gameforce

Tienduizenden gamers reizen af naar ultieme beleving in Jaarbeurs

Adventure games, Role-playing, Real-time strategy, bordspellen, racing...en dat allemaal op één locatie. Het was alles waar menig gamer op had gewacht. In België is het al jaren hét event voor de gamingindustrie en nu kwam de grootste gamebeurs van de Benelux naar Nederland. Koninklijke Jaarbeurs opende haar deuren om de gamingcultuur te vieren. En hoe! De eerste editie van GameForce in Nederland was een gigantisch succes. We stelden vijf vragen aan de Product Manager van GameForce, Robi Janssen.  

1. Wat is GameForce? 

‘GameForce is een gamingbeurs waarin de gamecultuur centraal staat. Die is ontzettend breed, want iedereen is een gamer. Alles wat maar iets met gaming te maken heeft, hoort bij onze cultuur. Denk aan hardware, merchandise, cosplay, VR, AR en de nieuwste technologieën om mensen te prikkelen. GameForce is voor iedereen die weleens een spelletje speelt, variërend van op de computer, telefoon of een (fantasie)bordspel zoals Dungeons & Dragons. Iedereen is thuis binnen GameForce, welke niche je ook het leukste vindt. Daarnaast vinden we het als beurs belangrijk dat er op elke stand interactie is. Mensen moeten geprikkeld worden om ergens aan deel te nemen, om die meerwaarde van het beursbezoek te kunnen benadrukken. We denken ook vaak mee met de exposanten en zoeken naar de beste match tussen hen en het publiek. Zo kunnen we de exposanten ook helpen om uit elkaars vaarwater te blijven en de bezoekers helpen om voortdurend nieuwe zaken te ervaren.’  

2. De eerste keer van GameForce in Nederland. Hoe ging de locatieselectie en waarom kozen jullie voor Jaarbeurs? 

‘Dit is een hele bewuste keuze geweest. Ten eerste de locatie: die moest centraal liggen en makkelijk te bereiken zijn. Jaarbeurs ligt letterlijk áán het centraal station en bovendien ligt Utrecht ook nog mooi in het hartje van Nederland. Wetende dat er ook nog eens verschillende gaming-minded zaken te beleven vallen in Utrecht (denk aan het hoofdkantoor van top-esportsorganisatie Team Liquid of de geweldige opleiding van de HKU én de drive bij ’t gemeentebestuur) was het uiteindelijk een makkelijke keuze. Wij willen als beurs dan ook graag bijdragen aan wat Utrecht wil bewerkstelligen.’ 

3. Had je een doelstelling qua bezoekers?

‘Uiteraard hadden we een bepaald doel voor ogen, maar het was wel een spannende periode. Het was de eerste keer in Nederland, corona was toch nog een dingetje en de economische situatie (energieprijzen, etc) hielp ook niet echt. Toch hebben we een meer dan geslaagde editie gehad. Ons doel was minimaal 10.000 bezoekers en we hebben toch de kaap van 12.000 weten te overschrijden. We hebben kunnen laten zien wat GameForce betekent en wat er allemaal te doen was, dus terugkijkend is het voor ons een fantastische editie gebleken.’ 

gameforce 3

4. Hoe heb je werken met Jaarbeurs ervaren?  

‘Heel positief. De communicatie liep bijzonder vlot en professioneel. Even (last-minute) langskomen om designs te bekijken, zaken op te meten, het was allemaal geen enkel probleem en werd meteen geregeld. Dat een eventlocatie zelf ook meedenkt, suggesties doet en oprecht interesse vertoont in wat je probeert te creëren was prachtig om mee te maken. We kwamen ze zelfs vaker tegen in de hal zelf dan op kantoor, als dat niet alles al zegt!’  

5. En... komen jullie terug?  

‘Uiteraard! De specifieke datum is nog even geheim, maar in oktober komt GameForce weer naar Nederland. Weer in Jaarbeurs én uitgebreider. We gaan sowieso van 1 naar (minimaal) 2 zalen. Niet alleen wij, maar ook onze standhouders waren erg te spreken over de locatie. We hoorden niet enkel vele positieve geluiden over onze aanpak, ook Jaarbeurs heeft een goede beurt gemaakt. We hebben vernomen dat ze zelf ook zijn gaan praten met standhouders, hun mening hebben gevraagd en of er nog zaken beter konden. Ik denk dat zowel Jaarbeurs als wij hebben kunnen tonen dat de beurs voor gastvrijheid staat en dat we allemaal samen aan een mooi verhaal werken. Dat is iets wat de toekomst enkel maar ten goede komt, zowel voor ons, als Jaarbeurs, als de bezoekers en de exposanten.’  

Meer business-cases lezen?

HKU
Case

Van fysieke HKU-dag naar online spektakel: hoe doe je dat? Jaarbeurs schiet te hulp.

Wederzijdse waardering en een flexibele instelling. Dat is wat Dennis Voortman en Marten de Paepe zeggen over hun samenwerking met Jaarbeurs . Begin dit jaar werden ze door de coronamaatregelen praktisch gedwongen om de HKU-dag met een kleine duizend bezoekers volledig om te katten naar een online...
Lees meer
Dutch-comic-con-by-MichielTon-highres-86.jpg
Case

Heroes Dutch Comic Con ging van 'een succes' naar 'zéér succesvol' in Jaarbeurs

Grote publiekstrekkers met maar liefst 40.000 te verwachten bezoekers, kiezen overtuigd voor Jaarbeurs. In 2019 mocht Heroes Dutch Comic Con zich weer tot een van die grote evenementen in Utrecht rekenen. Volgens organisator Boet Havenaar is Heroes Dutch Comic Con met name de jaren in Jaarbeurs doorgegroeid ‘van succesvol naar zéér succesvol’.
Lees meer
20210420_1055_KPN_TheDigitalDutch_LowRes_
Case

The Digital Dutch 2021: 6.000 virtuele deelnemers in Jaarbeurs

‘Go big, or go home’ moet KPN hebben gedacht. De vorige editie van The Digital Dutch was al een sensatie die de boeken inging als ongekend spectaculair. Dit jaar ging de organisatie nóg een stapje verder. Alle Welling, organisator van het event en vakmanager KPN: ‘We hebben de lat voor volgend jaar wel héél hoog gelegd.’
Lees meer
The Digital Dutch bij Jaarbeurs Utrecht
Case

Case: KPN connect met zijn klanten tijdens Digital Dutch

Wat was het een gave dag! Op 11 april vond alweer de 4e editie plaats van The Digital Dutch: hét zakelijke event over digitale innovatie. Alle deelnemers waren diep onder de indruk van alle digitale hoogstandjes die KPN en zijn partners op het event lieten zien. Wij spraken Alle Welling, product owner bij KPN, over dit spectaculaire event.
Lees meer