Congres Polar

Frankwatching over de meerwaarde van een live-event

Iedereen die iets wil weten op het gebied van marketing, communicatie, sociale media en tech, komt al snel uit op Frankwatching.com. Op het veelzijdige platform worden dagelijks tientallen artikelen, infographics en video’s geplaatst door honderden verschillende experts. Sinds 2013 gaat de organisatie een stapje verder en deelt ze ook haar kennis bij live events. We spreken Alieke Ingerman, productmanager Events, over hun grootste event bij Jaarbeurs.

Congressen organiseren in Jaarbeurs Utrecht

Offline kennisdelen

Een online platform dat ervoor kiest om offline kennis te delen; het lijkt in eerste instantie een onlogische keuze, maar volgens Ingerman heeft het te maken met de beleving. ‘Je kunt online ontzettend veel kennis delen, maar qua beleving kun je net wat meer bereiken met een live-event. Er zijn hele mooie toepassingen als chatten en videobellen, maar elkaar face to face spreken is toch anders.’

'Een live-event zal altijd de manier blijven om écht contact te leggen.'

Congrescentrum Media Plaza: geschikt voor een grote plenaire sessie

Afgelopen februari stroomde congrescentrum Media Plaza van Jaarbeurs vol voor het grootste event van Frankwatching: SocialToday. Het event staat volledig in het teken van sociale media en alles wat daarbij komt kijken. Frankwatching koos bewust voor Media Plaza. Ingerman: ‘We maken meestal gebruik van de Media Plaza of Supernova. De ruimte is afhankelijk van het type event. Supernova leent zich bijvoorbeeld goed voor een event met verschillende partners en stands. Media Plaza heeft op haar beurt weer een grote plenaire zaal (de Polar) waar we veel bezoekers tegelijkertijd kunnen informeren. Dit event had ongeveer 650 bezoekers, we kozen daarom voor Media Plaza.’

Congres Polar

Veelzijdigheid aan informatie

Met verschillende tracks & topics en interessante keynotes konden bezoekers van SocialToday zich laten inspireren door sprekers. De keynotes vonden plaats in de congreszaal Polar en werden door alle bezoekers tegelijkertijd gevolgd. Daarnaast konden bezoekers op de dag zelf kiezen welke expertsessie ze wilden volgen. Ingerman: ‘We hebben een thema, maar het programma is heel divers. Zo hadden we bijvoorbeeld:

  • Expertsessies over zakelijke video’s
  • Influencermarketing
  • Fotograferen met je smartphone
  • De invloed van psychologie op social media.

Het is ons doel dat een bezoeker zelf de volgende dag aan de slag kan gaan.

Tussen de keynotes en de sessies door konden mensen inspiratie opdoen in de foyer. Deze hadden we ingericht in een festivalstijl met allerlei leuke dingen die iets met sociale media te maken hadden. Er was bijvoorbeeld een photobooth waar je een gifje kon maken en het online kon delen. En dat werd massaal gedaan.’

Weten wat de doelgroep wil

Dat de events van Frankwatching een daverend succes zijn, is geen geheim: het event was binnen no time uitverkocht. Mede dankzij de positieve reacties heeft de organisatie besloten om haar eventportfolio uit te breiden van vier naar acht events per jaar. Ingerman: ‘Door de jaren heen hebben we onszelf steeds verder ontwikkeld met live events. Inmiddels is de vraag zo groot en voelen we goed aan waar behoefte aan is. We gaan dus meerdere events organiseren waar we specifieke onderwerpen willen aanpakken.’

Unieke locatie

 

'Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging.

 

Ingerman heeft besloten om al deze events ook bij Jaarbeurs te organiseren. 'Jaarbeurs is een fantastische locatie. Onze bezoekers komen overal vandaan; vanuit Texel, maar ook uit België. Utrecht heeft dan een ideale ligging. Je kunt bij Jaarbeurs prima parkeren én je zit dicht bij het station. Ook zijn de locaties van Jaarbeurs dusdanig groot dat we met oog op de huidige anderhalvemetersamenleving goede oplossingen kunnen bieden. Ook kunnen we ons programma aanpassen en uitbreiden, want we hebben jarenlange ervaring met virtuele events, bijvoorbeeld webinars. Daarnaast vinden we het contact met Jaarbeurs heel prettig. Je krijgt een eigen contactpersoon die overal van op de hoogte is. Dat schept een band en maakt de samenwerking heel leuk. We houden dus graag onze nieuwe events ook in Jaarbeurs.’

Ook een evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Jaarbeurs heeft verschillende congrescentra beschikbaar met elk een eigen stijl. Of je nu gaat voor de luxe uitstraling in het Beatrix Theater, het moderne gevoel van Supernova of Media Plaza of het klassieke Juliana: Jaarbeurs regelt het voor je.

Cases

yves saint laurent ysl product launch event case
Case

Yves Saint Laurent unveils new men's fragrance at Jaarbeurs Supernova convention center

Completely dressed in black, 200 perfumery owners gathered at Royal Jaarbeurs's convention center Supernova. They were invited to immerse themselves in the world of MYSLF; Yves Saint Laurent's new refillable perfume. Jannick Warnier, Project Manager at UC Belgium beams as he talks about the...
Read more
Enactus Wolrd Cup Koninklijke Jaarbeurs
Case

Olympics for young impact makers at Jaarbeurs

In the beautiful Beatrix Theatre, where the stage is normally the place for musical stars to shine, young impact makers from all over the world gathered for the festive opening of the Enactus World Cup conference in October 2023. For three days, 1,500 international students pitched their most impactful sustainability idea to inspiring leaders from business and civil society organizations. The Enactus World Cup is not just any event; it's a platform where young impact makers get to share their ideas and projects with the world and where innovation and passion go hand in hand with a sustainable future.
Read more
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs and Partners Organize the Royal Trip to Utrecht

When you join forces, you can organize truly amazing things—something we at Koninklijke Jaarbeurs know well. During IBTM 2023, Jaarbeurs, in collaboration with Utrecht Marketing, the Netherlands Board of Tourism & Conventions (NBTC), the Centraal Museum, KLM, and Crowne Plaza Utrecht Central Station...
Read more
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs host Future Green City World Congress

At the end of September 2024, Utrecht was the epicentre of the Future Green City World Congress. This event, an international meeting point for experts in sustainable cities, provided over 200 specialists and 1,400 participants with a unique opportunity to delve deeper into the cities of tomorrow.
Read more
Carend palliatieve zorg congres maart 2023 jaarbeurs beatrixtheater
Case

Carend organizes a palliative care conference at Royal Jaarbeurs that's different than usual

It wasn't Inge van Drongelens first time to organize an event. But to organize such a large conference, with almost none other than Carend owner Sander de Hosson, was not what she had expected. Together, we look back and discuss her experiences during the preparation and the day itself: 'We had high expectations and it was a huge success. It gave us such a rush!'
Read more
Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie
Case

Rabobank organises festival for 10,000 employees at Royal Jaarbeurs

Organising a complete event for 10,000 employees in just three weeks may sound impossible, but that is precisely what Rabobank did. To celebrate its 125-year anniversary, the company pulled out all the stops to realise a large-scale event at Royal Jaarbeurs. How did they make this happen in such a short timeframe? “It all boils down to mutual trust,” says Rabobank event manager Hester Wilms.
Read more