michelle ravesteijn trade mart blog

Michelle: "Kleurrijke campagnes opzetten"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Jaarbeurs speelt en hoe we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Michelle Ravesteijn is Brand Marketing Manager van Trade Mart Utrecht, dé beurs waar retailers inkopen en inspiratie opdoen voor de segmenten Jewels & Watches, Fashion & Lifestyle, Kitchen & Dining en Home & Living. 

Als Brand Marketing Manager is Michelle medeverantwoordelijk voor het vermarkten van de Trade Mart Utrecht. Ze houdt zich bezig met het marketingcommunicatieplan en probeert met de juiste campagne in te spelen op de wensen en behoefte van de doelgroep om zo de juiste bezoeker te bereiken. Michelle werkt niet toe naar één beursmoment. Trade Mart Utrecht heeft namelijk een tweejaarlijkse Retailbeurs en vaste inkoopdagen in het Beatrixgebouw. Ze staat het hele jaar door in contact met de community. 

michelle ravesteijn trade mart blog

Bezoekers triggeren

‘Ik ben 24/7 bezig met het verhaal vertellen van onze exposanten en merken’ zegt Michelle. ‘We willen de retailers inspireren en op de hoogte houden van alle nieuwe producten en collecties die de exposanten voeren. We hebben exposanten met supermooie duurzame verhalen. Dat wil je als inkoper weten zodat je dit verhaal kan doorvertellen aan je eigen klant. Wij communiceren het dan via onze kanalen. Dat triggert bezoekers om langs te komen om het product te bekijken. Zo proberen we echt in contact te staan met onze vaste community. Het is mijn doel om te laten zien dat Trade Mart Utrecht dé plaats is waar je de laatste collecties vindt. Wil je vooruitlopen op wat de klant vraagt, dan moet je inkopen doen bij Trade Mart Utrecht.’ 

‘Inkopen doen bij Trade Mart Utrecht is inspirerend. Daar doen we hard ons best voor.’

Inspirerend inkopen doen

Daar waar vroeger de Retailbeurs enkel werd gezien als een inkoopgelegenheid, ziet Michelle nu een verschuiving: ‘Mensen ervaren het doen van inkopen nu als een inspirerend moment. En als een teamuitje. Naast het feit dat je als winkel echt de producten moet zien en de materialen wil vasthouden, wil je natuurlijk ook geïnspireerd worden. We doen daar hard ons best voor. We nodigen daarom inspirerende sprekers uit om te praten over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Bijvoorbeeld hoe je meer uit je onderneming haalt, een winkel vormgeeft of hoe je de online omzet kunt optimaliseren.’

In de huid kruipen van bezoeker en exposant

Om zowel bezoekers als exposanten een fijne en inspirerende dag te bezorgen, verplaatst Michelle zich in de persoon. ‘Ik hou er zelf van als mensen met mij meedenken. Niet alleen een antwoord geven, maar echt meedenken over andere zaken. Dus dat probeer ik ook te doen.’ Michelle kruipt daarom zoveel mogelijk in de huid van de bezoeker of zet de figuurlijke pet van de exposant op. Zo vertelt ze: ‘Ik beeld me in dat ik een inkoper ben. Wat verwacht ik dan en wat heb ik nodig? Ik weet dat mensen graag direct naar binnen willen en liever niet lang wachten bij de registratiebalie. Toch kan het op sommige momenten druk worden bij de ingang. Daarom spring ik zelf ook weleens bij tijdens piekuren zodat het registreren soepel verloopt en iedereen snel naar binnen kan.’

‘Ik hou ervan dat mensen hier echt met je meedenken’

retail beurs trade mart 2023 michelle ravesteijn

Kleurrijke campagnes voor herkenbaarheid

‘We zijn altijd op zoek naar manieren om onze service nog beter te maken’ zegt Michelle. ‘Om dat te doen, letten we extra op de kleine details. Want we weten allemaal, als je een vraag hebt en je komt er niet uit, dan wekt dat irritatie op. Daarom probeer ik vooruit te denken. Een van die manieren is bijvoorbeeld door letterlijk kleurrijke campagnes op te zetten. Elk segment heeft een eigen kleur en die gebruiken we zowel on- als offline. We kleden bijvoorbeeld de etages waar het segment te vinden is ook in die kleur aan en de hostessen dragen kleding met de campagnekleuren. Het zorgt voor herkenbaarheid en gemak. Daarnaast ziet het er natuurlijk ook erg vrolijk uit.’ 

Creatief denken

Soms is het lastig om een oplossing te bedenken voor zaken waar Michelle zelf geen invloed op heeft. Ze probeert dan creatief te denken. Als voorbeeld geeft ze het wegvallen van parkeerterreinen door verbouwingen in de buurt. Michelle: ‘Veel van onze bezoekers nemen hun inkopen gelijk mee en lopen met dozen naar buiten. Ze moeten dan sjouwen naar andere parkeerterreinen. Ik kan me voorstellen dat dat best onhandig is. Daarom hebben we shuttlebusjes ingeschakeld die de bezoekers kunnen nemen. Zo kunnen ze makkelijk met hun spullen instappen en later bij hun auto inladen.’ 

michelle ravesteijn trade mart blog

De wil om mensen te helpen

Michelle haalt voldoening uit haar werk en heeft het bij Jaarbeurs naar haar zin. Dat heeft mede te maken dankzij de korte lijnen. Zo zegt ze: ‘Hoewel Jaarbeurs echt een grote organisatie is, lijkt en voelt dat niet zo. Zeker als je weet hoe de hazen lopen, dan kan je snel schakelen. Ik vind dat prettig. Dat komt namelijk ook ten goede aan onze exposanten en bezoekers.’ Michelle doelt daarmee op een idee dat ze onlangs opzette: ‘We kwamen erachter dat 80% van de bezoekers graag uitgenodigd wil worden door hun eigen exposant. Dat kan via een unieke registratielink. Toch zagen we dat exposanten dat nauwelijks deden. Daarom hebben we snel geschakeld met het Serviceteam. Zij hebben vervolgens telefonisch exposanten benaderd en vertelt hoe en waarom ze bezoekers kunnen uitnodigen. Al met al verhoogt dat de registratieaantallen en de tevredenheid van zowel bezoekers als exposanten. Dat verwacht je niet van zo’n grote organisatie, toch? Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe snel we hier schakelen en hoe graag we iedereen willen helpen.’ 

Ook jouw passie volgen bij Jaarbeurs?

Bekijk onze vacatures op de werkenbij.jaarbeurs.nl

Blogs

Sprekers tijdens Nationaal Waterstofcongres
Blog

Dé congreslocatie van Nederland, ook internationaal

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd op internationaal gebied. En het komende jaar verwachten we weer veel moois te mogen doen. In een eerdere nieuwsbrief kon je al lezen dat de Utrecht Congres Alliantie succes boekt.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie.  Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer
Foodcourt Moments
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn inmiddels omgetoverd tot culinaire hotspots die zorgen voor een verfijnde eetervaring voor alle bezoekers. De eerste reacties van onze bezoekers zijn zeer positief. Het aanbod van onze catering is vernieuwd en internationaler geworden, en dat is ook te proeven bij de Moments-punten.
Lees meer
Audrey 10
Blog

Audrey: "Een on(der)wijs feest vieren!"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Audrey Wilschut werkt al ruim twintig jaar bij Jaarbeurs. Zij is een bevlogen beursmanager voor onder andere de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), het grootste onderwijsevent voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en het primair en voortgezet onderwijs. De NOT vindt komend jaar plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. We stappen in de wereld van Audrey en nemen een kijkje achter de schermen bij de NOT waarbij Audrey alle kneepjes van het onderwijsvak toelicht.
Lees meer
MOTORbeurs
Blog

Jezelf een spiegel voorhouden: hoe Jaarbeurs omgaat met klantfeedback

Bij Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. We doen dat onder andere door klantarena’s te organiseren. Bart de Keijzer, beursmanager bij de FJR-club deed mee en vertelde ons over zijn ervaring als exposant bij MOTORbeurs Utrecht. Wij gingen vervolgens met zijn feedback aan de slag.
Lees meer
Rogier
Blog

Rogier: "Ik ben in hart en nieren digital"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Rogier van de Hoef is sinds november 2023 head of digital bij Jaarbeurs. Hij is verantwoordelijk voor het verbeteren van onze digitale producten zoals de Jaarbeurs app, beurswebsites en registratie- en matchmaking applicaties. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Rogier en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling digital.
Lees meer