20220412-Jaarbeurs-studio-by-MichielTon-websize-7.jpg

Hadewych: "Je live evenement online boosten"

Er zijn verschillende manieren om je live event te promoten en je bereik te vergroten. Een slim geïntegreerde strategie omvat onder andere social media, e-mailmarketing, blogs en natuurlijk een media campagne. Maar er is nog een slimme tool om je doelgroep warm te houden in aanloop naar je live event. Namelijk: door een online event te organiseren. Sr. Brand Marketeer Hadewych Versnel deelt 5 krachtige tips waarmee je je live evenementen naar een hoger niveau kunt tillen door slim gebruik te maken van online evenementen.

Ze heeft meer dan 30 jaar ervaring in de beurzensector én heeft gewerkt bij de twee grootste internationale beursorganisatoren. Als iemand weet hoe ze een merk moet neerzetten en uitbouwen, dan is het wel Hadewych. Ze is verantwoordelijk voor het vermarkten van vier toonaangevende vakbeurzen van Jaarbeurs en schrijft onder andere het campagneplan van de evenementen. Een van de onderdelen die daarin thuishoort: een online event. Dat heeft volgens haar vijf hoofdredenen. 

1.    Aanjagen van interesse
2.    Claimen van autoriteit
3.    Engagement creëren door het jaar heen 
4.    Leadgeneratie van bezoekers en exposanten
5.    Inzetten als campagnemateriaal 

hadewych

Aanjagen van interesse

Inhoud is een van de meest belangrijke argumenten voor bezoekers om een (vak)beurs te bezoeken. Het moet inhoudelijk van hoge kwaliteit zijn, anders is het niet de moeite waard om het te bezoeken. Dat resulteert in een programma van verschillende onderwerpen en segmenten, binnen één hoofdonderwerp. Hadewych: ‘Voor iedere bezoeker is een ander thema of segment interessant. Om al die verschillende bezoekers naar de beurs te trekken, is het belangrijk dat ze ook weten wát ze kunnen verwachten. Dat kan je doen door opinieleiders, journalisten, marktleiders, exposanten, onderzoekers en specialisten uit te nodigen voor een online event. Laat hen samen discussiëren over een specifiek thema. Laat ze vertellen met welke uitdagingen ze te maken hebben en wat zij op de beurs gaan bieden. Je kunt bij elk online event een ander onderwerp aansnijden, met andere experts.’ 

Claimen van autoriteit

Als merk wil je gezien worden als de expert van dat onderwerp. Dat bereik je met thought leadership. Hadewych: ‘Door de juiste mensen (opinieleiders, marktleiders, exposanten etc.) uit te nodigen voor je online event, bind je content en inhoud aan je beursmerk. Je laat zo zien dat je als merk weet waar je het over hebt. En de vakbeurs is hét platform waar de bezoeker vindt wat hij nodig heeft.’ Hadewych nodigt ook regelmatig een journalist of influencer uit die alles van dit thema of deze sector weet. Want, zo zegt ze: ‘Zij stellen de juiste vragen en brengen de discussie op gang. Daarnaast heb je kans dat ze zelf ook het online event delen in hun eigen netwerk, dit vergroot de exposure en wellicht de interesse in de beurs.’ 

“Door markt- en opinieleiders uit te nodigen voor je online event, bind je content en inhoud aan je merk” 

online event podcast studio webinar livestream

Engagement creëren door het jaar heen

Grote (vak)beurzen vinden vaak jaarlijks plaats, of zelfs één keer per twee jaar. Het betrokken houden van de doelgroep is daarom voor veel organisatoren een grote uitdaging. Een online event kan uitkomst bieden: ‘Door een online event te organiseren waarbij experts praten over interessante onderwerpen, houd je de interactie levend. Of beter gezegd: je geeft de doelgroep prikkels om uit te kijken naar het live event.’ Ook met de keuze van het medium versterk je de autoriteit van je event. Meekijken in teams is toch echt anders dan een online event in de Jaarbeurs Studio. Door de inzet van de studio krijg je een zeer professionele uitstraling, het lijkt meer op een tv-programma en dat versterkt ook je merk. 
 

Leadgeneratie van bezoekers en exposanten

Door in aanloop naar de (vak)beurs verschillende online events te organiseren, genereer je ook leads. Hadewych: ‘Wanneer je gesegmenteerd exposanten en bezoekers uitnodigt voor de online events, vergoot je de betrokkenheid. Dat is natuurlijk goed om bezoekers te werven – je geeft marktkennis weg en een voorproefje van wat er op de beurs te zien is. Daarnaast kan het zorgen voor extra aanmeldingen van nieuwe exposanten. Een potentiële exposant die bijvoorbeeld de top drie bedrijven uit de sector over de beurs hoort praten, wil dan niet achterblijven.’  

“Je kunt de beelden opknippen en gebruiken in je gehele beurscampagne.”

online event podcast studio webinar livestream

Tot slot: inzetten als campagnemateriaal

Volgens Hadewych is een serie online events uitermate geschikt voor het vertellen van het verhaal tijdens het gehele beurstraject. Zie het als een magazine dat periodiek uitkomt. Door online events te organiseren in de aanloop naar je event, creëer je een voorspelbare frequentie met een vast stramien en programma. Dit geeft je exposure in de juiste media. Daarnaast is het online event natuurlijk fijn om in de gehele campagne te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld verwachtingen over de beurs scheppen en toetsen, door in gesprek te gaan met kijkers. Ook kun je de beelden in stukken knippen en bijvoorbeeld gebruiken voor teasers en acquisitie.’ 

Organiseer een online event in de studio van Jaarbeurs

Zoek je een manier om je (vak)beurs digitaal te promoten en jouw doelgroep warm te houden naar aanloop van het event? In onze professionele studio is alles aanwezig om jouw event tot een succes te maken. Onze studio is Plug & Play ingericht, het enige wat jij hoeft te doen is je te focussen op de inhoud. We helpen je graag om digitaal impact te maken. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.  

online event podcast studio webinar livestream
Bas Sterrenburg

Meer weten? We helpen je graag

Bas Sterrenburg - Accountmanager online en hybride events

Meer weten over Jaarbeurs Studio? Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden!

events@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 58 81

Blogs

Sprekers tijdens Nationaal Waterstofcongres
Blog

Dé congreslocatie van Nederland, ook internationaal

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd op internationaal gebied. En het komende jaar verwachten we weer veel moois te mogen doen. In een eerdere nieuwsbrief kon je al lezen dat de Utrecht Congres Alliantie succes boekt.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie.  Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer
Foodcourt Moments
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn inmiddels omgetoverd tot culinaire hotspots die zorgen voor een verfijnde eetervaring voor alle bezoekers. De eerste reacties van onze bezoekers zijn zeer positief. Het aanbod van onze catering is vernieuwd en internationaler geworden, en dat is ook te proeven bij de Moments-punten.
Lees meer
Audrey 10
Blog

Audrey: "Een on(der)wijs feest vieren!"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Audrey Wilschut werkt al ruim twintig jaar bij Jaarbeurs. Zij is een bevlogen beursmanager voor onder andere de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), het grootste onderwijsevent voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en het primair en voortgezet onderwijs. De NOT vindt komend jaar plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. We stappen in de wereld van Audrey en nemen een kijkje achter de schermen bij de NOT waarbij Audrey alle kneepjes van het onderwijsvak toelicht.
Lees meer
MOTORbeurs
Blog

Jezelf een spiegel voorhouden: hoe Jaarbeurs omgaat met klantfeedback

Bij Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. We doen dat onder andere door klantarena’s te organiseren. Bart de Keijzer, beursmanager bij de FJR-club deed mee en vertelde ons over zijn ervaring als exposant bij MOTORbeurs Utrecht. Wij gingen vervolgens met zijn feedback aan de slag.
Lees meer
Rogier
Blog

Rogier: "Ik ben in hart en nieren digital"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Rogier van de Hoef is sinds november 2023 head of digital bij Jaarbeurs. Hij is verantwoordelijk voor het verbeteren van onze digitale producten zoals de Jaarbeurs app, beurswebsites en registratie- en matchmaking applicaties. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Rogier en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling digital.
Lees meer