Nicola 2

Nicola: "Nieuwe culturen maken mij nieuwsgierig"

Koninklijke Jaarbeurs: de bevlogen, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicola Alliney (26), geboren en getogen in Italië, werkt als sales- en accountmanager in het internationale Jaarbeurs team dat onder andere vakbeurzen organiseert in Thailand, Vietnam, Indonesië, de Verenigde Arabische Emiraten en Rwanda. Nieuwe mensen en culturen leren kennen, daar krijgt hij energie van. Hoe is het eigenlijk om als Italiaan bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Nicola en ontdekken samen verschillende smaken en culturen bij Jaarbeurs.  

Nicola is geboren en getogen tussen twee van de oudste en mooiste steden van Italië, Rome en Verona. Al op jonge leeftijd ontwikkelde hij een liefde voor reizen en het ontdekken van nieuwe culturen. De afgelopen jaren heeft Nicola veel gereisd en in verschillende landen gewoond, waaronder Italië, Spanje, België, Duitsland en nu al vier jaar in Nederland. In de tussentijd voltooide hij een bachelor in voedingswetenschappen en -technologie aan de Universiteit van Padua en een master in aquacultuur aan de Wageningen Universiteit. Inmiddels werkt hij bijna anderhalf jaar in het internationale Jaarbeursteam dat zich bezighoudt met agrifood. “We organiseren evenementen over landbouw op verschillende plekken verspreid over de wereld, van Thailand tot het Midden-Oosten, Afrika en ook in ons geliefde Utrecht.”
 

“Culturele diversiteit op de werkvloer is een hot topic voor mij”

Een mix van cultuur, diversiteit en evenementen in één baan
Nicola werkt in de sales voor verschillende evenementen binnen de agrarische sector. “Sommige evenementen gaan over digitalisering, anderen over aqaucultuur of agrifood in het algemeen. Continu ben ik in contact met klanten en breng ik op maat gemaakt advies uit. Ik vind dat heerlijk uitdagend!” Nicola werkt veel samen met Nederlandse collega’s. Hij vindt de directheid van zijn collega’s heel fijn samenwerken. “Ik ben zelf ook direct. Zo weten mijn klanten precies wat ze aan mij hebben en op die manier kan ik een perfect evenement neerzetten.” Een grote cultuurschok voor Nicola was wel dat iedereen zo planmatig is in Nederland. "Nederlanders plannen veel van tevoren en zijn heel punctueel. In Italië was ik gewend aan lange lunches en een ontspannen benadering van tijd. Maar ik moest ontzettend wennen aan de strakke schema’s van mijn Nederlandse collega’s. Inmiddels ligt deze structuur me wel." Nicola ziet werken in een andere cultuur als een kans om te groeien en nieuwe manieren van werken te omarmen. Zijn rol bij Jaarbeurs stelt hem in staat om zijn passie voor cultuur, diversiteit en evenementen te combineren, waardoor hij elke dag met een glimlach naar zijn werk gaat.

“Nieuwe culturen maken mij nieuwsgierig”

Nicola loopt door zijn Italiaanse achtergrond soms ook tegen dingen aan. “Het is niet alleen het platte landschap waar ik aan moest wennen, als ik één ding uit Italië naar Nederland kon brengen, is dat het weer. Het maakt zo'n verschil in termen van stemming en hoe mensen functioneren.” Enthousiast is hij over de allereerste ‘Jaarbeurs diversiteitsweek’ die onlangs werd georganiseerd. Een week vol activiteiten en inspiratie om bewust stil te staan bij het feit dat we allemaal verschillende achtergronden en culturen hebben. “Ik vind dit zo’n gaaf initiatief!”. 

Diversiteit op de werkvloer: proeven, ruiken en zien 
Jaarbeurs vindt het belangrijk dat medewerkers verder kijken dan hun eigen vakgebied, verschillen waarderen en inclusief en divers te zijn. Samen met ruim honderd collega’s liet Nicola zich tijdens de diversiteitsweek inspireren door House of Inclusion met tips over hoe je een werkplek inclusiever maakt. “Ik kreeg praktische tips die specifiek gericht zijn op onze bedrijfscultuur. Zo leren we over en weer van elkaars culturen en maken we stappen naar een inclusievere Jaarbeurs. Ik ben echt blij dat mijn werkgever hier veel aandacht aan besteed. In een steeds veranderende wereld is culturele diversiteit en inclusie belangrijker dan ooit.” Met een twinkeling in zijn ogen vervolgt hij: “Ik zou mijn collega’s nog wel eens mee willen nemen op een culinaire Italiaanse reis. Dan kan ik mijn collega’s Italiaans eten laten proeven, ruiken en zien. Zo neem ik hen mee in mijn belevingswereld. Eten is een groot deel van de Italiaanse cultuur.”

Nicola’s passie voor cultuur en diversiteit komt perfect tot uiting in zijn werk. Hij geniet ervan om met collega's van over de hele wereld samen te werken en gelooft dat deze diverse perspectieven leiden tot meer creatieve en innovatieve oplossingen. “Door open te staan voor en te leren van anderen, word je niet alleen een betere professional, maar ook een leukere collega.”