Te midden van de jaarlijkse LEGO-manifestatie in Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht, vertalen Corine Dijkhuizen en Bernard Sluis de dieperliggende symboliek van dit evenement naar hun eigen wereld van projectbouw. Net als bij het bouwen met LEGO vereisen complexe projecten een grondige voorbereiding, duidelijke richtlijnen en naadloze samenwerking. “Het feitelijke bouwproces is vaak slechts een derde van de totale inspanning”, vertelt Bernard van het projectmanagementbureau Plan B. Corine, verantwoordelijk voor de faciliteiten en operations binnen Jaarbeurs, vult aan: “Het denkwerk vooraf en de continuïteit in samenwerking zijn de bouwstenen voor een succesvol project”. Samen bespreken ze het geslaagde partnerschap tot nu toe en richten ze hun blik op de toekomst.
In gesprek met Corine Dijkhuizen, Head of Facility & Event Services Koninklijke Jaarbeurs Utrecht & Bernard Sluis, medeoprichter projectmanagementbureau Plan B.
Sinds jaar en dag werken Plan B en Koninklijke Jaarbeurs nauw samen aan interne bouwkundige en installatietechnische vraagstukken. De dynamische omgeving van het evenementencomlex kenmerkt zich door voortdurende verandering. Corine vertelt: “Wat onze business zo boeiend maakt, is dat we dagelijks nieuwe bezoekers en klanten verwelkomen. We hebben altijd te maken met mensen die betalen voor hun ervaring. Dat betekent dat ons facilitaire team continu topprestaties moet leveren, of het nu gaat om de drukte rond evenementen zoals deze week met LEGO World of om onderhoud in rustigere periodes. Het is cruciaal dat onze klanten hier geen hinder van ondervinden”.
Bij Jaarbeurs hechten ze dan ook enorm veel waarde aan sterke partners die ‘hun business’ begrijpen en naadloos aansluiten bij hun behoeften. Corine legt uit: “In Plan B hebben we zo’n partner gevonden. Met elk voorstel dat ze doen, is ‘de impact op de bedrijfsvoering’ het belangrijkste criterium in de besluitvorming”. Bernard vervolgt: “Jaarbeurs staat bekend om hun strak georganiseerde beurzen en evenementen, waarachter een heel proces van procedures schuilgaat dat vaak onopgemerkt blijft. Mensen zien alleen het eindresultaat, wat precies de bedoeling is. Zo werkt het ook bij de bouwkundige en installatietechnische opgaven binnen Jaarbeurs: zelfs dan draait alles om de klant. Daarom zetten wij alles in het teken van ongestoorde exploitatie”. Plan B richt de projectorganisatie zo in, dat zij de belangen van de opdrachtgever vertegenwoordigen. Bernard: “‘Gevoeligheid voor de operatie’, noemen wij dat. Bij Jaarbeurs ligt de focus dus op de bezoekerservaring en het minimaliseren van overlast. Bij andere opdrachtgevers kunnen snelheid of kosten daarentegen weer doorslaggevend zijn”.
Waar techniek en psychologie samenkomen
Het succesvol voltooien van bouwprojecten is sterk afhankelijk van effectief management van menselijk gedrag. Ook die overtuiging delen Bernard en Corine. Bernard benadrukt: “Natuurlijk is technische expertise van essentieel belang, maar onze voornaamste focus ligt op het menselijke aspect. Hoe breng je alle betrokkenen in complexe bouwprojecten, met talloze stakeholders en emotionele betrokkenheid, op één lijn? Hoe ga je om met spannende situaties, met onderlinge wrijving? En hoe tackle je de uitdagingen van een dynamische omgeving, zoals die van Jaarbeurs? Het zijn deze vraagstukken waarop wij ons concentreren”.