Utrecht, 14 januari 2025 – De drukbezochte 54ste editie van Vakantiebeurs toonde de afgelopen vijf dagen aan dat Nederlanders nóg reislustiger zijn dan voorheen. Koninklijke Jaarbeurs, al meer dan vijftig jaar organisator van Vakantiebeurs en expert in het organiseren van evenementen voor de reisbranche, kijkt met veel enthousiasme terug op de afgelopen editie. Samen met meer dan 900 exposanten heeft de organisatie ruim 71.000 bezoekers geïnspireerd met reisinformatie. Veel exposanten hebben zich al aangemeld voor het vernieuwde Vakantiebeurs 2026 waarbij Jaarbeurs inspeelt op de veranderende reismarkt.
Bezoekers meer op ontdekking: vraag naar specialistische reizen neemt toe
Voor reisuitgever Harald Kolkman van Meridian Travel was Vakantiebeurs opnieuw een daverend succes. “We merkten dat er een enorme vraag was naar informatie over specifieke bestemmingen. De Vakantiebeurs is voor ons dé plek om de consument kennis te laten maken met onze uitgaves.” Ook Sawadee reizen kijkt met veel enthousiasme terug op de afgelopen editie. Manon van Dijk: “De bezoekers die we ontmoetten zijn niet alleen reislustig, maar hebben ook een duidelijk beeld van wat ze zoeken: bijzondere reizen waarin ervaring centraal staat. Dit jaar zagen we een sterke interesse vanuit bezoekers in authentieke, duurzame ervaringen waarbij reizigers de cultuur en natuur écht leren kennen. Daarnaast merkten we dat mensen langer op de beurs aanwezig bleven en meer tijd namen voor persoonlijke gesprekken.” Exposant Sunny Cars merkt dat Nederlanders meer op ontdekking willen. “We ontvingen enthousiaste bezoekers die zin hebben om te reizen. Waar er vorig jaar nog veel Europa op de beurs geboekt werd, wilde de bezoeker dit jaar meer ontdekken. Bestemmingen als Amerika, Japan en Costa Rica waren deze dagen erg populair”, aldus Manon Prins.
Vakantiebeurs vernieuwt: Jaarbeurs speelt in op veranderende reismarkt
Jaarbeurs presenteerde afgelopen week haar nieuwe concept voor Vakantiebeurs 2026 waarin een duidelijke scheiding wordt gemaakt tussen enerzijds de reisprofessionals en anderzijds de bezoekers. Voor reisprofessionals presenteert Vakantiebeurs de Travel Trade Days om kennis en expertise uit te wisselen, nieuwe trends en technologieën te ontdekken en samenwerkingen aan te gaan om duurzame groei in de reissector te realiseren. De Travel Trade Days bestaan uit vier themagebieden: Travel & Tech, Travel & Destination, Travel & Sustainability en Travel & Business. Marleen Rompen, beursmanager: "Met deze thema's spelen we in op de veranderende wensen en behoeften van reisprofessionals ten aanzien van een toekomstbestendige reisbranche. Ik ben trots dat we na een drukbezochte eerste editie van het vakevent 'Travel & Tech', met een focus op digitalisering in de reisbranche, nu een nog grotere slag gaan maken en ons ook gaan focussen op de drie andere actuele thema's in de reisbranche."
Voor bezoekers zet de organisatie vol in op een complete wereldreis vol beleving, inspiratie en avontuur op één locatie. Marleen Rompen: "Reizigers zijn in toenemende mate op zoek naar betekenisvolle manieren om de wereld te ontdekken. Persoonlijke, duurzame en unieke ervaringen staan centraal in de keuze voor een volgende reis. Op Vakantiebeurs willen we daarom onze bezoekers authentieke ervaringen bieden en de nieuwste reisinformatie zodat men zich optimaal kan voorbereiden op de volgende bestemming." Onder andere het Spaans Verkeersbureau, Turks Verkeersbureau, Sloveens Verkeersbureau, Captain Cruise en 17 Afrikaanse reisspecialisten hebben al getekend voor de volgende editie.
Vakantiebeurs 2026 vindt plaats van donderdag 8 tot en met zondag 11 januari. De Vakantiebeurs Travel Trade Days vinden plaats op woensdag 7 en donderdag 8 januari in Koninklijke Jaarbeurs.