Bo scheermeijer

Bo Scheermeijer: "Mijn doel is om iedereen te verbinden met Jaarbeurs"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie. 

Bo is samen met twee collega’s eindverantwoordelijk voor de uitvoering van evenementen bij de congreszalen Media Plaza en Supernova. Hij heeft wekelijks vergaderingen met verschillende afdelingen zoals sales, de keuken, logistiek en banqueting over de komende evenementen. Met die informatie schat hij in op welke uitdagingen hij zijn afdeling zich moet voorbereiden. Denk aan de indeling van de locatie, bewegwijzering, het inplannen van het personeel, materialen inhuren en het prepareren van het draaiboek voor de Assistent Supervisors en de Events Hosts. Hij houdt een-op-een-gesprekken met medewerkers, stuurt het team aan en zorgt dat alles op de dag van het event staat zoals het hoort te staan. En tot slot is hij het aanspreekpunt voor de assistent supervisors van die dag. 

Bo loopt op een werkdag vaak langs bij verschillende evenementen op de locatie. Zo zegt hij: ‘Ik controleer of bijvoorbeeld de organisatie of bezoekers wel de juiste, gewenste ervaring ontvangen. Daarnaast zorg ik voor een goede uitvoering van het draaiboek en ik draag de verantwoordelijkheid om voor alle vraagstukken van de organisatie een oplossing te bieden. Daarnaast ben ik achter de schermen ook bezig om onvoorziene uitdagingen op voorhand op te lossen. Het is een functie die van mij verlangt dat ik goed inschat waar de balans ligt tussen de werkzaamheden op de vloer of op kantoor.’ 

Bo

Zorgen dat collega’s een leuke dag hebben

Een van de taken die Bo enorm serieus neemt, heeft te maken met het enthousiasmeren van zijn collega’s. Bo: ‘Ik ben trots op het verantwoordelijkheidsgevoel van onze vaste medewerkers om de organisatoren van onze gast evenementen zo goed mogelijk te ondersteunen. Tegelijkertijd werken we ook met uitzendkrachten voor wie dat misschien niet altijd even natuurlijk komt. Ik kan ze dat niet kwalijk nemen, we zijn allemaal jong geweest. Toch spelen zij een ongekend belangrijke rol in de ervaring van zowel de organisatie als bezoekers. Het is mijn doel om iedereen te verbinden met Jaarbeurs. Dat doe ik bijvoorbeeld door even een rondje te lopen en te vragen hoe het met iedereen gaat die op de vloer werkt. En of ik ergens mee kan helpen. Of gewoon door eventjes een kort kletspraatje te maken. Het zijn maar een paar minuutjes, maar het zorgt er wel voor dat ze verbintenis voelen met Jaarbeurs. En verbintenis op de vloer straalt door naar bezoekers, organisatie en collega’s. Iedereen kan een glimlach opzetten. Maar bij Jaarbeurs voel je dat die echt is.’

Klaarstaan voor elkaar

Zelf springt Bo ook af en toe bij en heeft hij contact met de bezoekers. Hij noemt het de ‘hospitality check’. Bo: ‘Dat is een rol die ik heel serieus neem. Die verbintenis waar ik het net over had, is ook door te helpen op drukke momenten. En mensen te motiveren tijdens zwaardere werkzaamheden. Ik vind dat er altijd ruimte moet zijn voor gezelligheid en een grap. Tegelijkertijd verlang ik discipline en strikte navolging van de instructies op een werkdag. Voor het team moet het duidelijk zijn of er een moment is waar iedereen keihard door moet werken, of dat tijd is om kort te kletsen met elkaar. Bij hospitality wordt vaak gedacht aan de gedragingen en formaliteiten richting de organisatie of bezoekers. Ik wil deze gedachte verbreden. Gastvrijheid heeft betrekking op iedereen die zijn of haar dag in de Jaarbeurs doorbrengt.’

Jaarbeurs door een andere bril bekijken

Soms staat Bo zelf aan de andere kant van het speelveld, namelijk op het podium tijdens evenementen. Naast zijn werk als supervisor is hij freelance presentator en main stage host. Onlangs deed hij dat bij GameForce, een groot gaming-evenement die in Jaarbeurs plaatsvindt. Het voelde voor hem als een thuiswedstrijd: ‘Hoewel dat evenement in de hallen plaatsvindt waar ik normaal niet werk, voelde het wel vertrouwd. Ik ervaarde aanzienlijk minder spanning dan als ik dit bij een andere locatie doe. Jaarbeurs is toch een beetje mijn toko. Daarnaast is het grappig om al die verbaasde reacties van collega’s te zien. Zij horen ineens de hele dag mijn stem door de microfoon. Ook is het goed om ‘mijn wereld’ eens vanaf de andere kant te ervaren en het vanuit de ogen van een bezoeker of klant te bekijken. Dat is een goed leermoment voor mijn werk bij Jaarbeurs.’ 

Twee passies combineren

Volgens Bo zit er ongekend veel raakvlak in zijn twee passies. Zo zegt hij: ‘Ik vind leidinggeven heel leuk om te doen. Maar presenteren ook. Dat is niet gek, want er zit veel overlap in. Als je presenteert sta je ook aan het hoofd van het programma. Je leidt de mensen ergens naartoe. Dat doe je als supervisor net zo. Je werkt van het begin van een programma naar het eind in een logische volgorde. En als er dingen veranderen, moet je daarop inspelen.’ Bo kan zijn freelance opdrachten goed combineren met zijn werk bij Jaarbeurs: ‘Ik heb ongeveer 1 tot 2 keer per week een freelance opdracht. Natuurlijk is het soms even puzzelen als er een belangrijk event is en ik heb ook een hosting gig rond die tijd. Maar de meeste opdrachten staan lang van tevoren gepland, dus we komen er altijd uit. Voor mij is het belangrijk dat mijn week variërend is. En tegelijkertijd dat ik mijn vaardigheden kan inzetten om een mooi programma of event te draaien. Jaarbeurs heeft van nature zoveel verschillende soorten events, dat elke week mij kan verrassen. Dit, in combinatie met een eigen bedrijf, voelt alsof ik goud te pakken heb.’ 

Ook jouw passie waarmaken?

Bekijk onze vacatures op de werkenbij.jaarbeurs.nl

Blogs

Sprekers tijdens Nationaal Waterstofcongres
Blog

Dé congreslocatie van Nederland, ook internationaal

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd op internationaal gebied. En het komende jaar verwachten we weer veel moois te mogen doen. In een eerdere nieuwsbrief kon je al lezen dat de Utrecht Congres Alliantie succes boekt.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie.  Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer
Foodcourt Moments
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn inmiddels omgetoverd tot culinaire hotspots die zorgen voor een verfijnde eetervaring voor alle bezoekers. De eerste reacties van onze bezoekers zijn zeer positief. Het aanbod van onze catering is vernieuwd en internationaler geworden, en dat is ook te proeven bij de Moments-punten.
Lees meer
Audrey 10
Blog

Audrey: "Een on(der)wijs feest vieren!"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Audrey Wilschut werkt al ruim twintig jaar bij Jaarbeurs. Zij is een bevlogen beursmanager voor onder andere de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), het grootste onderwijsevent voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en het primair en voortgezet onderwijs. De NOT vindt komend jaar plaats van dinsdag 21 tot en met zaterdag 25 januari 2025. We stappen in de wereld van Audrey en nemen een kijkje achter de schermen bij de NOT waarbij Audrey alle kneepjes van het onderwijsvak toelicht.
Lees meer
MOTORbeurs
Blog

Jezelf een spiegel voorhouden: hoe Jaarbeurs omgaat met klantfeedback

Bij Jaarbeurs zijn we continu aan het verbeteren om samen nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. We doen dat onder andere door klantarena’s te organiseren. Bart de Keijzer, beursmanager bij de FJR-club deed mee en vertelde ons over zijn ervaring als exposant bij MOTORbeurs Utrecht. Wij gingen vervolgens met zijn feedback aan de slag.
Lees meer
Rogier
Blog

Rogier: "Ik ben in hart en nieren digital"

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Rogier van de Hoef is sinds november 2023 head of digital bij Jaarbeurs. Hij is verantwoordelijk voor het verbeteren van onze digitale producten zoals de Jaarbeurs app, beurswebsites en registratie- en matchmaking applicaties. Hoe is het eigenlijk om binnen deze afdeling bij Jaarbeurs te werken? We stappen in de wereld van Rogier en nemen een kijkje achter de schermen bij de afdeling digital.
Lees meer