victam

Waarom concurreren als je ook krachten kunt bundelen?

VICTAM International en VIV International: een mooi voorbeeld van samenwerkende concurrenten

Waarom concurreren van elkaar, als je ook krachten kunt bundelen? Dat vroegen VICTAM International en VIV (onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs) zich beide af. En toen gebeurde er iets bijzonders. De organisaties schoven aan tafel met elkaar om de mogelijkheden te bespreken om de grootschalige beursedities op dezelfde dagen en locatie te organiseren. Met succes: de keuze voor co-locatie betekende een compleet pakket aan informatie over diervoedingstechnologie en diervoederverwerking.

VICTAM International is terug van weggeweest in Jaarbeurs. De beurs voor diervoederverwerkende industrie maakte de laatste jaren tijdelijk een tussenstop in Keulen, om ‘iets dieper in Europa te zitten’. Toch bleek deze keuze niet helemaal de juiste . General manager van VICTAM International, Sebas van den Ende: ‘We gingen op zoek naar een stad met een meer internationalere allure. Utrecht is serieus ontwikkeld de laatste jaren en past in dit plaatje. We konden dit naar onze internationale klanten presenteren als ‘de buitenstad van Amsterdam’. Binnen vijfentwintig minuten sta je van de hoofdstad zo op de beurs.’

Concurreren of samenwerken? 

Daarnaast zag VICTAM International ook kansen op het gebied van concurrentie. Van den Ende: ‘VICTAM International is het grootste evenement wereldwijd voor de diervoederverwerkende industrie. Samen met VICTAM International is GRAPAS Europe, het evenement voor de graan-, meel- en rijstverwerkende industrie een one stop- show voor onze doelgroep. Maar, we zagen we dat steeds meer boeren zelf ook hun diervoedsel produceren. En dat is de doelgroep van VIV International, een eigen beurs van Jaarbeurs. Dat betekent dat veel exposanten op zowel de VICTAM International als de VIV stonden. We gingen dus met elkaar concurreren.’

case victam

Open voor gesprek

Ook de doelgroep kreeg dat in de gaten, steeds vaker kreeg VICTAM de vraag of de twee beurzen niet tegelijkertijd konden plaatsvinden. Zo hoefde men niet bij allebei te staan en twee keer af te reizen naar een evenementenlocatie. VIV Europa stelde zich tegelijkertijd dezelfde vraag en de organisatie zag kansen om elkaar te versterken. Directeur VIV worldwide, Managing Director VNU Asia Pacific, Heiko M. Stutzinger: ‘Het sterke netwerk van VICTAM in voertechnologie en diervoederverwerking, samen met het Feed to Food-concept waar VIV Europe bekend om staat, levert een zeer compleet en professioneel platform voor de diervoederindustrie op voor exposanten en bezoekers.’

"Er waren ongeveer 7,5 duizend bezoekers, verspreid over de drie dagen."

15% meer bezoekers

Beide partijen zagen heil in het bundelen van krachten. Geen fusie, wel een gedeelde locatie, op dezelfde dagen. Bezoekers konden met toegangsbadge ook naar binnen bij VIV-International. Het bleek een groot succes. Van den Ende: ‘Er waren ongeveer 7,5 duizend bezoekers, verspreid over de drie dagen. Wetende dat elke bezoeker een potentieel verkoopgesprek kan opleveren, was het dus voor onze exposanten ook een zeer geslaagde beurs. We hebben hen bovendien nieuw vertrouwen gegeven: we geven gehoor aan de vraag van onze exposanten én we hebben 15% meer bezoekers gekregen door de samenwerking met VIV.’ 

Samen presenteerden VIV en VICTAM de Feed to Food-industrie onder één dak. Renate Wiendels, Senior Project Manager, stelt enthousiast: ‘De dierlijke eiwitsector reageerde op deze krachtige samenwerking met een hoge opkomst, ondanks de economische situatie die vooral de diervoedersector in Europa voor grote uitdagingen stelt.’

Utrecht boven Keulen

Beide partijen kijken met een positief gevoel terug op de drie dagen. Niet alleen op het gebied van bezoekers, ook op de keuze van de evenementenlocatie Jaarbeurs in Utrecht. Zo stelt Van den Ende: ‘We hebben enquêtes uitgestuurd onder onze doelgroep over onder andere de locatie. Wat bleek? 80% verkoos Utrecht boven Keulen. Jaarbeurs zit áán het station en het is goed aan te reizen vanuit het vliegveld. Ook is Utrecht gezellig en er zijn voldoende hotels.’

case victam

Een mooie samenwerking

De co-locatie is een schoolvoorbeeld van krachten bundelen. Zo zegt Van den Ende: ‘We kijken terug op een succesvolle beurs en hopen de samenwerking in de toekomst door te zetten. Door de beurzen tegelijkertijd te organiseren laten de  beursorganisatoren zien oog te hebben voor een efficiënte beursfrequentie en het inzetten van kostbare financiële en personele resources.

Meer business-cases lezen?

HKU
Case

Van fysieke HKU-dag naar online spektakel: hoe doe je dat? Jaarbeurs schiet te hulp.

Wederzijdse waardering en een flexibele instelling. Dat is wat Dennis Voortman en Marten de Paepe zeggen over hun samenwerking met Jaarbeurs . Begin dit jaar werden ze door de coronamaatregelen praktisch gedwongen om de HKU-dag met een kleine duizend bezoekers volledig om te katten naar een online...
Lees meer
Dutch-comic-con-by-MichielTon-highres-86.jpg
Case

Heroes Dutch Comic Con ging van 'een succes' naar 'zéér succesvol' in Jaarbeurs

Grote publiekstrekkers met maar liefst 40.000 te verwachten bezoekers, kiezen overtuigd voor Jaarbeurs. In 2019 mocht Heroes Dutch Comic Con zich weer tot een van die grote evenementen in Utrecht rekenen. Volgens organisator Boet Havenaar is Heroes Dutch Comic Con met name de jaren in Jaarbeurs doorgegroeid ‘van succesvol naar zéér succesvol’.
Lees meer
Frankwatching-STE-by-MichielTon-websize-11.jpg
Case

Frankwatching over de meerwaarde van een live-event

Op het veelzijdige platform van Frankwatching worden dagelijks tientallen artikelen, infographics en video’s geplaatst door honderden verschillende experts. Sinds 2013 gaat de organisatie een stapje verder en deelt ze ook haar kennis bij live events. We spreken Alieke Ingerman, productmanager Events, over hun grootste event bij Jaarbeurs.
Lees meer