Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie

Rabobank organiseert festival voor 10.000 man bij Jaarbeurs

Een compleet evenement voor 10.000 medewerkers organiseren in ongeveer drie weken tijd. Onmogelijk, zou je zeggen. En toch deed Rabobank het. Ter ere van het 125-jarig bestaan werd alles uit de kast getrokken voor een immens groot feest bij Koninklijke Jaarbeurs. Hoe ze dit klaarspeelden in zo’n korte tijd? Eventmanager bij de Rabobank, Hester Wilms onthult: ‘Wederzijds vertrouwen in elkaar.’

‘Twee keer eerder hebben we een medewerkersfestival bij Rabobank georganiseerd. We hebben daarbij een vast concept, wat we samen met ons evenementenbureau HDVP Events uitwerken,’ zegt Hester Wilms, Eventmanager. ‘Het festival vindt plaats op onze eigen campus met acts van onze eigen medewerkers. Ook staan wij zelf achter de bar. Dit jaar wilden we het 125-jarig bestaan vieren met het medewerkersfestival.’ 

Met nog maar een paar weken op de teller, was het festival praktisch in kannen en kruiken. Tot het moment van de kaartverkoop. Paul van Stempvoort, eigenaar van HDVP Events: ‘Binnen een half uur waren alle vierduizend kaarten al uitverkocht! Er was zoveel animo voor, iedereen wilde het 125 -jarig bestaan van Rabobank vieren, we moesten een alternatief bedenken.’
 

Gezamenlijk drang om iets moois neer te zetten

Er werden lijntjes uitgegooid bij Jaarbeurs en wonder boven wonder bleek die datum nog vrij. Vanaf dat moment draaide het kernteam, dat bestond uit Hester, Paul, Jan van den Elshout en meerdere vrijwillige Rabobank collega’s enerzijds en partijen Dutch Matters, Boozed, The Food line-up, AVEX en uiteraard de Jaarbeurs anderzijds, werkdagen van wel 13 uur per dag. En dan nog werd het aanpoten. Maar ondanks de deadline die zwaar op iedereens schouder drukte, twijfelde niemand. Zowel Jaarbeurs als Rabobank, HDVP Events en de overige partijen niet.

Hester: ‘We hadden echt vertrouwen in elkaar. Er is geen tijd om alles te bespreken of ergens lang bij stil te staan. Natuurlijk zijn we ook op het punt gekomen dat we elkaar aankeken en dachten: gaat dit wel lukken? Toch bleef iedereen rustig en had er vertrouwen in.’

Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie

Meedenken

Paul krijgt een glimlach en zegt: ‘Er hing zo’n ontzettende drive in het team om iets vets neer te zetten. En onze contactpersonen bij Jaarbeurs, Jasper en Hidde, pakten zaken super productief op. Zonder hen was het niet gelukt. Zij organiseren zóveel achter de schermen, zonder dat wij er eigenlijk weet van hebben, zodat wij kunnen doen wat we willen.’

Hester blikt terug op de samenwerking met Jaarbeurs: ‘Hun team denkt fijn mee en weet wanneer ze moeten helpen. Zo kreeg ik bijvoorbeeld een huurovereenkomst met juridische begrippen. Jasper nam de tijd en loodste me er perfect doorheen. Op dat soort momenten merk je dat je met een kundig team te maken hebt.’ 

Ultiem gevoel

En dan is het zover na drie weken kei- en keihard werken. Wie op 14 december in de buurt van Jaarbeurs was, kan het niet ontgaan zijn. Paul: ‘Drie kwartier lang liep er een lint van 10.000 mensen van Rabobank naar Jaarbeurs voor het festival. Dat was zo gaaf om te zien!’ 

Op de vraag hoe ze terugkijken op de dag, beginnen ze te stralen. Paul: ‘Het was gekkigheid. Iedereen uit de organisatie was zo trots als een pauw. De sfeer zat er enorm goed in. Hester vult aan: ‘Dit was het echt alleen mogelijk met de juiste mensen. Mensen die precies weten wat ze moeten doen en knopen durven door te hakken.’
 

Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie

Snel schakelen en handelen

Ze doelt daarbij onder andere het enige stressmoment van de avond. Door een storing in het IT-systeem van de leverancier van de lockers, deden ze het niet. Paul voegt toe: ‘Mensen kregen daardoor het kluisje niet open. Maar er was wel een toestroom van 10.000 man. Jaarbeurs constateerde snel het probleem en ging op zoek naar een oplossing.

Ze hebben een strak communicatieschema. Het juiste poppetje heeft een portofoon en er werd vlot gecommuniceerd. Er bleken een paar garderobes niet in gebruik, die konden we inzetten. En overal werd personeel vandaan gehaald om deze te bemannen. Dat zijn een paar roepjes in de porto geweest. Het was een stressmoment, maar hoe dit opgelost werd, was top.’ 
 

Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie

Wederzijds vertrouwen

Paul en Hester kijken enthousiast terug op het festival. Hester: ‘Het was fantastisch om dit te doen. Ik organiseer al 20 jaar evenementen, maar dit was echt by far de grootste. En op de lockers na, ging alles goed. Dat kwam echt door wederzijds vertrouwen in elkaar. Het laat me echt beseffen: als je vertrouwen hebt dat het goed komt, waarom doen we dan soms 2 jaar over het ontwikkelen van een product, terwijl we zoiets groots in drie weken tijd kunnen?’
 

Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie

Facts & Figures

Aantal bezoekers/deelnemers: 10.000 
Bezoekers/deelnemers komen uit: heel Nederland 
Gebruikte locatie + sessiezalen: Hal 7,8,9 en 10
Doel van de bijeenkomst: 125-jarig bestaan vieren 
Bijzonder element: binnen 3 weken georganiseerd 

Jannemarije Spruitenburg

Ook een groot evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Account- en eventmanager Jannemarije

Heb jij een gaaf idee voor een evenement of beurs? Wij hebben de ruimte, kennis en passie voor jouw evenement. Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden in onze evenementenlocatie in Utrecht.

eec@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 5023 

Cases

Fjuze Microsoft
Case

Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles

Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft...
Lees meer
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs hosten hét groene internationale congres Future Green City

Eind september was Utrecht het kloppende hart van het Future Green City World Congress, dé internationale ontmoetingsplek voor experts op het gebied van duurzame steden. Met meer dan 200 specialisten en 1400 deelnemers vormde dit congres een unieke kans om dieper in te duiken op de steden van morgen...
Lees meer
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs en partners verzorgen Royal Trip to Utrecht

Als je de handen ineenslaat kun je hele toffe dingen organiseren, dat weten we bij Koninklijke Jaarbeurs als geen ander. Tijdens IBTM 2023 verlootte Jaarbeurs, in samenwerking met Utrecht Marketing, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Centraal Museum, KLM en Crowne Plaza...
Lees meer
Scherm Power BI in zaal
Case

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.
Lees meer
Selfie van twee mensen
Case

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’
Lees meer
Padel 1
Case

Jaarbeurs omgetoverd tot indoor padelbaan

Koninklijke Jaarbeurs is deze zomer de hotspot voor de fervente padelliefhebber. Een beurshal is omgetoverd tot indoor padelbaan met zes wedstrijdbanen. Samen met Rekré Sport, Majesty Padel, The HEINEKEN Company en Ondernemersfonds Utrecht is een sportieve droom werkelijkheid geworden. Twee maanden lang kunnen zowel recreatieve als competitieve padelspelers in Utrecht hun hart ophalen en is de stad nog een faciliteit van het populaire padellen rijker. We blikken met de betrokken partijen terug op de totstandkoming van dit unieke initiatief.
Lees meer