Trading Card Games Jaarbeurs

Waarom Jaarbeurs is uitgegroeid tot dé hotspot voor Trading Card Games

Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want wie Utrecht zegt, zegt Jaarbeurs. En andersom. Tegenwoordig hebben ze nog een gemene deler, want samen hebben ze zich ontpopt tot een mekka voor liefhebbers van Trading Card Games (TCG). Vanuit alle hoeken van de wereld komen TCG-fans naar Jaarbeurs om kaartspellen van onder andere One Piece, Pokémon, Magic the Gathering en Yu-Gi-Oh! te spelen. 


‘Door de jaren heen hebben we een naam opgebouwd in de wereld van Trading Card Games,’ zegt Mathijs de Vries, accountmanager bij Jaarbeurs. ‘Er zijn verschillende merken, bijvoorbeeld Pokémon, Yu-Gi-Oh! en One Piece die achter elkaar bij ons een event hebben georganiseerd. Elke organisator die in opdracht van een groot merk een toernooi verzorgt in Nederland, komt nu eigenlijk automatisch bij Utrecht en Jaarbeurs uit.’ 

Trading Card Games Jaarbeurs

Elkaar goed aanvoelen

Dat Jaarbeurs zo goed aangeschreven staat als evenementenlocatie voor Trading Card games, heeft volgens Mathijs meerdere redenen. Om te beginnen de goede reputatie. Jaren geleden klopte Tournament Center (nu genaamd Fanfinity Agency), een beursorganisator voor uitgeverijen, aan bij Jaarbeurs om een TCG-event te organiseren. Inmiddels kennen de twee partijen elkaar door en door. Mathijs: ‘We werken al zo lang samen, we weten wat zij nodig hebben. Onze eventmanagers weten hoe hun plattegrond eruitziet, wat de meest optimale routing is en welke facilitaire diensten we wel en niet moeten aanbieden. Daarnaast kunnen we goed inschatten wat er binnen hun budget past, zonder dat ze het budget met ons gedeeld hadden. Onze kennis van de inhoud van het toernooi, maakt dat wij goede locatie zijn voor deze branche.’

“We keren altijd opnieuw met plezier terug naar Jaarbeurs”
- Fanfinity Agency

Actief meedenken voor een succesvol event

Mathijs gaat verder: ‘In het geval van Fanfinity Agency dragen wij veel zelf ideeën aan, zodat zij minder hoeven te doen. We zetten daarbij graag een stap extra door goed mee te denken op voorhand.’ Wouter Maenhout, CEO bij Fanfinity Agency beaamt dat en zegt: ‘We keren altijd opnieuw met plezier terug naar de Jaarbeurs. De vlotte communicatie met het team, en de manier waarop ze altijd actief mee naar oplossingen zoeken, maken dat zowel wij als onze klanten steeds tevreden terugkijken naar de events die we hier samen tot leven brengen. Van stilte en concentratie bij onze tabletop spellen tot fast-paced online games, alles is hier mogelijk."

 

“Door onze kennis van de branche kunnen we organisatoren van TCG-events goed helpen”

Trading Card Games Jaarbeurs

Kennis van zaken

Dat Jaarbeurs kennis over de markt heeft, is ook bij andere organisatoren niet onopgemerkt gebleven. Steeds meer organisatoren melden dat ze de locatie hebben aangedragen bij hun opdrachtgever. En dat is niet gek volgens Mathijs. ‘Het is voor een organisator fijn dat wij op de hoogte zijn van de opzet van toernooien. Want als je het toernooi van Pokémon en Yu-Gi-Oh! kent, dan ken je eigenlijk ook de andere opzetten. We hebben een brede kennis over de verschillende toernooien die gespeeld worden, die kunnen we inzetten bij andere evenementen. We kunnen daardoor organisatoren van andere TCG-events helpen om succesvol een event te organiseren.’ 

Schaalbaarheid voor elk toernooi

Ook blijkt de schaalbaarheid van de ruimtes van Jaarbeurs een groot pluspunt bij organisatoren. Mathijs: ‘Niet elk toernooi heeft dezelfde aantal vierkante meters nodig. Bij Jaarbeurs hebben we een grote verscheidenheid in hallen en groottes, waardoor we goed kunnen inspelen op de wens van de klant. De een heeft 6000 vierkante meter nodig, de ander 12.000. En daar kunnen we in voorzien.’ 

Trading Card Games Jaarbeurs

Fijne stad om te bezoeken

Tot slot noemt Mathijs de stad zelf als reden waarom liefhebbers van TCG graag naar het midden van ons land komen. Zo zegt hij: ‘Utrecht is een fijne stad om te verblijven als je vanuit het buitenland naar een TCG komt. Het is betaalbaarder dan Amsterdam en er zijn goede hotels en kleinschalige horeca. En dat allemaal in kleine straal van Jaarbeurs. Dat maakt het onder de spelers een populaire stad. Daarnaast is het goed bereikbaar, want het is maar 35 minuten vanaf Schiphol. Utrecht is eigenlijk een groot dorp, dat maakt het interessant om het voor en paar dagen te bezoeken.’

Mathijs

Ook een groot evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Account- en eventmanager Mathijs

Heb jij een gaaf idee voor een evenement of beurs? Wij hebben de ruimte, kennis en passie voor jouw evenement. Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden in onze evenementenlocatie in Utrecht.

eec@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 5023