Koninklijke Jaarbeurs Utrecht heeft de internationale Digital Innovation Award 2022 gewonnen voor de lancering van de zogeheten Jaarbeurs Live app. Aletta Kok, Chief Marketing & Digital Officer Jaarbeurs: “Met 11 beurshallen is het voor bezoekers vaak eindeloos zoeken waar ze naartoe moeten. Dit is vanaf nu verleden tijd. Met onze nieuwe app bieden we bezoekers een digitale plattegrond en navigeren we ze nauwkeurig door onze beurshallen. Zo halen ze veel meer uit hun bezoek aan onze beurzen en events. Ook bundelen we via de app informatie over ticketing, parkeren en crowd control.” Jaarbeurs ontvangt de prijs door de wereldwijde associatie van evenementenlocaties en -organisatoren, UFI.Live app voor beurzen en events laat je beter ‘indoor navigeren’
Aletta Kok, Chief Marketing & Digital Officer van Jaarbeurs is enorm blij met de award: “Met deze digitale oplossing bieden we een betere customer journey. We vinden het allemaal heel normaal dat we buiten kunnen navigeren, maar waarom zou dit binnen niet mogelijk zijn? Met deze gedachte speelden we al geruime tijd en daarom hebben we deze indoor navigatie app ontwikkeld. De app biedt tal van voordelen zowel voor bezoekers als exposanten. Zo krijgen bezoekers de mogelijkheid zich thuis al voor te bereiden op hun beursbezoek en kunnen hun persoonlijk programma samenstellen. Tijdens het bezoek kunnen ze via de app makkelijk indoor navigeren en zien ze waar het druk is. Exposanten kunnen in de app advertenties plaatsen en door de interactieve plattegrond in de app zijn ze goed vindbaar. Met deze oplossing besparen we op jaarbasis meer dan 300.000 papieren plattegronden.”
Bezoekers en exposanten beter voorbereid op pad
Jeroen van Hooff, CEO Jaarbeurs: “Met de Jaarbeurs Live app halen bezoekers op een slimme manier veel meer uit hun bezoek en biedt het exposanten interessante commerciële mogelijkheden. Ik ben trots dat we opnieuw zo’n mooie internationale award hebben gewonnen. Eerder dit jaar wonnen we de UFI Sustainability Award voor de innovatieve manier waarop Jaarbeurs haar voedselafval weet te verminderen en het vegetarische horeca-aanbod. Zo zetten we continu stappen om invulling te geven aan de ambitie om in 2030 de meeste slimme en duurzame evenementenlocatie en -organisator van Europa te worden.” Naast de Live App heeft Jaarbeurs afgelopen jaar onder andere een innovatieve opnamestudio geopend voor de opname van webinars, talkshows en podcasts. Daarnaast biedt Jaarbeurs community- en netwerkplatforms aan waarbij het voor zowel bezoekers als exposanten mogelijk is om 365 dagen per jaar met elkaar te communiceren.
Digitale innovatieprijs met focus op terugkeer live evenementen
De jury van de UFI Digital Innovation Award selecteerde Jaarbeurs voor de ontwikkeling van de gehele digitale oplossing. Voor UFI lag dit jaar de focus op digitale innovatie die de terugkeer van live events ondersteunt. Van de ruim 30 inzendingen wereldwijd zijn er drie finalisten geselecteerd om afgelopen maandag naar Parijs Porte de Versailles te komen om hun inzendingen live te presenteren. De andere finalisten waren Messe München (Duitsland) die een gestandaardiseerde API presenteerde en Expoplatform (Verenigd Koninkrijk) met een 365 community platform