Congres Polar

Frankwatching over de meerwaarde van een live-event

Iedereen die iets wil weten op het gebied van marketing, communicatie, sociale media en tech, komt al snel uit op Frankwatching.com. Op het veelzijdige platform worden dagelijks tientallen artikelen, infographics en video’s geplaatst door honderden verschillende experts. Sinds 2013 gaat de organisatie een stapje verder en deelt ze ook haar kennis bij live events. We spreken Alieke Ingerman, productmanager Events, over hun grootste event bij Jaarbeurs.

Congressen organiseren in Jaarbeurs Utrecht

Offline kennisdelen

Een online platform dat ervoor kiest om offline kennis te delen; het lijkt in eerste instantie een onlogische keuze, maar volgens Ingerman heeft het te maken met de beleving. ‘Je kunt online ontzettend veel kennis delen, maar qua beleving kun je net wat meer bereiken met een live-event. Er zijn hele mooie toepassingen als chatten en videobellen, maar elkaar face to face spreken is toch anders.’

'Een live-event zal altijd de manier blijven om écht contact te leggen.'

Congrescentrum Media Plaza: geschikt voor een grote plenaire sessie

Afgelopen februari stroomde congrescentrum Media Plaza van Jaarbeurs vol voor het grootste event van Frankwatching: SocialToday. Het event staat volledig in het teken van sociale media en alles wat daarbij komt kijken. Frankwatching koos bewust voor Media Plaza. Ingerman: ‘We maken meestal gebruik van de Media Plaza of Supernova. De ruimte is afhankelijk van het type event. Supernova leent zich bijvoorbeeld goed voor een event met verschillende partners en stands. Media Plaza heeft op haar beurt weer een grote plenaire zaal (de Polar) waar we veel bezoekers tegelijkertijd kunnen informeren. Dit event had ongeveer 650 bezoekers, we kozen daarom voor Media Plaza.’

Congres Polar

Veelzijdigheid aan informatie

Met verschillende tracks & topics en interessante keynotes konden bezoekers van SocialToday zich laten inspireren door sprekers. De keynotes vonden plaats in de congreszaal Polar en werden door alle bezoekers tegelijkertijd gevolgd. Daarnaast konden bezoekers op de dag zelf kiezen welke expertsessie ze wilden volgen. Ingerman: ‘We hebben een thema, maar het programma is heel divers. Zo hadden we bijvoorbeeld:

  • Expertsessies over zakelijke video’s
  • Influencermarketing
  • Fotograferen met je smartphone
  • De invloed van psychologie op social media.

Het is ons doel dat een bezoeker zelf de volgende dag aan de slag kan gaan.

Tussen de keynotes en de sessies door konden mensen inspiratie opdoen in de foyer. Deze hadden we ingericht in een festivalstijl met allerlei leuke dingen die iets met sociale media te maken hadden. Er was bijvoorbeeld een photobooth waar je een gifje kon maken en het online kon delen. En dat werd massaal gedaan.’

Weten wat de doelgroep wil

Dat de events van Frankwatching een daverend succes zijn, is geen geheim: het event was binnen no time uitverkocht. Mede dankzij de positieve reacties heeft de organisatie besloten om haar eventportfolio uit te breiden van vier naar acht events per jaar. Ingerman: ‘Door de jaren heen hebben we onszelf steeds verder ontwikkeld met live events. Inmiddels is de vraag zo groot en voelen we goed aan waar behoefte aan is. We gaan dus meerdere events organiseren waar we specifieke onderwerpen willen aanpakken.’

Unieke locatie

 

'Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging.

 

Ingerman heeft besloten om al deze events ook bij Jaarbeurs te organiseren. 'Jaarbeurs is een fantastische locatie. Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging. Je kunt bij Jaarbeurs prima parkeren én je zit dicht bij het station. Ook zijn de locaties van Jaarbeurs dusdanig groot dat we met oog op de huidige anderhalvemetersamenleving goede oplossingen kunnen bieden. Ook kunnen we ons programma aanpassen en uitbreiden, want we hebben jarenlange ervaring met virtuele events, bijvoorbeeld webinars. Daarnaast vinden we het contact met Jaarbeurs heel prettig. Je krijgt een eigen contactpersoon die overal van op de hoogte is. Dat schept een band en maakt de samenwerking heel leuk. We houden dus graag onze nieuwe events ook in Jaarbeurs.’

Ook een evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Jaarbeurs heeft verschillende congrescentra beschikbaar met elk een eigen stijl. Of je nu gaat voor de luxe uitstraling in het Beatrix Theater, het moderne gevoel van Supernova of Media Plaza of het klassieke Juliana: Jaarbeurs regelt het voor je.

Cases

Fjuze Microsoft
Case

Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles

Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft...
Lees meer
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs hosten hét groene internationale congres Future Green City

Eind september was Utrecht het kloppende hart van het Future Green City World Congress, dé internationale ontmoetingsplek voor experts op het gebied van duurzame steden. Met meer dan 200 specialisten en 1400 deelnemers vormde dit congres een unieke kans om dieper in te duiken op de steden van morgen...
Lees meer
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs en partners verzorgen Royal Trip to Utrecht

Als je de handen ineenslaat kun je hele toffe dingen organiseren, dat weten we bij Koninklijke Jaarbeurs als geen ander. Tijdens IBTM 2023 verlootte Jaarbeurs, in samenwerking met Utrecht Marketing, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Centraal Museum, KLM en Crowne Plaza...
Lees meer
Scherm Power BI in zaal
Case

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.
Lees meer
Selfie van twee mensen
Case

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’
Lees meer
Padel 1
Case

Jaarbeurs omgetoverd tot indoor padelbaan

Koninklijke Jaarbeurs is deze zomer de hotspot voor de fervente padelliefhebber. Een beurshal is omgetoverd tot indoor padelbaan met zes wedstrijdbanen. Samen met Rekré Sport, Majesty Padel, The HEINEKEN Company en Ondernemersfonds Utrecht is een sportieve droom werkelijkheid geworden. Twee maanden lang kunnen zowel recreatieve als competitieve padelspelers in Utrecht hun hart ophalen en is de stad nog een faciliteit van het populaire padellen rijker. We blikken met de betrokken partijen terug op de totstandkoming van dit unieke initiatief.
Lees meer