen!

3. Gouden combinatie in hybride evenementen

De afgelopen jaren hebben we wel ingezien dat live events een speciale plek in ons hart hebben. De drang om elkaar ‘in het echt’ te ontmoeten was nog nooit zo groot als tijdens de lockdown. Het liet ons zien dat het gemak van een online evenement de beleving van een evenement op locatie simpelweg niet overneemt.

Wij geloven dan ook in de kracht van live ontmoetingen en elkaar écht in de ogen kijken!

Tegelijkertijd hebben we nieuwe, toekomstbestendige kansen en mogelijkheden zien ontstaan in de wereld van online en hybride events. We worden namelijk steeds meer ervaren en innoveren gaat in een sneltreinvaart. Onze studio is daar een mooi voorbeeld van.

We weten nu dat ook een online event een hele goede optie is. Sterker nog: afhankelijk van je doelstelling, werkt het misschien zelfs beter dan een live event. Bijvoorbeeld wanneer je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken met je boodschap en je niet per se een hele dag nodig hebt. Met een leuk, kort, online event kun je oneindig veel tickets verkopen en deelname is laagdrempelig.

 

"Online & hybride events blijven bestaan."

 

Misschien juist door de terugkomst van live events zien we in hybride evenementen ook écht een toekomst. Met een hybride evenement combineer je alle voordelen van zowel de beleving op locatie, als het gemak van een online evenement. Bezoekers kunnen kiezen hoe ze het event willen beleven: live op locatie of duurzaam op afstand. Hierdoor zijn mensen flexibeler in de keuze of zijn ze eerder geneigd om alsnog deel te nemen.

Een hybride event betekent ook een verschuiving in het businessmodel van het event. Naast tickets te verkopen voor het live event kun je met hybride een heel nieuw product in de markt zetten. Zoals de optie om realtime mee te kijken of on-demand. Dat geeft ook weer nieuwe kansen voor het bereiken van een (nieuwe) doelgroep. Door over te stappen naar een hybride evenement komen er veel nieuwe kansen en mogelijkheden op je pad. 

Er gaan hier twee werelden voor je open: live je gasten raken en waardevolle ontmoetingen creëren. En tegelijkertijd online je bereik vergroten en je communicatietraject kunnen uitbreiden en verlengen met waardevolle content. 

online event organiseren - aandacht vasthouden

Conclusie?

Natuurlijk zijn we vooral ontzettend blij dat er weer van alles live georganiseerd wordt en organisatoren al flink aan het plannen zijn. Maar, we moeten niet vergeten wat we de afgelopen twee jaar geleerd en ervaren hebben. De kansen en innovaties die uit de pandemie zijn gegroeid, moeten we proberen vast te houden.

Blijf dus rustig en houd je vast aan je doelstelling. Aan jou dan de keuze om te bepalen welke datum en vorm het beste voor jou werkt.

Wil je naar aanleiding van deze informatie met ons sparren over hoe jij dit jaar jouw events tot een succes kunt maken? We helpen je graag verder!

Ga jij voor hybride, live of online?

Benieuwd welke slimme keuzes je kunt maken als organisator van een (hybride) congres, beurs, bijeenkomst of ander zakelijk event? En hoe haal je het maximale eruit? Lees de visies, tips en handvatten van onze eigen experts. Download hier ons nieuwste whitepaper over events organiseren in (en na) 2022.

Blogs

Sprekers tijdens Nationaal Waterstofcongres
Blog

Dé congreslocatie van Nederland, ook internationaal

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd op internationaal gebied. En het komende jaar verwachten we weer veel moois te mogen doen. In een eerdere nieuwsbrief kon je al lezen dat de Utrecht Congres Alliantie succes boekt.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie.  Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer
Foodcourt Moments
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn inmiddels omgetoverd tot culinaire hotspots die zorgen voor een verfijnde eetervaring voor alle bezoekers. De eerste reacties van onze bezoekers zijn zeer positief. Het aanbod van onze catering is vernieuwd en internationaler geworden, en dat is ook te proeven bij de Moments-punten.
Lees meer
Audrey 10
Blog

Audrey: "Een on(der)wijs feest vieren!"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Audrey Wilschut werkt al ruim twintig jaar bij Jaarbeurs. Zij is een bevlogen beursmanager voor onder andere de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), het grootste onderwijsevent voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en het primair en voortgezet onderwijs. De NOT vindt komend jaar plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. We stappen in de wereld van Audrey en nemen een kijkje achter de schermen bij de NOT waarbij Audrey alle kneepjes van het onderwijsvak toelicht.
Lees meer
MOTORbeurs
Blog

Jezelf een spiegel voorhouden: hoe Jaarbeurs omgaat met klantfeedback

Bij Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. We doen dat onder andere door klantarena’s te organiseren. Bart de Keijzer, beursmanager bij de FJR-club deed mee en vertelde ons over zijn ervaring als exposant bij MOTORbeurs Utrecht. Wij gingen vervolgens met zijn feedback aan de slag.
Lees meer
Rogier
Blog

Rogier: "Ik ben in hart en nieren digital"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Rogier van de Hoef is sinds november 2023 head of digital bij Jaarbeurs. Hij is verantwoordelijk voor het verbeteren van onze digitale producten zoals de Jaarbeurs app, beurswebsites en registratie- en matchmaking applicaties. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Rogier en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling digital.
Lees meer