2

ROC Midden Nederland zet medewerkers in het zonnetje in het Beatrix Theater

Dat er een hoge werkdruk binnen het onderwijs is, is geen geheim. Reden genoeg voor ROC Midden Nederland om haar medewerkers een hart onder de riem te steken en hen een fijne dag te bezorgen. Met als doel: de energie en positiviteit van medewerkers een boost geven en het trotsgevoel op je werk en organisatie te stimuleren. Eind januari kwamen 1300 medewerkers samen in het Beatrix Theater van Jaarbeurs. Het ROCMN Bruist Festival stond geheel in het teken van ontwikkelen, ontmoeten en ontspannen. 5 vragen aan Lous Fijan, HRD Adviseur Organisatiesucces van ROC Midden Nederland en Bloeme van Kessel, Senior Eventmanager bij D&B eventmarketing. 
 

Wat was het doel van het festival? 

Lous: ‘Het thema was De makers van de samenleving. Tijdens het festival hebben wij onze nieuwe positionering gelanceerd wat de “makers van de samenleving is”. We hebben met elkaar stil gestaan en beleefd hoe belangrijk ons werk is en wat voor waardevolle impact wij mogen leveren aan de samenleving met het opleiden van studenten en werkenden. Normaal organiseren we 2 keer per jaar leerdagen voor onze medewerkers, dat wilden we nu in een ander format gieten. Onze organisatie bestaat uit meerdere locaties, maar we zijn allemaal ROC Midden Nederland. Dat wilden we uitstralen. Er is een hoge werkdruk in het onderwijs, en het welzijn van onze medewerkers vinden we belangrijk. Deze dag is een cadeautje van ons, aan hen.’
 

Wat waren de eisen voor de locatie? 

Bloeme: ‘ROC MN ligt in het hart van ons land. We zochten daarom een locatie die goed bereikbaar is en ruimte kan bieden aan minimaal 1200 mensen. Maar bovenal: het moest cachet hebben. Al snel kwamen we uit bij het Beatrix Theater van Jaarbeurs. Er is geen elke plek in Nederland die zo goed bereikbaar is als Jaarbeurs. En de foyer en theater hebben precies de ambiance die we zochten.’
 

Wat kan je vertellen over het programma? 

Lous: ‘Onze medewerkers konden zelf kiezen of ze ontspanning of inhoud wilden deze dag, of een combinatie daarvan. Het ontspannende onderdeel was bijvoorbeeld stoelmassage, nagels laten lakken of meedoen met een silent disco. Om kennis te verbreden waren er verschillende workshops waar we inhoudelijk dieper ingingen op specifieke thema’s. We zijn gestart en geëindigd met een plenair onderdeel, wat echt voor verbinding zorgde. Onze voorzitter van het College van Bestuur, Johan Spronk, had een ongelooflijk mooi verhaal over hoe belangrijk het werk is dat we hier doen. We zijn allemaal makers van de samenleving. Dat droeg bij aan het trotse gevoel en de energieboost. Tussendoor konden mensen kiezen voor workshops of elkaar ontmoeten in de lounge om even gezellig bij te praten. Het was een hele relaxte setting.

ROC Midden Nederland event bij Jaarbeurs

Hoe beviel de samenwerking met Jaarbeurs? 

Bloeme: ‘Heel goed! Als eventmanager kom ik bij veel verschillende locaties, dus ik heb veel vergelijkingsmateriaal. In onze branche zien we veel ‘hospitality vriendelijkheid’ – dat is een kunstje. Maar Jaarbeurs is oprecht geïnteresseerd en vriendelijk. Onze contactpersoon Kelly was super betrokken. Ze vroeg door waarom we bepaalde keuzes maakten en dacht mee om het event nog beter te maken. Ook op de dag zelf was iedereen bereid om snel te schakelen waar nodig. We hadden bijvoorbeeld het balkon niet afgenomen, maar het lukte niet snel genoeg om iedereen de zaal in te krijgen. De eventmanager dacht actief mee en gooide het balkon toch open, waardoor we op tijd met de plenaire sessie konden beginnen. Het zijn dat soort (kleine) dingen die een samenwerking fijn maken.’
 

Hoe kijken jullie en de medewerkers terug op het festival? 

Lous: ‘Het was enorm geslaagd. Het hele Beatrix Theater zat vol. Ik weet nog dat we tijdens de inschrijvingen vanaf de Constantijn foyer keken naar de mensenmassa, en dachten: wauw, dit is echt zó gaaf, we hebben het gewoon geflikt. Op papier kan iets fantastisch zijn, maar het is de vraag of de werkelijkheid dat ook evenaart. De reacties waren erg positief, en dat terwijl onderwijspersoneel heel kritisch is. Het festival kreeg gemiddeld een 7.7 en de locatie een 7.8!  Voor ons is dat harstikke goed. Zo goed, dat we alweer bezig zijn met het plannen van een nieuwe ROCMN Bruist Festival. Het hoe, wat en waar weten we nog niet precies, maar gebaseerd op de samenwerking zouden we het zo weer in Jaarbeurs doen.’

ROC Midden Nederland event bij Jaarbeurs
ROC Midden Nederland event bij Jaarbeurs
ROC Midden Nederland event bij Jaarbeurs
Kelly van der Velden

Ook een event organiseren in het Beatrix Theater?

Accountmanager Kelly

Meer weten over het Beatrix Theater of onze andere congreszalen? Neem contact met mij op voor alle mogelijkheden. 

events@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 58 81

Cases

Fjuze Microsoft
Case

Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles

Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft...
Lees meer
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs hosten hét groene internationale congres Future Green City

Eind september was Utrecht het kloppende hart van het Future Green City World Congress, dé internationale ontmoetingsplek voor experts op het gebied van duurzame steden. Met meer dan 200 specialisten en 1400 deelnemers vormde dit congres een unieke kans om dieper in te duiken op de steden van morgen...
Lees meer
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs en partners verzorgen Royal Trip to Utrecht

Als je de handen ineenslaat kun je hele toffe dingen organiseren, dat weten we bij Koninklijke Jaarbeurs als geen ander. Tijdens IBTM 2023 verlootte Jaarbeurs, in samenwerking met Utrecht Marketing, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Centraal Museum, KLM en Crowne Plaza...
Lees meer
Scherm Power BI in zaal
Case

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.
Lees meer
Selfie van twee mensen
Case

MVO Nederland organiseert groot zakelijk duurzaamheidsfestival bij Jaarbeurs

Als je hét grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van het jaar organiseert, dan vraagt dat uiteraard om een duurzame locatie. Daarom wilde MVO Nederland de Dag voor DoenDenkers opnieuw bij Koninklijke Jaarbeurs organiseren. Een terugblik met Manager Communicatie & Public Affairs van MVO Nederland, Marije Perdon, over de organisatie van dit groene evenement: ‘We kregen bij Jaarbeurs echt de ruimte om te programmeren wat we wilden.’
Lees meer
Padel 1
Case

Jaarbeurs omgetoverd tot indoor padelbaan

Koninklijke Jaarbeurs is deze zomer de hotspot voor de fervente padelliefhebber. Een beurshal is omgetoverd tot indoor padelbaan met zes wedstrijdbanen. Samen met Rekré Sport, Majesty Padel, The HEINEKEN Company en Ondernemersfonds Utrecht is een sportieve droom werkelijkheid geworden. Twee maanden lang kunnen zowel recreatieve als competitieve padelspelers in Utrecht hun hart ophalen en is de stad nog een faciliteit van het populaire padellen rijker. We blikken met de betrokken partijen terug op de totstandkoming van dit unieke initiatief.
Lees meer