Scherm Power BI in zaal

PowerBI Gebruikersdagen bij Jaarbeurs trekken élk jaar meer bezoekers

Als je al een aantal jaar op rij met elkaar samenwerkt, weet je wat de ander van je verwacht en nodig heeft. Dat kan enorm in je voordeel werken tijdens de aanloop naar een event. Zo is dat ook tussen PBIG en Koninklijke Jaarbeurs. Begin dit jaar organiseerde PBIG voor de zevende keer de PowerBI Gebruikersdagen in de congreslocaties Supernova en Media Plaza van Jaarbeurs. En wederom met succes: het event weet elk jaar meer bezoekers te trekken.

De Power BI Gebruikersdagen is een jaarlijks evenement van drie dagen waarin vrijwilligers, tientallen sprekers, partners en bezoekers samenkomen om kennis te delen en te netwerken. Het is inmiddels uitgegroeid tot een community waarin mensen elkaar helpen, leren en inspireren op het gebied van Power BI.

Onverwacht veel meer aanmeldingen 
Juist doordat het evenement elk jaar zo groeit, leek het spannend te worden met de catering de afgelopen editie. Organisator Jaap van den Brandhof kwam erachter dat ze waarschijnlijk te weinig lunches zouden hebben tijdens de drukste dag. Een kleine 24 uur voor de laatste dag van het event bleken er namelijk 200 meer tickets te zijn verkocht. ‘Een paar weken van tevoren geven we de lunchaantallen door, zodat Jaarbeurs daar rekening mee kan houden. Maar nu hadden we lastminute veel tickets verkocht. Gelukkig konden we dit aantal zonder problemen ophogen. Ik kan me voorstellen dat niet elke evenementenlocatie die flexibiliteit biedt.’

Vrijwilligers nemen organisatie op zich
En het is precies die flexibiliteit en behulpzaamheid van Jaarbeurs waar PBIG zo tevreden over is. Het organisatieteam van de PowerBi Gebruikersdagen heeft het namelijk behoorlijk druk. Niet alleen vraagt het organiseren van een 3-daags evenement van deze omvang veel tijd, het wordt ook nog eens volledig georganiseerd door een team van zeven vrijwilligers met een fulltime baan. Zo zegt Jaap: ‘We zijn geen officieel evenementenbureau, we zijn een stichting. Met andere woorden: we organiseren niet dagelijks een evenement. Het is fijn dat we op de expertise van de locatie kunnen vertrouwen.’

Vrouw midden in de zaal omringd met mensen

Vertrouwen op de expertise van een ander
Medeorganisator Albert van Dok beaamt dit en vult aan: ‘In eerste instantie kozen we voor Jaarbeurs omdat het een centrale ligging heeft. Ook voor onze internationale sprekers, die uit meer dan 10 verschillende landen komen, is dat prettig. Daarnaast zijn hier goede zalen en faciliteiten. Eigenlijk voldoet Jaarbeurs aan al onze wensen. Toch is het hun kennis en kunde die het verschil maken. Jaarbeurs weet goed wat wij willen en nodig hebben – én kan daar invulling aan geven.’

Betrokken met elkaar
‘Ontzorgen’ noemen de mannen het. Zo zegt Jaap: ‘Onze accountmanager, Bas, heeft de PowerBI Gebruikersdagen al vanaf het begin in zijn portfolio. Het voelt voor hem ook als zijn kindje. Met hem kunnen we makkelijk schakelen; hij is toegankelijk en goed bereikbaar. Op de dag zelf is er telefoonnummer beschikbaar die je kan bellen voor allerlei zaken. Bijvoorbeeld als er iets met de catering is of technische zaken bij audiovisuele aspecten. En Bas laat ook altijd even zijn gezicht zien. Zelfs op een zaterdag, wat voor hem waarschijnlijk ook een vrije dag is. Sterker nog, ik meen me te herinneren dat hij vorig jaar net een zoontje had gekregen vlak voor de PowerBI Gebruikersdagen. Toen was hij zelfs even aanwezig met zijn kindje. Dat geeft wel aan dat hij echt betrokken is.’

mensen eten borrelen in een zaal

Tot volgend jaar!
De Stichting Power BI Gebruikersgroep is blij met de samenwerking met Jaarbeurs. Als het aan hen ligt, zetten ze deze de komende jaren voort. Sterker nog, ze hebben al een optie genomen op een datum voor de volgende editie, in 2025. Of ze ooit twijfelen om naar een andere locatie te gaan? Niet echt. Zo zegt Jaap: ‘Er zit hier zoveel kennis over wat wij willen en verwachten. Als we naar een andere locatie zouden gaan, vallen we terug naar nul. Dan gaan we onszelf echt tegenkomen.’

Facts & Figures

Aantal bezoekers/deelnemers: ruim 900 unieke bezoekers
Bezoekers/deelnemers komen uit: meer dan 10 verschillende landen (Nederland VS, Portugal, Polen, Spanje, België, Oostenrijk, Duitsland, UK en Italië)
Gebruikte locatie + sessiezalen: Media Plaza en Supernova (in totaal 10 zalen)
Doel van de bijeenkomst: kennis delen
Bijzonder element:
-
hele event draait op basis van vrijwilligers
- elk jaar gegroeid in aantallen
- Laatste kaartje werd zaterdag om iets over 09.00 uur in de ochtend verkocht (evenement startte om 09.00 uur)

Bas Sterrenburg

Ook een congres of evenement organiseren bij Jaarbeurs?

Account- en eventmanager Bas

Heb jij een gaaf idee voor een evenement of beurs? Wij hebben de ruimte, kennis en passie voor jouw evenement. Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden in onze evenementenlocatie in Utrecht.

Mail naar eec@jaarbeurs.nl of neem contact op via +31(0)30 295 5023.

Cases

yves saint laurent ysl product launch event case
Case

Yves Saint Laurent unveils new men's fragrance at Jaarbeurs Supernova convention center

Completely dressed in black, 200 perfumery owners gathered at Royal Jaarbeurs's convention center Supernova. They were invited to immerse themselves in the world of MYSLF; Yves Saint Laurent's new refillable perfume. Jannick Warnier, Project Manager at UC Belgium beams as he talks about the...
Read more
Enactus Wolrd Cup Koninklijke Jaarbeurs
Case

Olympics for young impact makers at Jaarbeurs

In the beautiful Beatrix Theatre, where the stage is normally the place for musical stars to shine, young impact makers from all over the world gathered for the festive opening of the Enactus World Cup conference in October 2023. For three days, 1,500 international students pitched their most impactful sustainability idea to inspiring leaders from business and civil society organizations. The Enactus World Cup is not just any event; it's a platform where young impact makers get to share their ideas and projects with the world and where innovation and passion go hand in hand with a sustainable future.
Read more
Gerard Lebeda aan de gracht
Case

Jaarbeurs and Partners Organize the Royal Trip to Utrecht

When you join forces, you can organize truly amazing things—something we at Koninklijke Jaarbeurs know well. During IBTM 2023, Jaarbeurs, in collaboration with Utrecht Marketing, the Netherlands Board of Tourism & Conventions (NBTC), the Centraal Museum, KLM, and Crowne Plaza Utrecht Central Station...
Read more
Future Green City 8
Case

Utrecht & Jaarbeurs host Future Green City World Congress

At the end of September 2024, Utrecht was the epicentre of the Future Green City World Congress. This event, an international meeting point for experts in sustainable cities, provided over 200 specialists and 1,400 participants with a unique opportunity to delve deeper into the cities of tomorrow.
Read more
Carend palliatieve zorg congres maart 2023 jaarbeurs beatrixtheater
Case

Carend organizes a palliative care conference at Royal Jaarbeurs that's different than usual

It wasn't Inge van Drongelens first time to organize an event. But to organize such a large conference, with almost none other than Carend owner Sander de Hosson, was not what she had expected. Together, we look back and discuss her experiences during the preparation and the day itself: 'We had high expectations and it was a huge success. It gave us such a rush!'
Read more
Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie
Case

Rabobank organises festival for 10,000 employees at Royal Jaarbeurs

Organising a complete event for 10,000 employees in just three weeks may sound impossible, but that is precisely what Rabobank did. To celebrate its 125-year anniversary, the company pulled out all the stops to realise a large-scale event at Royal Jaarbeurs. How did they make this happen in such a short timeframe? “It all boils down to mutual trust,” says Rabobank event manager Hester Wilms.
Read more